Premda u našim kinima još uvijek dominiraju američki horrori, činjenica je da za prave filmofile Hollywood odavno više nije adresa na kojoj se pazari prava filmska strava. Primat među hororima preuzeo je Japan, tako da se azijska horror produkcija danas smatra najzanimljivijom na svijetu. Koliko me sjećanje služi, jedini azijski horror koji je u nas makar limitirano vidio veliki ekran nije bio japanski, nego hongkonški: "Oko" kontroverzne braće Pang.
U naša kina upravo je krenuo "The Grudge" (Kletva), američka verzija japanskog "Ju on", jednog od najglasovitijih naslova nove japanske strave. Izvorni film Takashija Shimizua nikad nije prikazan u Hrvatskoj, baš kao ni njegovi brojni nastavci. No, holivudski remake odmah se našao na našem repertoaru i u ovom slučaju jedina je utjeha to što ga kao redatelj potpisuje redatelj izvornika Shimizu. Izvorna verzija "Kletve" nastala je 2000., kada je slavni horror pisac Suzuki opazio dva studentska rada tada anonimnog 27-godišnjeg Shmizua. Ponudio mu je da po njegovoj ideji snimi nekoliko kraćih filmova namijenjenih za mobitele (!), a kako je bio zadovoljan, prepustio mu je predložak za "Ju on". U osnovi, to je mješavina policijskog krimića i priče o ukletoj kući. Ukleta je anonimna drvena katnica u Tokyu u kojoj je svojedobno ljubomorni otac ubio kći i udavio maloljetnog sina. Nakon toga, kuća je opsjednuta njihovim avetima. Ljudi u ukletoj kući ili umru, ili polude, ili padnu u stanje katatonije.
Suzukijev i Shimizuov "Ju on" tipični je predstavnik tzv. shinrei estetike japanskog horrora.. Sam Raimi, čovjek koji je među američkim horror redateljima najviše sklon napuštanju linearne naracije i naglašavanju ikonografije otkupio je prava na "Ju on" i ponudio je samom Shimizuu, ali kako japanski redatelj nije znao engleski, pala je odluka da se produkcija smjesti u Tokyo, a da se nekoliko glavnih uloga pretvori u Amerikance. Nažalost, ta odluka imala je za posljedicu nisku kompromisa.
Redatelj: Shimizu Takashi
Uloge: Sarah Michelle Gellar, Jason Behr, Grace Zabriskie, Takako Fuji, Yuja Ozeki
Tako totalno japanskim ambijentom bauljaju Ameri koji usred Tokya imaju roditelje, posao, rodbinske veze, rade kao patronažne sestre i tomu slično. Uz to, Shimizu gaji nelinearni stil puzzlea koji dodatno otežava međuodnose i film pretvara u teško svarljivi konstrukt. Više bismo voljeli da smo u kinima mogli gledati stvarni Shimizuov izvornik ili pak da su Raimi i društvo snimili američki film o ukletoj kući, kakvih je holivudska horror tradicija puna. Ovakvo smo dobili kompromis u kojem američke teen-zvjezdice jurcaju japanskim interijerima, progonjene od duhova koji su - doslovce - kao pali iz drugog filma.
TOP 5 AZIJSKOG HORORA
1) Poziv (Miike Takashi, 2003.)
- Na mobitelu se pojavljuju glasovne poruke s datumom tri dana unaprijed. Na poruci vlasnici mobitela čuju sebe kako užasnuto vrište. Kad je poruka odaslana, umiru.
2) Krug (Nakata Hideo, 1998.)
- Tko pogleda ukletu videokazetu, umrijet će za točno tjedan dana osim ako je ne pokaže nekom drugom. Film po predlošku Kojija Suzukija generirao je više nastavaka i dvije američke verzije.
3) Crna voda (Nakata Hideo, 2002.)
- Majka djevojčice vodi rat za skrbništvo s bivšim suprugom. On tvrdi da je ona neuračunljiva i nesposobna za odgoj djeteta. Istodobno, majka i kći useljavaju se u otuđenu novogradnju. Na stropu se počinju pojavljivati zastrašujuće mrlje vlage.
4) Oko (Danny i Oxide Pang, 2002.)
- Slijepoj djevojci presađena je rožnica mrtve osobe. Uskoro počinje viđati duhove i nepoznate prostore. Daje se u potragu za mrtvim donatorom ne bi li otkrila podrijetlo sablasnih priča.
5) Audicija (Miike Takashi, 1999.)
- Junak organizira lažnu audiciju kako bi našao djevojku. Za oko mu zapadne tajanstvena djevojka sablast.
Jurica Pavičić
U naša kina upravo je krenuo "The Grudge" (Kletva), američka verzija japanskog "Ju on", jednog od najglasovitijih naslova nove japanske strave. Izvorni film Takashija Shimizua nikad nije prikazan u Hrvatskoj, baš kao ni njegovi brojni nastavci. No, holivudski remake odmah se našao na našem repertoaru i u ovom slučaju jedina je utjeha to što ga kao redatelj potpisuje redatelj izvornika Shimizu. Izvorna verzija "Kletve" nastala je 2000., kada je slavni horror pisac Suzuki opazio dva studentska rada tada anonimnog 27-godišnjeg Shmizua. Ponudio mu je da po njegovoj ideji snimi nekoliko kraćih filmova namijenjenih za mobitele (!), a kako je bio zadovoljan, prepustio mu je predložak za "Ju on". U osnovi, to je mješavina policijskog krimića i priče o ukletoj kući. Ukleta je anonimna drvena katnica u Tokyu u kojoj je svojedobno ljubomorni otac ubio kći i udavio maloljetnog sina. Nakon toga, kuća je opsjednuta njihovim avetima. Ljudi u ukletoj kući ili umru, ili polude, ili padnu u stanje katatonije.
Suzukijev i Shimizuov "Ju on" tipični je predstavnik tzv. shinrei estetike japanskog horrora.. Sam Raimi, čovjek koji je među američkim horror redateljima najviše sklon napuštanju linearne naracije i naglašavanju ikonografije otkupio je prava na "Ju on" i ponudio je samom Shimizuu, ali kako japanski redatelj nije znao engleski, pala je odluka da se produkcija smjesti u Tokyo, a da se nekoliko glavnih uloga pretvori u Amerikance. Nažalost, ta odluka imala je za posljedicu nisku kompromisa.
Redatelj: Shimizu Takashi
Uloge: Sarah Michelle Gellar, Jason Behr, Grace Zabriskie, Takako Fuji, Yuja Ozeki
| KLETVA
|
TOP 5 AZIJSKOG HORORA
1) Poziv (Miike Takashi, 2003.)
- Na mobitelu se pojavljuju glasovne poruke s datumom tri dana unaprijed. Na poruci vlasnici mobitela čuju sebe kako užasnuto vrište. Kad je poruka odaslana, umiru.
2) Krug (Nakata Hideo, 1998.)
- Tko pogleda ukletu videokazetu, umrijet će za točno tjedan dana osim ako je ne pokaže nekom drugom. Film po predlošku Kojija Suzukija generirao je više nastavaka i dvije američke verzije.
3) Crna voda (Nakata Hideo, 2002.)
- Majka djevojčice vodi rat za skrbništvo s bivšim suprugom. On tvrdi da je ona neuračunljiva i nesposobna za odgoj djeteta. Istodobno, majka i kći useljavaju se u otuđenu novogradnju. Na stropu se počinju pojavljivati zastrašujuće mrlje vlage.
4) Oko (Danny i Oxide Pang, 2002.)
- Slijepoj djevojci presađena je rožnica mrtve osobe. Uskoro počinje viđati duhove i nepoznate prostore. Daje se u potragu za mrtvim donatorom ne bi li otkrila podrijetlo sablasnih priča.
5) Audicija (Miike Takashi, 1999.)
- Junak organizira lažnu audiciju kako bi našao djevojku. Za oko mu zapadne tajanstvena djevojka sablast.
|
|
Jurica Pavičić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....