Korporativni novogovor naših menadžera

Dragi svi, danas je u naš odjel došla raditi xy osoba koja će zamijeniti xy osobu koja je na porodiljnom. Poželimo joj dobrodošlicu...’ Poludjet ću ako još jednom na mejl dobijem poruku koja počinje s ‘Dragi svi’. Kad netko odlazi, dolazi, kada se događa nešto važno, stižu nam cirkularni mejlovi s tim početkom, a teško mi je zamisliti bilo koga na svijetu kojem su na poslu baš svi dragi - nedavno je komentirala moja prijateljica koja radi u jednoj hrvatsko-njemačkoj korporaciji.



PowerPointless




Ona inače pripada među one mlade urbane ljude, tolerantne i spremne na poslovne izazove, ne smetaju joj šefovi stranci ni njihova pravila igre. Međutim, nedavno smo na jednoj večeri počeli raspravu o “korporativnom ponašanju i pravilima”, dakle o tim cirkularnim mejlovima, korporativnim biltenima za koje zaposlenici daju intervjue, o team buildingu, novom rječniku, PowerPoint prezentacijama i općenito stvarima u kategoriji “zapadni poslovni običaji”. Svi oni rade u korporacijama - farmaceutskim, telekomunikacijskim, trgovačkim, bankarskim... zadovoljni su poslovima koje rade, plaćom i kolegama, za sada ih promjena posla ne zanima, a jedina loša strana koju spominju je ta “korporativna spika”.



- Kad imaš ozbiljan posao u nekoj korporaciji, onda doista nemaš baš puno vremena za ručak, pauzu za cigaretu, kave... U mjesec dana moram pripremiti PowerPoint prezentaciju i  sastajati se s raznim timovima ljudi, a s nekima od njih nikada nisam radila, ići na svakodnevne sastanke s različitim odjelima u tvrtki, i još gomilu sličnih stvari. A sve to radim uz svoj redovni posao, jer ovo baš ne spada u opis mojeg posla. Kada odradim tko zna koju PowerPoint prezentaciju, svaka sljedeća postaje ‘PowerPointless’, a onda, nakon svega, moram ići i na team building za vikend jer ako ne odem, to se smatra velikim minusom. To su dani kada bih najradije dala otkaz. Nisam nikada na team buildingu doživjela prosvijetljenje, više bi mi koristio pravi slobodni vikend - požalila se jedna od njih.



Za sastanke kaže da su to “žurfiksi” na kojima daje “riporte o datama i risrčima. “Žurfiksi” su često sastanci na kojima raspravlja o “milestonesima i benchmarksima”, tako da bi se dobio “scope” projekta na kojem rade. Sve su to, kaže ona, “buzzwordi”, tj. popularne riječi, a sad je “hit buzzword” riječ evaluacija.



- Znaš li ti ijednu od ovih riječi?



- Samo neke, ali znam za ‘pain in the ass’ i tako mi zvuči to što si ispričala - kažem joj.



Razumljivi posvuda



Od korporativnih izraza mogao bi se napraviti podeblji rječnik. Uglavnom su to engleske izvedenice, koje su se “udomaćile” u godinama kada su strani investitori ušli u domaće kompanije ili otvarali svoja predstavništva u Hrvatskoj. Razlog je vrlo jednostavan; strani zaposlenici uglavnom nisu govorili hrvatski, pa su engleski izrazi postali uobičajeni radi lakšeg sporazumijevanja. Osim toga,  dolaskom stranaca naše su kompanije postale na neki način “međunarodne” i upotreba stranih riječi  došla je sama po sebi. Ukratko, ti korporativni izrazi razumljivi su u svakom kutku zemaljske kugle, a posljednjih godina popularni su i kod nas i svakim danom sve ih je više.



Meč s Navratilovom



S tim izrazima došle su i neke nove navike. Komunikacija se, primjerice, često obavlja mejlovima, čak i kad zaposlenici sjede jedan pokraj drugog. No, ni to nije baš sasvim bez razloga, jer “hedovi” (šefovi) za stvari koje se tiču kompanije vole pisani trag. Međutim, mejlova u jednom danu zna biti na desetine, a na svaki se očekuje brzi odgovor. Mnogima su novost i korporativni bilteni koji se obično tiskaju jednom mjesečno, a u njima su sve informacije o kompaniji, naravno bez poslovnih tajni, izvještaji o tome što se u kompaniji događalo protekli mjesec, razgovor s voditeljem nekog odjela ili tima...



- Jednom je objavljen razgovor sa mnom u našim kompanijskim novinama i kada nam je to došlo u ured, svi su se zezali na moj račun jer sam glupo ispao na slici. Taj je bilten zgodna stvar, ali ponekad zn biti traumatično - ispričao nam je jedan prijatelj koji radi u trgovačkom sektoru.



No, ono što je posebno zanimljivo, svi oni su nekada radili u hrvatskim tvrtkama i ističu da su neki običaji zaista samo hrvatski. Recimo, sustav nagrađivanja. Dok domaće tvrtke i dalje preferiraju povećanje plaća ili novčanu stimulaciju za dobre zaposlenike, u stranim kompanijama načini nagrađivanja su malo drukčiji. Povećanje plaće ili neka novčana nagrada rjeđi su, ali zato se zaposlenike koji se ističu najčešće nagrađuje nekim skupim putovanjem. To su svakako potezi koji motiviraju, ali ponekad i ne ispadnu baš najbolje za “dobitnika nagrade”. Jedan od prijatelja s večere na kojoj smo odradili “research” novih izraza ispričao  je slučaj kolege kojeg je tvrtka nagradila putovanjem u Monako, gdje je, također na račun tvrtke, odigrao partiju tenisa s Martinom Navratilovom.



- Navratilova je, navodno, bila super. Ali, on ima neku bezveznu plaću, tako da od Monaka nije vidio ni ‘M’, odigrao je partiju tenisa i ostalo vrijeme ležao u skupom hotelu. No, kako bi reko ‘igzekjutiv’ - ‘no pain, no gain’.





kejpiajevi (KPI - key performance indicators)- ciljevi, “targeti”



žurfiks (jour fixe)- tjedni sastanci



feedback- povratna informacija



CEO- predsjednik uprave



hedovi (Heads of departments)- rukovoditelji odjela



frontlajn- prodavači u direktnom kontaktu s kupcem



auditi- istraživanja



riporti- izvješća



workshopovi- radionice



data- podaci



iventi- događaji



gapovi- razlike (kao u “imamo velike gepove između planiranog i ostvarenog”)



brifing- kratki sastanak



roadmaps- plan rada, obično tablica u PowerPointu



roadshows- turneja (kao u “uprava ide na roadshow po regionalnim centrima”)



bazwordi- popularni termini koje svi koriste (primjer: evaluacija)



benčmarks- uzorak, zajednički prosjek prema kojem se tvrtke uspoređuju



majlstouns- ključni datumi i događaji za tvrtku



njuzleteri- redovne obavijesti



minitsi sa sastanka- zapisnik



skoup- opseg (najčešće se odnosi na projekte)



inputi- ulaganja



autputi- rezultat, dobitak (da bi se postigao mora se napraviti dobar “input”)



išjuz- teme



čelendži- problemi



bekgraund- pozadina (projekta, priče, teme...)



stejkholderi- svi koji imaju interes (to mogu biti kupci, vlasnici, zaposlenici)



action points, to do lists (akšn pointsi i tu du liste)
- ciljevi, zadaci



bulleti- natuknice za govor

  Korporativni rječnik





Merita Arslani
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2025 11:41