Broj šasije je ime i prezime automobila

Mnogo je slučajeva u kojima su vozači doživjeli prometnu nezgodu, nakon čega je službeni procjenitelj utvrdio kako je na njihovom automobilu napravljena totalna šteta i da je takvo vozilo za otpis. Naravno, mnogi će takav automobil proslijediti u staro željezo, ali ima i onih koji će pokušati sami ili uz pomoć majstora ponovno osposobiti vozilo koje je doživjelo “totalku”. U takvim slučajevima vrlo je bitan broj šasije koji je identifikacijska oznaka točno određenog vozila, odnosno kako nam je to slikovito kazala Dijana Jakšić, načelnica Odjela za upravne poslove u PU Splitsko-dalmatinskoj, to je ime i prezime automobila za čitav njegov životni vijek.



- Ako je ustanovljena totalna šteta, na temelju članka 250. stavka 5. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, vlasnik je dužan u roku od 30 dana odjaviti vozilo, riječi su Dijane Jakšić. - U tom roku dužan je u policijsku upravu ili postaju donijeti prometnu dozvolu i knjižicu vozila, te registarske pločice ako je nakon totalke nešto ostalo od njih. U suštini ne treba mu ništa, jer automobil nije u voznom stanju, bez obzira je li uništeno ili otpisano. Ta odjava ne znači promjenu vlasništva, jer ono ostaje u njegovom posjedu. Vlasnik s takvim vozilom može raditi što ga je volja.



Prema informacijama iz PU splitsko-dalmatinske može doći i do mehaničkog oštećenja broja šasije uslijed prometne nezgode, ali i zbog starosti i utjecaja atmosferskih prilika, te se u tom slučaju radi zamjena. Vlasnik vozila podnosi Policijskoj upravi zahtjev za naknadno graviranje brojeva šasije, ali se prije toga vještačenjem utvrđuje kako su nastala oštećenja. U pravilu Policijska uprava odobrava takav zahvat, a vještačenje je potrebno da bi se izbjegle moguće malverzacije kojima se namjernim oštećenjem broja šasije pokušava prikriti pravi
Svako vozilo mora biti određeno brojem šasije, a taj broj stavlja proizvođač i to je osobna identifikacija nekog automobila. Registarske pločice se mogu mijenjati, isto kao i vlasnici automobila, ali broj šasije uvijek ostaje. Određeno se vozilo upravo prema broju šasije razlikuje od drugog automobila, te je u svim dokumentima i papirima taj broj najbitniji.

Važnost broja šasije

identitet vozila.



Istodobno, ima slučajeva kada osoba odluči sastaviti oštećeni automobil od dva vozila, odnosno od onog što je ostalo od njegovog iz “totalke” i drugog. Kako nam je kazao Vice Carević, glavni voditelj tehničkih pregleda splitskog Eurodausa, vrlo je bitan uvid u broj šasije, ne samo jednog nego i drugog vozila, te da se radi o istom tipu i modelu vozila. Osim toga, odlučuje se o tome koja šasija i broj ostaje, a koja ide u staro željezo. Sve to treba potkrijepiti papirnatim i stvarnim dokazima.



- Ljudi se najčešće odlučuju na uvoz kompletno nove šasije, koja mora biti potpuno gola, odnosno čista, bez ičega na sebi, kaže Vice Carević. - Takav uvoz obavlja se na temelju dopuštenja Carinske uprave, a uvoznik prije toga mora dokazati da je stara šasija stradala isključivo u sudaru. Uvozom nove šasije, koji mora biti potkrijepljen dokumentacijom o legalnoj kupnji, mijenja se i broj šasije. Prilikom uvoza nove šasije plaćaju se sva carinska i ostala potraživanja.



Iz iskustva Vice Carević tvrdi kako ljudi uvoze iz inozemstva isključivo novu šasiju, dok ostale potrebne dijelove kupuju na našem tržištu, s obzirom da im je to isplativije. Međutim, bez obzira je li automobil sastavljen od dva ili se uvozi nova šasija, nakon obavljenog posla vozilo obavezno ide na ispitivanje.





Uvoz ili popravak totaliziranog automobila prilično je kompliciran zadatak i prije nego se odlučite na taj korak provjerite s policijom, odnosno eventualno i s carinom imate li uopće uporište da krećete u ovaj mukotrpan proces.

Neisplativi popravak





Izuzeće od provođenja homologacije oldtimera izuzima vozilo od same homologacije, što ne znači da iz toga automatski proizlazi i tehnički pregled. Prema iskustvima članova nekih oldtimer-klubova, kontrolori u stanicama imaju neujednačeni kriterij, naročito prilikom prve registracije oldtimera u Hrvatskoj.



Ako oldtimeri uistinu imaju opravdanih nedostataka pri prvoj registraciji, a obično se odnose na nedostatke poput pojaseva, naslona za glavu, signalizacije na vozilu, kočnice i slično, prema Pravilniku o tehničkim uvjetima za vozila u prometu na cestama, vlasnik može zatražiti od ministra mora, turizma, prometa i razvitka izuzeće primjene određenih odredbi iz Pravilnika.

Problemi oko prvog tehničkog pregleda





Posebna priča su oldtimeri i njihov broj šasije, naročito prilikom uvoza iz neke europske zemlje ili Sjedinjenih Američkih Država. Prema saznanjima Dijane Jakšić, vlasnici takvih vozila imaju vrlo sređenu i urednu dokumentaciju kojom dokazuju podrijetlo vozila, godinu proizvodnje, originalne račune i slično. Naime, prilikom registracije oldtimera vrlo je bitan broj šasije kojim će se dokazati identitet vozila. U oldtimere spadaju starodobna vozila proizvedena prije 30 i više godina, koja su radi njegovanja povijesnog naslijeđa i tehničke kulture ponovno sastavljena od izvornih dijelova, te se ne koriste u svakodnevnom prometu. Oldtimeri su oslobođeni homologacijskog postupka. Međutim, kod uvoza takvog vozila starijeg od 30 godina potrebno je od Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo ishoditi izuzeće od provođenja homologacije. U tom zahtjevu trebaju se navesti marka i tip, vrsta vozila, godina proizvodnje i obavezno VIN oznaka (broj šasije), a Zavod će odluku o izuzeću dostaviti vlasniku u roku od osam dana. Davanja su u suštini kao za uvoz polovnih vozila, dakle 50 do 100 posto viši u odnosu na uvoz novih. Važno je napomenuti da se na procijenjenu vrijednost vozila obračunava carina, na to se dodaje trošarina i onda se na taj ukupni iznos obračunava 22 posto PDV-a.

Oldtimeri oslobođeni homologacije, ali davanja su ista kao kod uvoza rabljenih vozila



Zdravko Juričko
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. prosinac 2025 09:32