Niko Bellic: Ratnik iz Bosne popularniji od Britney Spears

ZAGREB - Ži­vot je kom­pli­ci­ran. Ubi­jao sam lju­de, kri­jum­ča­rio lju­de, pro­da­vao lju­de. Mo­žda će ovdje stva­ri bi­ti dru­kči­je - pr­vi je ko­men­tar Ni­ke Bel­li­ca, ve­te­ra­na ra­ta u Bo­sni, pri nje­go­vu do­la­sku u Liberty city, mje­sto ko­je pod­sje­ća na New York ra­nih de­ve­de­se­tih.



Ni­ko Bel­lic je bivši ra­tnik, a da­nas svjet­ska kri­mi­nal­na su­per­zvi­je­zda. Kad bi se nje­gov bi­znis mje­rio istim mje­ri­li­ma kao ki­ne­ma­to­gra­fi­ja ili di­sko­gra­fi­ja, bio bi po­zna­ti­ji od Britney Spe­ars i In­di­a­ne Jo­ne­sa u “Oti­ma­či­ma izgu­blje­nog kov­če­ga”. On je zvi­je­zda ra­ču­nal­ne igre Grand Theft Au­to IV ko­ja je, pre­ma do­sa­dašnjim pro­daj­nim re­zul­ta­ti­ma za­ra­di­la više ne­go Britneyin al­bum “Oo­ops, I did it aga­in”, a sa 600 mi­li­ju­na do­la­ra oče­ki­va­nih pri­ho­da ta je ra­ču­nal­na igra za­sa­da u ran­gu 16. naj­pro­fi­ta­bli­ni­jeg fil­ma svih vre­me­na, izme­đu “Jur­skog par­ka” i “In­di­a­ne Jo­ne­sa: Oti­ma­ča izgu­blje­nog kov­če­ga”.



Pri­je po­če­tka pro­da­je 1. svi­bnja ove go­di­ne, bur­zo­vni su ana­li­ti­ča­ri Wall stre­e­ta pro­ci­je­ni­li ka­ko će na­sta­vak GTA se­ri­ja­la, ko­ji pro­i­zo­di Rock­star stu­dio, u pr­va dva tje­dna bi­ti pro­dan u 6 mi­li­ju­na pri­mje­ra­ka. Umje­sto to­ga, u pr­vo­me je da­nu pro­da­no 3,6 mi­li­ju­na pri­mjer­ka, do sre­di­ne tje­dna pro­da­no je 6 mi­li­ju­na i stu­dio je izvi­je­stio ka­ko je za­ra­đe­no 500 mi­li­ju­na do­la­ra.



Novi fenomen zabave



Sa­da je svi­ma ja­sno da je ri­ječ o no­vo­me fe­no­me­nu za­ba­vne in­du­stri­je ko­ji je srušio sve re­kor­de, a kri­ti­ča­ri ga i da­nas na­pa­da­ju tvr­dnja­ma ka­ko je igra pre­pu­na kr­vi i na­si­lja.



Igrač u GTA IV, na­i­me, pre­u­zi­ma ulo­ge spo­me­nu­tog si­tnog kri­mi­nal­ca ko­ji po­če­tnu na­du u bo­lji ži­vot za­mje­nju­je ubi­ja­njem, rušenjem, ga­že­njem pješaka te osta­lim kri­mi­nal­nim ra­dnja­ma ko­je su je­di­ni na­čin za na­pre­do­va­nje u igri. Kri­ti­ke, me­đu­tim, ne sprje­ča­va­ju nje­zin ne­sta­nak s po­li­ca tr­go­vi­na i pro­cje­ne go­vo­re ka­ko bi uku­pno mo­glo bi­ti pro­da­no oko 15 mi­li­ju­na ko­pi­ja GTA IV... Le­gal­nih ko­pi­ja. Su­de­ći pre­ma bro­ju "ski­da­nja" igre po­sta­vlje­ni­ma na ra­zli­či­tim mre­ža­ma za raz­mje­nu po­da­ta­ka, pi­rat­skih bi ina­či­ca mo­glo bi­ti i de­set pu­ta više. Sre­di­nom ovo­ga mje­se­ca, stu­dio je na­ja­vio i pla­sman ver­zi­je za oso­bno ra­ču­na­lo, što zna­či još je­dno no­vo tr­žište.



Hrvatsko tržište igara



Ne po­sto­ji de­fi­ni­ti­vna uspo­re­dba naj­bo­lje pro­da­va­nih fil­mo­va, gla­zbe­nih al­bu­ma, knji­ga i vi­de­o­i­ga­ra bu­du­ći da sva­ka od tih in­du­stri­ja pro­da­ju ra­ču­na dru­kči­jim me­to­da­ma, a re­zul­ta­ti su če­sto ne­do­stu­pni ja­vno­sti.



Ipak, iz iz­vješća s box of­fi­cea i pro­daj­nih re­zul­ta­ta iga­ra la­ko je za­klju­či­ti da su naj­pro­fi­ta­bil­ni­je zvi­je­zde one ko­je ne sta­re i ne­ma­ju skan­da­le ili izvan­bra­čnu dje­cu. Ta­kav je kri­mi­na­lac Ni­ko Bel­lic.



Pre­ma po­da­ci­ma tvr­tke za istra­ži­va­nje tr­žišta NPD, uku­pna je pro­da­ja vi­de­o­i­ga­ra u SAD-u prošle go­di­ne do­se­gnu­la broj­ku od 17,9 mi­li­jar­di do­la­ra, a da hr­vat­sko tr­žište pra­ti svjet­ske tren­do­ve, po­tvr­đu­je i do­ma­ći Pro­fil, iz či­jeg se­kto­ra za odno­se s ja­vnošću do­zna­je­mo ka­ko “igri­ce (prvenstveno za PC) u odno­su na film u za­dnje dvi­je go­di­ne bi­lje­že zna­ča­jan po­rast”. U Pro­fi­lu se, ta­ko­đer, u vri­je­me izla­ska, naj­više pro­da­vao GTA IV.



Mišlje­nja o bor­bi pro­fi­ta­bil­no­sti izme­đu film­ske in­du­stri­je i in­du­stri­je ra­ču­nal­nih iga­ra ra­zli­či­ta su; ne­ki tvr­de ka­ko će ra­ču­nal­ne igre pre­vla­da­ti, a fu­tu­ri­sti s na­ja­va­ma idu i ko­rak da­lje opi­su­ju­ći ka­ko će lju­di je­dno­ga da­na oso­bno su­dje­lo­va­ti u ra­dnji fil­ma, odno­sno igre.



Ne­ke su igre i pre­ra­sle u fil­mo­ve. Avan­tu­ri­sti­cu La­ru Croft u fil­mu je dva­put utje­lo­vi­la An­ge­li­na Jo­lie. Me­di­ji su iz­vješta­va­li i ka­ko je stu­dio Pa­ra­mo­unt za­po­slio re­da­te­lja Pe­te­ra Ber­ga ka­ko bi sni­mio flim o ju­na­ku ra­ču­nal­ne igre Splin­ter cell, Sa­mu Fi­she­ru.



Ipak, ako se gle­da uku­pna za­ra­da, fil­mo­vi su još u ve­li­koj pre­dno­sti. Film­ska će in­du­stri­ja i ove go­di­ne za­ra­di­ti dvo­stru­ko više od in­du­stri­je ra­ču­nal­nih iga­ra. Igre su, me­đu­tim, po­je­di­na­čno pro­fi­ta­bil­ni­je.



Na pri­mjer, Spi­der­man 3 sta­jao je 400 mi­li­ju­na do­la­ra i  ostva­rio je či­sti pro­fit od 46 po­sto. S dru­ge stra­ne, Mi­cro­so­ftov fu­tu­ri­sti­čki Ha­lo 3, ko­ji sta­vlja igra­ča u ulo­gu ra­tni­ka bu­du­ćno­sti sta­jao je 60 mi­li­ju­na do­la­ra, a za­ra­dio oko 300 mi­li­ju­na do­la­ra. GTA IV, pak, sa ulo­že­nih 100 mi­li­ju­na do­la­ra po­stao je je­dna od naj­sku­pljih iga­ra.



WOW ima 5 milijuna igrača




A gdje je igrač? Do­ma­ći pro­da­va­či ra­ču­nal­nih iga­ra po­tvr­đu­ju ka­ko ih ku­pu­ju pri­pa­dni­ci svih ge­ne­ra­ci­ja. U Pro­fi­lu isti­ču ka­ko je naj­pro­da­va­ni­ja igra la­ni bi­la “World of Warcfart: The bur­ning cru­sa­de” ko­joj se igrač pre­tva­ra u vi­te­za, ča­ro­bnja­ka ili pa­tulj­ka ko­ji istra­žu­je svi­jet s dru­gim igra­či­ma s ko­ji­ma se mo­že i su­ko­blja­va­ti. Glo­bal­no, WOW da­nas ima oko 5 mi­li­ju­na igra­ča ko­ji za mje­se­čno igra­nje pla­ća­ju pret­pla­tu od 100 ku­na. Pro­cje­ne go­vo­re ka­ko se go­dišnje iznos za­ra­de izda­va­ča te igre, Bliz­zar­da, pe­nje na 900 mi­li­ju­na do­la­ra.



Ia­ko je u uspo­re­dbi sa svi­je­tom hr­vat­ska igra­čka sce­na re­la­ti­vno ma­le­na, ona je ipak ja­ka. Je­dan od hr­vat­skih igra­ča kra­tko je opi­sao ka­ko im je igra­nje po­ne­kad bo­lja za­ba­va ne­go izla­zak van.





Sociolog Igor Filajdić ističe kako u svijetovima računalnih igara ljudi nerijetko čine stvari koje zbog društvene kontrole ne bi mogli u stvarnom životu. Napominje kako je to jedan od razloga zašto je GTA dosegao globalnu popularnost koja se, smatra, lako može pretvoriti u osobnu ovisnost.



- Danas postoje primjeri odraslih ljudi koji uzimaju godišnji odmor kako bi se zatvorili u stan i igrali omiljenu igru.



S jedne je strane to izbor pojednica, no s druge je riječ o zatvaranju u virtualni svijet zbog čega se smanjuje radni učinak i pati privatni život - rekao je Filajdić i spomenuo primjer takozvanog sindroma Hiki komori koji je detektiran kod milijun mladih Japanaca. U njemu se mladi ljudi zatvaraju u stanove i svaki trenutak svoga slobodnog vremena iskorištavaju za igru u nekome od virtualnih svjetova.



- To se može objasniti strahom ili osjećajem razočaranja u stvarni svijet, jer u kompjutorskoj se igri nerijetko može početi ispočetka ako nešto pođe po zlu - smatra Filajdić.

  Sociolog: Lako se može razviti ovisnost o takvoj igri



Željko Mešin (24) o iskustvima igranja GTA IV.



- Današnje računalne igre spadaju među najzahtjevnije programe koji se mogu pronaći na osobnim računalima - kaže 24-godišnji web administrator Željko Mešin i dodaje kako se zbog nove igre nerijetko moraju kupovati i nove, jače komponente za računalo. Željko, koji za vrijeme igranja koristi nadimak ‘Meshin’ ističe kako bi zarada GTA IV mogla biti još i veća kada on izađe u verziji za osobna računala. Napomenuo je kako ga ne čudi visoka zarada GTA IV jer je riječ o zabavnoj igri.



- Cijela se moja ekipa igra i kad se vidimo u stvarnom životu, redovito se prisjetimo i nekog zabavnog ‘okršaja’ - rekao je Meshin i dodao kako se zbog obveze ponekad zna dogoditi da se ne igra po nekoliko tjedana. 

‘K ad se družimo u stvarnom životu, prisjećamo se borbi iz virtualnog’









U igri je važno biti vješt u atentatima, za što se mora pronaći pogodna vatrena pozicija.







  ‘Gameri’ komentiraju kako je umjetna inteligencija policije bolja nego u ranijim nastavcima GTA serijala i teže ju je zavarati





Sustav borbe sastoji se od tzv. skloni se i pucaj u kojem je izravni juriš pod kišom metaka zadnja opcija. 





Igrač može ukrasti bilo koji auto, pa čak i policijski kako bi preko njega doznao pozicije drugih patrola.





Kad igrač nekoga treba ‘ukloniti’,  može se smilovati  i promijeniti tijek priče.





Treba i prikriti tragove, a ‘gameri’ hvale dio u kojem treba odvesti pijanog rođaka kući izbjegavajući policiju dok se komande pijano tresu 




Marinko Brkić Tot
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2025 21:03