Leasing: Prošle godine čak 650 milijuna eura za vozila

Prošle su godine hrvatski građani i tvrtke za vozila financirana putem leasinga izdvojili čak 650 milijuna eura. Međutim, to je samo polovica ukupnog iznosa kojim su se tijekom 2005. putem leasinga financirale razne stvari, pa kompletna vrijednost ugovora iznosi milijardu i 235 milijuna eura, što leasing čini drugom po snazi financijskom djelatnosti u Hrvatskoj, koju zasad nitko ne kontrolira.

Iako je Hanfa (Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga) nominativno nadležna za leasing, nitko tamo nije u posjedu točnih podataka o stanju na tržištu leasinga, nego čekaju da se donese novi zakon o leasingu, a do tog doba tržište će i dalje biti bez pravog nadzora.

Po pitanju klijentele, najveći dio ugovora o financiranju automobila zaključen je s obrtnicima i pravnim osobama, dok su fizičke osobe u manjini.

 

Posjedovanje

Gotovo sva leasing društva koja djeluju u Hrvatskoj bave se financiranjem automobila i vozila, neka s većim, a neka s manjim uspjehom. Samo je jedno, Porsche leasing, vezano isključivo uz automobile, i to one VW koncerna, a sve je snažniji trend vezivanja leasing kuća s određenim kućama za osiguranja, te onda povoljnije, ili čak besplatno, nude obvezne i kasko police osiguranja. U posljednje vrijeme sve je popularniji full service leasing, koji će za određeno vrijeme sigurno morati uvesti sve veće kuće da bi mogle upotpuniti ponudu. Radi se o proizvodu kod kojeg su u mjesečnu najamninu uključeni svi troškovi koji se javljaju u razdoblju eksploatacije vozila (tehnički pregledi, registracija, porezi na motorna vozila, serivis guma, redoviti i izvanredni servisi, osiguranje, zamjensko vozilo, 24 h pomoć na cesti, potpuna asistencija u slučaju prometne nesreće), čime svaki klijent dobiva potpunu uslugu. Postoje dvije vrste leasinga, operativni ili financijski.

Osnovni smisao operativnog leasinga je korištenje predmeta leasinga bez stjecanja vlasništva, i njega često u žargonu zovu "pravim" leasingom. Pravni i ekonomski vlasnik predmeta leasinga je davatelj leasinga (leasing društvo). Nakon isteka ugovora predmet leasinga vraća se vlasniku, predmet leasinga otpisuje se u knjigama davatelja leasinga te tako ne opterećuje bilancu korisnika leasinga, a sam ugovor o operativnom leasingu ne predviđa otkup predmeta leasinga.

 

Kasko obavezan



Pri sklapanju ugovora korisnik leasinga uplaćuje jamčevinu (visine 20 posto od vrijednosti predmeta leasinga bez PDV-a, odnosno 25 posto s PDV-om), koja umanjuje iznos financiranja i otplate, koja se nakon isteka ugovora vraća korisniku. Primatelj leasinga mjesečno prima račun s posebno istaknutim PDV-om. Mjesečna rata leasinga ulazi u trošak poslovanja, a PDV se odbija kao pretporez. Operativni leasing namijenjen je pravnim i fizičkim osobama, a napose onima koji su u sustavu PDV-a. S druge pak strane, osnovni smisao financijskog leasinga je korištenje i stjecanje vlasništva, te je on prema svojim postavkama mnogo sličniji klasičnom bankarskom kreditu.

Pravni vlasnik predmeta leasinga za trajanja ugovora je davatelj leasinga, a ekonomski vlasnik je korisnik (svi rizici i koristi povezani s vlasništvom nad predmetom leasinga prelaze na korisnika). To znači da je kod ove vrste leasinga obavezno kasko osiguranje. Po ispunjenju svih obveza iz ugovora vlasništvo nad predmetom leasniga prelazi na korisnika.

Predmet leasinga otpisuje se u knjigama korisnika leasinga, a zaduženje je na ukupan iznos leasinga. PDV se može obračunati po isporuci predmeta leasinga na ukupni iznos zaduženja (glavnica + kamata) i može se odbiti kao pretporez. Druga mogućnost je financijski leasing s financiranjem PDV-a, gdje se PDV obračunava na neto vrijednost predmeta leasinga, a preostali PDV na kamatu obračunava se mjesečno i ulazi u pretporez.

 

Prednost je fleksibilnost

Pri sklapanju ugovora korisnik leasinga uplaćuje akontaciju (učešće), koja umanjuje iznos financiranja i otplate. Financijski leasing namijenjen je pravnim i fizičkim osobama.

Kako je leasing fleksibilan, nemoguće je odrediti koji bi model bio najbolji za određenu osobu, sve dok ne izvrši točnu konzultaciju sa svojim financijskim savjetnikom ili, ako je malo spretnija, ne uzme sama cjenike i uvjete za sklapanje ugovora te pokuša odrediti što je za nju najbolje.

 

HYPO

Iznos:         9875 eura

NETO RATA:     150.88

 

RAIFFEISEN

Iznos:         9875 eura

NETO RATA:     151.95

BRUTO RATA: 185.38

 

HVB

Iznos:         9875 eura

NETO RATA:     157.32 eura

BRUTO RATA: 191.94 eura

 

VB

Iznos:         9875 eura

NETO RATA:     163.45 eura

BRUTO RATA: 199.41 eura

Izračun je   napravljen na osnovi cijene Opel Astre 1.4 koja   s PDV-om stoji 12.660, a bez PDV-a 9875   eura. Jamčevina iznosi 25%,   odnosno 2468 eura, a trajanje leasinga je 60 mjeseci.

Najveći broj ugovora i dalje se zaključuje s obrtnicima,   pravnim i osobama koje obavljaju   slobodnu   djelatnost, premda su u posljednje vrijeme i građani počeli uviđati prednosti financiranja vozila putem leasinga.

 

Hypo leasing najveći

Hypo leasing najveća je hrvatska leasing kuća, koja će to vjerojatno i ostati jer je prva ušla na tržište. Prošle je godine zaključila čak trideset i dva posto svih ugovora o leasingu na području Republike Hrvatske, što iznosi čak 436 milijuna eura. Od toga je na automobile otpalo 180 miliona eura, što Hypo čini najvećim i po pitanju financiranja automobila kod nas. Osim starosti, za to su zaslužni i vrlo povoljni uvjeti koje Hypo nudi svojim klijentima, kao i činjenica da surađuju s gotovo svim zastupnicima automobila koji posluju na našem tržištu.



Goran Vuzem
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2025 16:08