ZAGREB - Život je kompliciran. Ubijao sam ljude, krijumčario ljude, prodavao ljude. Možda će ovdje stvari biti drukčije - prvi je komentar
Nike
Bellica, veterana rata u Bosni, pri njegovu dolasku u Liberty city, mjesto koje podsjeća na New York ranih devedesetih.
Niko Bellic je bivši ratnik, a danas svjetska kriminalna superzvijezda. Kad bi se njegov biznis mjerio istim mjerilima kao kinematografija ili diskografija, bio bi poznatiji od Britney Spears i Indiane Jonesa u “Otimačima izgubljenog kovčega”. On je zvijezda računalne igre Grand Theft Auto IV koja je, prema dosadašnjim prodajnim rezultatima zaradila više nego Britneyin album “Ooops, I did it again”, a sa 600 milijuna dolara očekivanih prihoda ta je računalna igra zasada u rangu 16. najprofitablinijeg filma svih vremena, između “Jurskog parka” i “Indiane Jonesa: Otimača izgubljenog kovčega”.
Prije početka prodaje 1. svibnja ove godine, burzovni su analitičari Wall streeta procijenili kako će nastavak GTA serijala, koji proizodi Rockstar studio, u prva dva tjedna biti prodan u 6 milijuna primjeraka. Umjesto toga, u prvome je danu prodano 3,6 milijuna primjerka, do sredine tjedna prodano je 6 milijuna i studio je izvijestio kako je zarađeno 500 milijuna dolara.
Novi fenomen zabave
Sada je svima jasno da je riječ o novome fenomenu zabavne industrije koji je srušio sve rekorde, a kritičari ga i danas napadaju tvrdnjama kako je igra prepuna krvi i nasilja.
Igrač u GTA IV, naime, preuzima uloge spomenutog sitnog kriminalca koji početnu nadu u bolji život zamjenjuje ubijanjem, rušenjem, gaženjem pješaka te ostalim kriminalnim radnjama koje su jedini način za napredovanje u igri. Kritike, međutim, ne sprječavaju njezin nestanak s polica trgovina i procjene govore kako bi ukupno moglo biti prodano oko 15 milijuna kopija GTA IV... Legalnih kopija. Sudeći prema broju "skidanja" igre postavljenima na različitim mrežama za razmjenu podataka, piratskih bi inačica moglo biti i deset puta više. Sredinom ovoga mjeseca, studio je najavio i plasman verzije za osobno računalo, što znači još jedno novo tržište.
Hrvatsko tržište igara
Ne postoji definitivna usporedba najbolje prodavanih filmova, glazbenih albuma, knjiga i videoigara budući da svaka od tih industrija prodaju računa drukčijim metodama, a rezultati su često nedostupni javnosti.
Ipak, iz izvješća s box officea i prodajnih rezultata igara lako je zaključiti da su najprofitabilnije zvijezde one koje ne stare i nemaju skandale ili izvanbračnu djecu. Takav je kriminalac Niko Bellic.
Prema podacima tvrtke za istraživanje tržišta NPD, ukupna je prodaja videoigara u SAD-u prošle godine dosegnula brojku od 17,9 milijardi dolara, a da hrvatsko tržište prati svjetske trendove, potvrđuje i domaći Profil, iz čijeg sektora za odnose s javnošću doznajemo kako “igrice (prvenstveno za PC) u odnosu na film u zadnje dvije godine bilježe značajan porast”. U Profilu se, također, u vrijeme izlaska, najviše prodavao GTA IV.
Mišljenja o borbi profitabilnosti između filmske industrije i industrije računalnih igara različita su; neki tvrde kako će računalne igre prevladati, a futuristi s najavama idu i korak dalje opisujući kako će ljudi jednoga dana osobno sudjelovati u radnji filma, odnosno igre.
Neke su igre i prerasle u filmove. Avanturisticu Laru Croft u filmu je dvaput utjelovila Angelina Jolie. Mediji su izvještavali i kako je studio Paramount zaposlio redatelja Petera Berga kako bi snimio flim o junaku računalne igre Splinter cell, Samu Fisheru.
Ipak, ako se gleda ukupna zarada, filmovi su još u velikoj prednosti. Filmska će industrija i ove godine zaraditi dvostruko više od industrije računalnih igara. Igre su, međutim, pojedinačno profitabilnije.
Na primjer, Spiderman 3 stajao je 400 milijuna dolara i ostvario je čisti profit od 46 posto. S druge strane, Microsoftov futuristički Halo 3, koji stavlja igrača u ulogu ratnika budućnosti stajao je 60 milijuna dolara, a zaradio oko 300 milijuna dolara. GTA IV, pak, sa uloženih 100 milijuna dolara postao je jedna od najskupljih igara.
WOW ima 5 milijuna igrača
A gdje je igrač? Domaći prodavači računalnih igara potvrđuju kako ih kupuju pripadnici svih generacija. U Profilu ističu kako je najprodavanija igra lani bila “World of Warcfart: The burning crusade” kojoj se igrač pretvara u viteza, čarobnjaka ili patuljka koji istražuje svijet s drugim igračima s kojima se može i sukobljavati. Globalno, WOW danas ima oko 5 milijuna igrača koji za mjesečno igranje plaćaju pretplatu od 100 kuna. Procjene govore kako se godišnje iznos zarade izdavača te igre, Blizzarda, penje na 900 milijuna dolara.
Iako je u usporedbi sa svijetom hrvatska igračka scena relativno malena, ona je ipak jaka. Jedan od hrvatskih igrača kratko je opisao kako im je igranje ponekad bolja zabava nego izlazak van.
Sociolog Igor Filajdić ističe kako u svijetovima računalnih igara ljudi nerijetko čine stvari koje zbog društvene kontrole ne bi mogli u stvarnom životu. Napominje kako je to jedan od razloga zašto je GTA dosegao globalnu popularnost koja se, smatra, lako može pretvoriti u osobnu ovisnost.
- Danas postoje primjeri odraslih ljudi koji uzimaju godišnji odmor kako bi se zatvorili u stan i igrali omiljenu igru.
S jedne je strane to izbor pojednica, no s druge je riječ o zatvaranju u virtualni svijet zbog čega se smanjuje radni učinak i pati privatni život - rekao je Filajdić i spomenuo primjer takozvanog sindroma Hiki komori koji je detektiran kod milijun mladih Japanaca. U njemu se mladi ljudi zatvaraju u stanove i svaki trenutak svoga slobodnog vremena iskorištavaju za igru u nekome od virtualnih svjetova.
- To se može objasniti strahom ili osjećajem razočaranja u stvarni svijet, jer u kompjutorskoj se igri nerijetko može početi ispočetka ako nešto pođe po zlu - smatra Filajdić.
Željko Mešin (24) o iskustvima igranja GTA IV.
- Današnje računalne igre spadaju među najzahtjevnije programe koji se mogu pronaći na osobnim računalima - kaže 24-godišnji web administrator Željko Mešin i dodaje kako se zbog nove igre nerijetko moraju kupovati i nove, jače komponente za računalo. Željko, koji za vrijeme igranja koristi nadimak ‘Meshin’ ističe kako bi zarada GTA IV mogla biti još i veća kada on izađe u verziji za osobna računala. Napomenuo je kako ga ne čudi visoka zarada GTA IV jer je riječ o zabavnoj igri.
- Cijela se moja ekipa igra i kad se vidimo u stvarnom životu, redovito se prisjetimo i nekog zabavnog ‘okršaja’ - rekao je Meshin i dodao kako se zbog obveze ponekad zna dogoditi da se ne igra po nekoliko tjedana.
U igri je važno biti vješt u atentatima, za što se mora pronaći pogodna vatrena pozicija.
‘Gameri’ komentiraju kako je umjetna inteligencija policije bolja nego u ranijim nastavcima GTA serijala i teže ju je zavarati
Sustav borbe sastoji se od tzv. skloni se i pucaj u kojem je izravni juriš pod kišom metaka zadnja opcija.
Igrač može ukrasti bilo koji auto, pa čak i policijski kako bi preko njega doznao pozicije drugih patrola.
Kad igrač nekoga treba ‘ukloniti’, može se smilovati i promijeniti tijek priče.
Treba i prikriti tragove, a ‘gameri’ hvale dio u kojem treba odvesti pijanog rođaka kući izbjegavajući policiju dok se komande pijano tresu
Marinko Brkić Tot
Niko Bellic je bivši ratnik, a danas svjetska kriminalna superzvijezda. Kad bi se njegov biznis mjerio istim mjerilima kao kinematografija ili diskografija, bio bi poznatiji od Britney Spears i Indiane Jonesa u “Otimačima izgubljenog kovčega”. On je zvijezda računalne igre Grand Theft Auto IV koja je, prema dosadašnjim prodajnim rezultatima zaradila više nego Britneyin album “Ooops, I did it again”, a sa 600 milijuna dolara očekivanih prihoda ta je računalna igra zasada u rangu 16. najprofitablinijeg filma svih vremena, između “Jurskog parka” i “Indiane Jonesa: Otimača izgubljenog kovčega”.
Prije početka prodaje 1. svibnja ove godine, burzovni su analitičari Wall streeta procijenili kako će nastavak GTA serijala, koji proizodi Rockstar studio, u prva dva tjedna biti prodan u 6 milijuna primjeraka. Umjesto toga, u prvome je danu prodano 3,6 milijuna primjerka, do sredine tjedna prodano je 6 milijuna i studio je izvijestio kako je zarađeno 500 milijuna dolara.
Novi fenomen zabave
Sada je svima jasno da je riječ o novome fenomenu zabavne industrije koji je srušio sve rekorde, a kritičari ga i danas napadaju tvrdnjama kako je igra prepuna krvi i nasilja.
Igrač u GTA IV, naime, preuzima uloge spomenutog sitnog kriminalca koji početnu nadu u bolji život zamjenjuje ubijanjem, rušenjem, gaženjem pješaka te ostalim kriminalnim radnjama koje su jedini način za napredovanje u igri. Kritike, međutim, ne sprječavaju njezin nestanak s polica trgovina i procjene govore kako bi ukupno moglo biti prodano oko 15 milijuna kopija GTA IV... Legalnih kopija. Sudeći prema broju "skidanja" igre postavljenima na različitim mrežama za razmjenu podataka, piratskih bi inačica moglo biti i deset puta više. Sredinom ovoga mjeseca, studio je najavio i plasman verzije za osobno računalo, što znači još jedno novo tržište.
Hrvatsko tržište igara
Ne postoji definitivna usporedba najbolje prodavanih filmova, glazbenih albuma, knjiga i videoigara budući da svaka od tih industrija prodaju računa drukčijim metodama, a rezultati su često nedostupni javnosti.
Ipak, iz izvješća s box officea i prodajnih rezultata igara lako je zaključiti da su najprofitabilnije zvijezde one koje ne stare i nemaju skandale ili izvanbračnu djecu. Takav je kriminalac Niko Bellic.
Prema podacima tvrtke za istraživanje tržišta NPD, ukupna je prodaja videoigara u SAD-u prošle godine dosegnula brojku od 17,9 milijardi dolara, a da hrvatsko tržište prati svjetske trendove, potvrđuje i domaći Profil, iz čijeg sektora za odnose s javnošću doznajemo kako “igrice (prvenstveno za PC) u odnosu na film u zadnje dvije godine bilježe značajan porast”. U Profilu se, također, u vrijeme izlaska, najviše prodavao GTA IV.
Mišljenja o borbi profitabilnosti između filmske industrije i industrije računalnih igara različita su; neki tvrde kako će računalne igre prevladati, a futuristi s najavama idu i korak dalje opisujući kako će ljudi jednoga dana osobno sudjelovati u radnji filma, odnosno igre.
Neke su igre i prerasle u filmove. Avanturisticu Laru Croft u filmu je dvaput utjelovila Angelina Jolie. Mediji su izvještavali i kako je studio Paramount zaposlio redatelja Petera Berga kako bi snimio flim o junaku računalne igre Splinter cell, Samu Fisheru.
Ipak, ako se gleda ukupna zarada, filmovi su još u velikoj prednosti. Filmska će industrija i ove godine zaraditi dvostruko više od industrije računalnih igara. Igre su, međutim, pojedinačno profitabilnije.
Na primjer, Spiderman 3 stajao je 400 milijuna dolara i ostvario je čisti profit od 46 posto. S druge strane, Microsoftov futuristički Halo 3, koji stavlja igrača u ulogu ratnika budućnosti stajao je 60 milijuna dolara, a zaradio oko 300 milijuna dolara. GTA IV, pak, sa uloženih 100 milijuna dolara postao je jedna od najskupljih igara.
WOW ima 5 milijuna igrača
A gdje je igrač? Domaći prodavači računalnih igara potvrđuju kako ih kupuju pripadnici svih generacija. U Profilu ističu kako je najprodavanija igra lani bila “World of Warcfart: The burning crusade” kojoj se igrač pretvara u viteza, čarobnjaka ili patuljka koji istražuje svijet s drugim igračima s kojima se može i sukobljavati. Globalno, WOW danas ima oko 5 milijuna igrača koji za mjesečno igranje plaćaju pretplatu od 100 kuna. Procjene govore kako se godišnje iznos zarade izdavača te igre, Blizzarda, penje na 900 milijuna dolara.
Iako je u usporedbi sa svijetom hrvatska igračka scena relativno malena, ona je ipak jaka. Jedan od hrvatskih igrača kratko je opisao kako im je igranje ponekad bolja zabava nego izlazak van.
Sociolog Igor Filajdić ističe kako u svijetovima računalnih igara ljudi nerijetko čine stvari koje zbog društvene kontrole ne bi mogli u stvarnom životu. Napominje kako je to jedan od razloga zašto je GTA dosegao globalnu popularnost koja se, smatra, lako može pretvoriti u osobnu ovisnost.
- Danas postoje primjeri odraslih ljudi koji uzimaju godišnji odmor kako bi se zatvorili u stan i igrali omiljenu igru.
S jedne je strane to izbor pojednica, no s druge je riječ o zatvaranju u virtualni svijet zbog čega se smanjuje radni učinak i pati privatni život - rekao je Filajdić i spomenuo primjer takozvanog sindroma Hiki komori koji je detektiran kod milijun mladih Japanaca. U njemu se mladi ljudi zatvaraju u stanove i svaki trenutak svoga slobodnog vremena iskorištavaju za igru u nekome od virtualnih svjetova.
- To se može objasniti strahom ili osjećajem razočaranja u stvarni svijet, jer u kompjutorskoj se igri nerijetko može početi ispočetka ako nešto pođe po zlu - smatra Filajdić.
|
Sociolog: Lako se može razviti ovisnost o takvoj igri
|
Željko Mešin (24) o iskustvima igranja GTA IV.
- Današnje računalne igre spadaju među najzahtjevnije programe koji se mogu pronaći na osobnim računalima - kaže 24-godišnji web administrator Željko Mešin i dodaje kako se zbog nove igre nerijetko moraju kupovati i nove, jače komponente za računalo. Željko, koji za vrijeme igranja koristi nadimak ‘Meshin’ ističe kako bi zarada GTA IV mogla biti još i veća kada on izađe u verziji za osobna računala. Napomenuo je kako ga ne čudi visoka zarada GTA IV jer je riječ o zabavnoj igri.
- Cijela se moja ekipa igra i kad se vidimo u stvarnom životu, redovito se prisjetimo i nekog zabavnog ‘okršaja’ - rekao je Meshin i dodao kako se zbog obveze ponekad zna dogoditi da se ne igra po nekoliko tjedana.
|
‘K
ad se družimo u stvarnom životu, prisjećamo se borbi iz virtualnog’
|
U igri je važno biti vješt u atentatima, za što se mora pronaći pogodna vatrena pozicija.
‘Gameri’ komentiraju kako je umjetna inteligencija policije bolja nego u ranijim nastavcima GTA serijala i teže ju je zavarati
Sustav borbe sastoji se od tzv. skloni se i pucaj u kojem je izravni juriš pod kišom metaka zadnja opcija.
Igrač može ukrasti bilo koji auto, pa čak i policijski kako bi preko njega doznao pozicije drugih patrola.
Kad igrač nekoga treba ‘ukloniti’, može se smilovati i promijeniti tijek priče.
Treba i prikriti tragove, a ‘gameri’ hvale dio u kojem treba odvesti pijanog rođaka kući izbjegavajući policiju dok se komande pijano tresu
|
|
|
|
|
|
Marinko Brkić Tot
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....