Kad se na našem blagdanskom zidu nađe golišava fotografija s kalendara sredovječne pjevačice Severine Vučković, moći ćemo dići čašu šampanjca za pin-up djevojke. Severina zakrivena samo ukrasnim vrpcama snimila je kalendar za 2009. na traženje Volkswagena. I to u gotovo 60.000 primjeraka po jednom, a 30.000 po drugom medijskom izvoru.
Tako je Seve postala “djevojka za prikucavanje”, što je doslovni prijevod engleskog idioma pin-up girl. Ali, to je i osnovna funkcija kalendara. Usput, isti je naručitelj - naime Volkswagen pod lokalnim imenom Škoda - već tradicionalni proizvođač godišnjih kalendara u Hrvatskoj. Za 2005. Škoda je tiskala svoj kalendar u 48.500 primjeraka.
Prvo je bila Miss Starta i Penthousea,
a potom i Miss Jugoslavije
Njezin kalendar za časopis
‘For Men’ izmamio je uzdahe
Bivša misica ostat će zapamćena
više po reklami u kojoj izlazi mokra
iz vode nego po kalendarima
koje je snimila
Popularna pjevačica je na
fotografijama za kalendar
za 2009. omotana samo
trakicama
Pin-up popularnost pretvorila
je u praktične svrhe i snimila
DVD s vježbama
Fotografije je izradio Lupino, a među lijepim licima i tijelima za pojedine mjesece kočile su se Aleksandra Grdić, Stefany Hohnjec, Jasna Bitevija i Suzana Marjanović.
Dakako, bez obzira na svoja postignuća u šlageristici i na estradi, Severina se našla na kalendaru poput spomenutih i nespomenutih djevojaka. Dakle “samo” kao ljepotica zdrava tijela i sjajno našminkanog lica. Većina pin-up cura, naime, zahvaljujući tom prirodnom daru gradi ovakvu ili onakvu profesionalnu karijeru i životnu sudbinu. Razumije se, Vučković je nešto sasvim drugo, ona samo pokazuje da se može zabavljati i s ovom nekazališnom ulogom. Lijepe žene jednostavno idu uz nalašteni novi lim i nabrijane mašine. Pjevačicu neće smetati komentari feministkinja po kome su i auti i pin-upovi jedni te isti produžeci lažne muškosti.
Duplerica Starta
Moderno značenje plakata s prelijepom curom stvoreno je tijekom Drugoga svjetskog rata, kao svojevrsna inačica pljoske s rakijom i konjakom. Kao dio hrabrenja, omuževljavanja pred rovovsko klanje. Američki vojnici držali su u svojim ormarićima pin-up fotografije Betty Grable i Rite Hayworth. Pritom treba ispustiti iz vida njihove prethodnice, koje su izrađivali slikari poput Alberta Vargasa, Mela Ramosa ili Altana.
Sljedeći važan korak prema aktualnom kalendaru bio je: kako usidriti pin-up djevojku u magazinu, na novinsku duplericu. S “hipperrealističkim” crtežima pin-upova započeo je Esquire, a nastavio ih Playboy. I baš je taj drugospomenuti mjesečnik tiskao prekretničku, povijesnu duplericu Marilyn Monroe 1953. To je ovdje posebno važno, zato što su začeci hrvatskih pin-upova upravo na magazinskim stranicama, na duplerici Starta. Partizani su, dakako, bili čedni pa nisu smjeli ni ljubakati, ni ženiti se, a nekmoli nositi nepostojeće golišave slike mladih cura. A Pavelićevi dobrovoljci za Staljingrad isto tako nisu nosili fotografije nego su sa sobom vodili - ljubavnice ili drolje. Tako barem bilježi znameniti povjesničar Beevor.
To, dakako, ne znači da se u Hrvatskoj nisu odavno snimali ženski aktovi, no nikako nisu dolazili u situaciju pin-up cure. Izraz “pin-up girl” koristio se u američkom engleskom od 1941., a u francuskom od 1944. “Njime se označuje djevojka izrazite ljepote, upadljiva krasotica. Naime takva kojoj se fotografije objavljuju u filmskom ili sličnom časopisu, odakle ih mladići izrezuju i pribijaju na zidove”, protumačio je Bratoljub Klaić.
Zabranjen časopis Kulisa
Erotske pa i pornografske fotografije snimale su se itekako u Hrvatskoj prije Drugoga svjetskog rata, no uglavnom za privatnu upotrebu. Kustosica MUO-a Marija Tonković, jedna od naših uglednih povjesničarki fotografije, ne sjeća se, međutim, da su one dolazile u funkciju kalendara. Izrađivali su ih Mosinger, Seppe i foto Tonka. Zbog dvaju aktova prvoga bila su zabranjena dva broja zagrebačkog časopisa Kulisa 30-ih prošlog stoljeća. I to je na javnoj razini bilo, uglavnom, sve. Moralo se, praktično, čekati do pokretanja Starta da bi lijepe cure zamijenile traktore, kombajne i generatore agrarne reforme, socijalističke industrijalizacije, urbanizacije itd. na kalendarima i po kalendarima priloženima uz novine. Reprodukcije slikara naivaca (I. Lacković) i fotoportreti predsjednika Tita uvjerljivo su im prethodili.
Dakako, Startu što je izlazio od 1969. do 1991. prethodio je 1966. izbor nedavno tragično preminule Nikice Marinović za prvu Miss Jugoslavije. Nimalo slučajno i poslije će cure s blještavih stranica magazina biti neizbježno povezane s izborom za Miss, pa će čak dvije među njima - Ana Sasso 1982. i Bernarda Marovt 1983. - prije ili poslije biti najljepšim ženama u tadašnjoj zemlji. Drugim riječima, cijela građevina pin-up djevojke u nas praktično je čekala do početka 70-ih kako bi zaživjela, propuštajući Drugi svjetski rat.
Jedan od prvih pin-upova napravio je fotograf Ivan Balić Cobra 1981. Odveo je 23-godišnju Slavicu Radić na tada glamurozni Babin kuk i snimio cijelu seriju njezinih golišavih fotografija. No, s njima nije učinio ništa - vratio ih je modelu kada je postala gospođa Ecclestone. Ipak, Radić se pojavila na kalendaru Starta, koji je redakcija svake godine poklanjala čitateljima koncem godine, u blagdanskom broju. Publicist i urednik Denis Kuljiš prisjeća se da je na tome kalendaru bilo, dakako, dvanaest modela, što domaćih što stranih. Tada je bio problem nagovoriti cure na svlačenje.
Vrtoglave naklade
Novinar i urednik Mladen Pleše, koji je uz Seada Saračevića bio najdugovječniji Startov glavni urednik (1980.-87.), dobro pamti kako je godišnji kalendar na kome se nalazila Bernarda Bernie Marovt za 1982. prodan u danas nevjerojatnih 350.000 primjeraka, zajedno s primjerkom magazina. Bernie Marovt se u nedavnom intervjuu prisjeća kako je sve počelo s “jednim fotografom”, Pleše pak kaže da je to bio Saša Novković. Bernie je prvo postala Miss Starta i Penthousea, a tek potom Miss Jugoslavije 1983. godine.
Njezina prethodnica s ovom titulom bila je Ana Sasso. Nje će se stariji čitatelji prije sjetiti iz reklame za nestalo bezalkoholno piće “Pipi” nego s kalendara. Sassin izlazak iz mora u prozirnoj majici privukao je pažnju cijele zemlje. A to dovoljno govori o stanovnicima i njihovoj senzibiliranosti za ženski akt u pokretu. U krajnjoj liniji, sve što su Marovt i Sasso činile početkom 80-ih ne može se usporediti s jednim jedinim poznanstvom Slavice Radić.
Ova djevojka iz sela Maglajani kod Banje Luke - Marovt je iz sela Ljubne ob Savinji - upoznala je 1982. Ecclestonea i odbila ga. Poslije joj 28 godina i 26 centimetara razlike nisu pravile problem - to je već dio povijesti. Dodamo li ovim djevojkama Severinin hit “Djevojka sa sela”, dobivamo praktično tri djevojke s kalendara koje potječu manje-više sa sela, pri čemu je samo jedna od njih ispjevala baladu o vlastitim bosim nogama i rumenim licima umivenim rosom.
Put do TV ekrana
Bez obzira na ovako ovlaš iscrtanu povijest kalendara i djevojaka koje ih krase, možda je baš kalendar manekenke i voditeljice Nine Morić izazvao najviše uzdaha odobravanja u Italiji. Ona je, također, bila Miss - Miss Hrvatske. Njezin kalendar za časopis “For Men” za 2008. izazvao je veliku pozornost u njenoj novoj domovini, Italiji. U slučaju Morić televizija - talijanska - došla je dugo poslije titule Miss. No, baš je TV ključan za cijeli niz novijih lica koja svojim više-manje oskudnim fotografijama krase stranice magazina, ali i kalendara.
Produbljeni dekolte uveo je u svijet sjajećih modela Ivu Jerković, ali i Mirnu Maras, koje su počele kao Bingo djevojke. Baš je poprsje važno u novijem naraštaju ljepotica. To pokazuje i slučaj Renate Sopek, koja je svoju pin-up popularnost iskoristila u praktične svrhe, kako bi snimala CD-ove s vježbama za njegu tijela. Ona se pojavila na kalendaru Klika za 2005. - zajedno s Tihanom Zrnić, Barbarom Radulović i spomenutom Aleksandrom Grdić. Za 2009. godinu Sopek je snimila kalendar koji su združeno priredili Becks pivo i spomenuti časopis. U stilu: lijepe žene idu uz pivopije sa solidnim ili uščuvanim automobilima. Dodamo li tome muške magazine, dobivamo trojstvo koje aktualno najviše radi na ljepoti domaćih kalendara.
Željko Ivanjek
Tako je Seve postala “djevojka za prikucavanje”, što je doslovni prijevod engleskog idioma pin-up girl. Ali, to je i osnovna funkcija kalendara. Usput, isti je naručitelj - naime Volkswagen pod lokalnim imenom Škoda - već tradicionalni proizvođač godišnjih kalendara u Hrvatskoj. Za 2005. Škoda je tiskala svoj kalendar u 48.500 primjeraka.
Prvo je bila Miss Starta i Penthousea,
a potom i Miss Jugoslavije
Njezin kalendar za časopis
‘For Men’ izmamio je uzdahe
Bivša misica ostat će zapamćena
više po reklami u kojoj izlazi mokra
iz vode nego po kalendarima
koje je snimila
Popularna pjevačica je na
fotografijama za kalendar
za 2009. omotana samo
trakicama
Pin-up popularnost pretvorila
je u praktične svrhe i snimila
DVD s vježbama
![]() |
|
Bernarda Marovt
|
![]() |
|
Nina Morić
|
![]() |
|
Ana Sasso u reklami za Pipi
|
![]() |
|
Severina za Volkswagen
|
![]() |
|
Renata Sopek
|
Dakako, bez obzira na svoja postignuća u šlageristici i na estradi, Severina se našla na kalendaru poput spomenutih i nespomenutih djevojaka. Dakle “samo” kao ljepotica zdrava tijela i sjajno našminkanog lica. Većina pin-up cura, naime, zahvaljujući tom prirodnom daru gradi ovakvu ili onakvu profesionalnu karijeru i životnu sudbinu. Razumije se, Vučković je nešto sasvim drugo, ona samo pokazuje da se može zabavljati i s ovom nekazališnom ulogom. Lijepe žene jednostavno idu uz nalašteni novi lim i nabrijane mašine. Pjevačicu neće smetati komentari feministkinja po kome su i auti i pin-upovi jedni te isti produžeci lažne muškosti.
Duplerica Starta
Moderno značenje plakata s prelijepom curom stvoreno je tijekom Drugoga svjetskog rata, kao svojevrsna inačica pljoske s rakijom i konjakom. Kao dio hrabrenja, omuževljavanja pred rovovsko klanje. Američki vojnici držali su u svojim ormarićima pin-up fotografije Betty Grable i Rite Hayworth. Pritom treba ispustiti iz vida njihove prethodnice, koje su izrađivali slikari poput Alberta Vargasa, Mela Ramosa ili Altana.
Sljedeći važan korak prema aktualnom kalendaru bio je: kako usidriti pin-up djevojku u magazinu, na novinsku duplericu. S “hipperrealističkim” crtežima pin-upova započeo je Esquire, a nastavio ih Playboy. I baš je taj drugospomenuti mjesečnik tiskao prekretničku, povijesnu duplericu Marilyn Monroe 1953. To je ovdje posebno važno, zato što su začeci hrvatskih pin-upova upravo na magazinskim stranicama, na duplerici Starta. Partizani su, dakako, bili čedni pa nisu smjeli ni ljubakati, ni ženiti se, a nekmoli nositi nepostojeće golišave slike mladih cura. A Pavelićevi dobrovoljci za Staljingrad isto tako nisu nosili fotografije nego su sa sobom vodili - ljubavnice ili drolje. Tako barem bilježi znameniti povjesničar Beevor.
To, dakako, ne znači da se u Hrvatskoj nisu odavno snimali ženski aktovi, no nikako nisu dolazili u situaciju pin-up cure. Izraz “pin-up girl” koristio se u američkom engleskom od 1941., a u francuskom od 1944. “Njime se označuje djevojka izrazite ljepote, upadljiva krasotica. Naime takva kojoj se fotografije objavljuju u filmskom ili sličnom časopisu, odakle ih mladići izrezuju i pribijaju na zidove”, protumačio je Bratoljub Klaić.
Zabranjen časopis Kulisa
Erotske pa i pornografske fotografije snimale su se itekako u Hrvatskoj prije Drugoga svjetskog rata, no uglavnom za privatnu upotrebu. Kustosica MUO-a Marija Tonković, jedna od naših uglednih povjesničarki fotografije, ne sjeća se, međutim, da su one dolazile u funkciju kalendara. Izrađivali su ih Mosinger, Seppe i foto Tonka. Zbog dvaju aktova prvoga bila su zabranjena dva broja zagrebačkog časopisa Kulisa 30-ih prošlog stoljeća. I to je na javnoj razini bilo, uglavnom, sve. Moralo se, praktično, čekati do pokretanja Starta da bi lijepe cure zamijenile traktore, kombajne i generatore agrarne reforme, socijalističke industrijalizacije, urbanizacije itd. na kalendarima i po kalendarima priloženima uz novine. Reprodukcije slikara naivaca (I. Lacković) i fotoportreti predsjednika Tita uvjerljivo su im prethodili.
Dakako, Startu što je izlazio od 1969. do 1991. prethodio je 1966. izbor nedavno tragično preminule Nikice Marinović za prvu Miss Jugoslavije. Nimalo slučajno i poslije će cure s blještavih stranica magazina biti neizbježno povezane s izborom za Miss, pa će čak dvije među njima - Ana Sasso 1982. i Bernarda Marovt 1983. - prije ili poslije biti najljepšim ženama u tadašnjoj zemlji. Drugim riječima, cijela građevina pin-up djevojke u nas praktično je čekala do početka 70-ih kako bi zaživjela, propuštajući Drugi svjetski rat.
Jedan od prvih pin-upova napravio je fotograf Ivan Balić Cobra 1981. Odveo je 23-godišnju Slavicu Radić na tada glamurozni Babin kuk i snimio cijelu seriju njezinih golišavih fotografija. No, s njima nije učinio ništa - vratio ih je modelu kada je postala gospođa Ecclestone. Ipak, Radić se pojavila na kalendaru Starta, koji je redakcija svake godine poklanjala čitateljima koncem godine, u blagdanskom broju. Publicist i urednik Denis Kuljiš prisjeća se da je na tome kalendaru bilo, dakako, dvanaest modela, što domaćih što stranih. Tada je bio problem nagovoriti cure na svlačenje.
Vrtoglave naklade
Novinar i urednik Mladen Pleše, koji je uz Seada Saračevića bio najdugovječniji Startov glavni urednik (1980.-87.), dobro pamti kako je godišnji kalendar na kome se nalazila Bernarda Bernie Marovt za 1982. prodan u danas nevjerojatnih 350.000 primjeraka, zajedno s primjerkom magazina. Bernie Marovt se u nedavnom intervjuu prisjeća kako je sve počelo s “jednim fotografom”, Pleše pak kaže da je to bio Saša Novković. Bernie je prvo postala Miss Starta i Penthousea, a tek potom Miss Jugoslavije 1983. godine.
Njezina prethodnica s ovom titulom bila je Ana Sasso. Nje će se stariji čitatelji prije sjetiti iz reklame za nestalo bezalkoholno piće “Pipi” nego s kalendara. Sassin izlazak iz mora u prozirnoj majici privukao je pažnju cijele zemlje. A to dovoljno govori o stanovnicima i njihovoj senzibiliranosti za ženski akt u pokretu. U krajnjoj liniji, sve što su Marovt i Sasso činile početkom 80-ih ne može se usporediti s jednim jedinim poznanstvom Slavice Radić.
Ova djevojka iz sela Maglajani kod Banje Luke - Marovt je iz sela Ljubne ob Savinji - upoznala je 1982. Ecclestonea i odbila ga. Poslije joj 28 godina i 26 centimetara razlike nisu pravile problem - to je već dio povijesti. Dodamo li ovim djevojkama Severinin hit “Djevojka sa sela”, dobivamo praktično tri djevojke s kalendara koje potječu manje-više sa sela, pri čemu je samo jedna od njih ispjevala baladu o vlastitim bosim nogama i rumenim licima umivenim rosom.
Put do TV ekrana
Bez obzira na ovako ovlaš iscrtanu povijest kalendara i djevojaka koje ih krase, možda je baš kalendar manekenke i voditeljice Nine Morić izazvao najviše uzdaha odobravanja u Italiji. Ona je, također, bila Miss - Miss Hrvatske. Njezin kalendar za časopis “For Men” za 2008. izazvao je veliku pozornost u njenoj novoj domovini, Italiji. U slučaju Morić televizija - talijanska - došla je dugo poslije titule Miss. No, baš je TV ključan za cijeli niz novijih lica koja svojim više-manje oskudnim fotografijama krase stranice magazina, ali i kalendara.
Produbljeni dekolte uveo je u svijet sjajećih modela Ivu Jerković, ali i Mirnu Maras, koje su počele kao Bingo djevojke. Baš je poprsje važno u novijem naraštaju ljepotica. To pokazuje i slučaj Renate Sopek, koja je svoju pin-up popularnost iskoristila u praktične svrhe, kako bi snimala CD-ove s vježbama za njegu tijela. Ona se pojavila na kalendaru Klika za 2005. - zajedno s Tihanom Zrnić, Barbarom Radulović i spomenutom Aleksandrom Grdić. Za 2009. godinu Sopek je snimila kalendar koji su združeno priredili Becks pivo i spomenuti časopis. U stilu: lijepe žene idu uz pivopije sa solidnim ili uščuvanim automobilima. Dodamo li tome muške magazine, dobivamo trojstvo koje aktualno najviše radi na ljepoti domaćih kalendara.
Željko Ivanjek





Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....