ZAGREB - O 125. obljetnici rođenja
Franza Kafke, britanski autor
James Hawes najavio je da će u svojoj knjizi “Iskopavanje Kafke” praškog pisca “svrgnuti sa svetačkog pijedestala”, gdje su ga tobože držala dosadašnja istraživanja, i prikazati u nimalo laskavom svjetlu zadrtog ljubitelja pornografije.
“Nelijepo je”, prokomentirat će Hawes magazine iz Kafkine pornozbirke, koji prema njegovu viđenju sadrže galeriju gadarija, od životinja pri felaciju do žustrih lezbijskih scena: “Nisu to nestašne razglednice s plaže, to je prava pornografija!” No, je li Kafka zaista bio takav prasac ili su se krastavci ove sezone i na literarnoj sceni poprilično zakiselili?
Luksuzno opremljeni listovi, tiskani između 1905. i 1907, sadržavali su tekstove autora kao što su Goethe, Casanova, Gottfried Keller, Rimbaud, Verlaine ili Oscar Wilde, dok su se za opscene ilustracije pobrinuli neki od prvih kistova epohe, poput Aubreyja Beardsleyja, Féliciena Ropsa, Franza von Bayrosa ili Alfreda Kubina. Kako im je sukladno luksuznoj izvedbi i cijena bila prilično paprena, pretplatu na Bleieve porno-art-magazine Kafka je morao podijeliti s prijateljem Maxom Brodom.
Tako će, primjerice, njemačka germanistkinja Tina-Karen Pusse u tekstovima poput “Procesa” ili “Kažnjeničke kolonije” nazrijeti zanimljiv prizvuk “meta-pornografije”: “Nije priča povod, već naprotiv, kopulacija nužno proizvodi priče”.
Korak dalje otići će, pak, germanist Holger Rudloff, otkrivajući u Kafkinoj pripovijeci “Preobražaj” znatan broj paralela s romanom “Venera u krznu” Leopolda von Sacher-Masocha, koji je djelima i seksualnim preferencijama kumovao nastanku pojma “mazohizam”. Dvije priče ne veže samo činjenica da im se junaci zovu Gregor i da se u ključnim trenucima “bude iz nemirnih snova”.
Prezime Samsa, reći će Rudloff, anagram je Sacher-Masochovih inicijala, a tu je i motiv “dame u krznu”, fotografije što je Kafkin Gregor ni kao žohar ne prestaje doživljavati kao predmet žudnje, kao što Masochov od gospodarice neprestance traži da pri bičevanju nosi krzno.
Boris Perić
“Nelijepo je”, prokomentirat će Hawes magazine iz Kafkine pornozbirke, koji prema njegovu viđenju sadrže galeriju gadarija, od životinja pri felaciju do žustrih lezbijskih scena: “Nisu to nestašne razglednice s plaže, to je prava pornografija!” No, je li Kafka zaista bio takav prasac ili su se krastavci ove sezone i na literarnoj sceni poprilično zakiselili?
‘Ametist’ i ‘Opali’
Piščevi tvrdi pornići, što ih je Hawes - inače deklarirani fan praškog pripovjedača, o čemu svjedoči i njegova ranija knjiga “Zašto čitati Kafku prije nego što protratite život?” - pronašao sasvim slučajno u londonskim i oxfordskim knjižnicama, zapravo su danas već raritetni primjerci časopisa “Ametist” i “Opali”, pomalo lascivnih bibliofilskih izdanja austrijskog pisca i izdavača Franza Bleia.Luksuzno opremljeni listovi, tiskani između 1905. i 1907, sadržavali su tekstove autora kao što su Goethe, Casanova, Gottfried Keller, Rimbaud, Verlaine ili Oscar Wilde, dok su se za opscene ilustracije pobrinuli neki od prvih kistova epohe, poput Aubreyja Beardsleyja, Féliciena Ropsa, Franza von Bayrosa ili Alfreda Kubina. Kako im je sukladno luksuznoj izvedbi i cijena bila prilično paprena, pretplatu na Bleieve porno-art-magazine Kafka je morao podijeliti s prijateljem Maxom Brodom.
Prizvuk meta-pornografije
Da prišivak “porno” u Kafkinu slučaju ne bi trebao predstavljati ništa sporno, jasno je i iz ranijih znanstvenih analiza piščeva djela, koja uvelike razvodnjavaju senzacionalnost Hawesova otkrića. U prvom redu, posrijedi su istraživanja Kafkina literarnog koketiranja sa šarenim svijetom sadizma i mazohizma.
|
|
Tako će, primjerice, njemačka germanistkinja Tina-Karen Pusse u tekstovima poput “Procesa” ili “Kažnjeničke kolonije” nazrijeti zanimljiv prizvuk “meta-pornografije”: “Nije priča povod, već naprotiv, kopulacija nužno proizvodi priče”.
Korak dalje otići će, pak, germanist Holger Rudloff, otkrivajući u Kafkinoj pripovijeci “Preobražaj” znatan broj paralela s romanom “Venera u krznu” Leopolda von Sacher-Masocha, koji je djelima i seksualnim preferencijama kumovao nastanku pojma “mazohizam”. Dvije priče ne veže samo činjenica da im se junaci zovu Gregor i da se u ključnim trenucima “bude iz nemirnih snova”.
Prezime Samsa, reći će Rudloff, anagram je Sacher-Masochovih inicijala, a tu je i motiv “dame u krznu”, fotografije što je Kafkin Gregor ni kao žohar ne prestaje doživljavati kao predmet žudnje, kao što Masochov od gospodarice neprestance traži da pri bičevanju nosi krzno.
Bičevanje čestim pismima
Poneku pikanteriju nude i prepiske praškog činovnika neiscrpnog literarnog talenta. “Bičujemo se ovim čestim pismima”, napisat će Kafka zaručnici Felice Bauer i tako u kasnijim analizama zaokružiti sliku o svojim erotskim recepcijama. Pornići pod krevetom tu zaista više ne predstavljaju ništa spektakularno.Boris Perić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....