Nova generacija svjetala prilagođava se vidljivosti i uvjetima na cesti

Dinamička svjetla u zavojima uvedena su 2004. prvi put u kompaktnu klasu, a prva je bila Astra. Opel je dodatno "demokratizirao" ovu sigurnosnu tehnologiju 2006. godine kada je ponudio Merive i Corse s bihalogenskim kutnim i svjetlima u zavojima, učinivši to prvi put u segmentu kompaktnih vozila. Godinama je Opel pionir u tehnologiji automobilskih svjetala, a sada predstavlja svoju novu, još inteligentniju generaciju prednjih svjetala – AFL Plus.





AFL Plus automatski prilagođuje raspodjelu snopa prednjih svjetala profilu ceste i uvjetima vidljivosti. Sustav dolazi s pet funkcija i bit će predstavljen u Opelovom modelu Insignia. Novi automobil srednje klase koji će javnost vidjeti u srpnju 2008. na Londonskom sajmu automobila imat će LED svjetla za dnevnu vožnju jer ona troše manje električne energije (a time i goriva) nego da se tijekom dnevne vožnje koriste kratka prednja svjetla. Nova svjetla čine Insigniju prepoznatljivom svim sudionicima prometa, bilo da se radi o dnevnoj ili noćnoj vožnji.





Glavni cilj Opelovih stručnjaka za automobilska svjetla uvijek je bio pružiti vozaču najbolju moguću vidljivost u svim uvjetima vožnje i istovremeno spriječiti da se zasljepljuju vozači iz suprotnog smjera.

Važnost dobre vidljivosti u prometu potvrđena je statistikama s mjesta nesreća. Iako je noću promet oko 33% rjeđi, rizik od velikih prometnih nesreća u sumrak ili noću dvostruko je veći nego danju.



Osim dodatne sigurnosti, AFL također nudi više užitka u vožnji. Zahvaljujući boljoj vidljivosti ceste, vozač može donositi kvalitetnije odluke o svojem stilu vožnje i brzini tijekom prolaska kroz zavoje. Važan argument u korist vrhunskih ksenonskih svjetala je i manja potrošnja goriva u odnosu na klasična prednja svjetla. Kako plemeniti plin u ksenonskim svjetlima svijetli već pri vrlo malim naponima, alternator automobila nije pod takvim opterećenjem kao u slučaju klasičnih svjetala. Ušteda iznosi oko 0,06 litara na 100 km ili jedan gram CO 2/km. U usporedbi s halogenim prednjim svjetlima, ovo odgovara ukupnoj uštedi goriva od otprilike jedne litre na 1.600 kilometara prijeđenih s upaljenim svjetlima.





Nova generacija AFL-a: cijeli niz funkcija za najrazličitije uvjete vožnje





Novi sustav svjetala AFL Plus, zajednički razvijen s tvrtkom Hella, temelji se na snažnim biksenonskim prednjim svjetlima. U klasičnim plinskim prednjim svjetlima, granica između svijetle i tamne komponente kratkih svjetala dobiva se korištenjem zaslona za žarulju. Umjesto toga, sofisticirana tehnologija AFL Plus dolazi sa slobodnim cilindrom koji ima nekoliko posebno izrađenih profila na svojoj površini za dobivanje različitih tipova svjetala.





Brojni senzori na vozilu koji mjere brzinu, otklon, kut upravljanja te jačinu padalina, zajedno s kamerom koja nadzire duga svjetla, skupljaju informacije o profilu ceste i uvjetima vidljivosti te ih prosljeđuju kontrolnoj elektronici. Softver sustava zatim odlučuje koji je tip osvjetljenja odgovarajući za određenu voznu situaciju – on šalje odgovarajuću naredbu središnjem kontrolnom motoru koji rotira cilindre prednjih svjetala na pravi profil u djeliću sekunde.





Rotacija cilindara mijenja smjer zraka svjetla, mijenjajući tako snop prednjih svjetala. Kako je jedinica na pivotirajućem postolju, može se prilagoditi za dodatne funkcije kao što su kutno i svjetlo u zavojima.



Kod Opelovih automobila ove su funkcionalnosti posebno učinkovite jer zbog posebnog trodimenzionalnog dizajna prednjih svjetala karoserija ne smeta snopu svjetla pri zakretanju.



Slijedi pregled devet funkcija na vozilima s volanom na lijevoj strani:





- Pri brzinama manjima od 50 km/h, Gradska svjetla nude širi snop ograničenog dometa. To pomaže vozaču da bolje vidi pješake na rubu ceste.

- Svjetla za pješačku zonu namijenjena su korištenju u zonama u kojima vozač mora biti na osobitom oprezu. Aktivira se pri brzinama između 5 i 30 km/h te prilagođava svjetlosni konus oba prednja svjetla za osam posto prema oba kraja ceste. Ova funkcija pomaže vozaču da ranije uoči djecu koja se igraju kraj ceste.

- Svjetla za otvorenu cestu bacaju svjetliji i otvoreniji snop na rubove ceste nego uobičajeno kratko svjetlo. Aktiviraju se pri brzinama između 50 i 100 km/h.

- Svjetla za autocestu stvaraju snop koji bolje osvjetljava cestu ispred vozila te lijevu stranu. Povećanje izlazne snage s 35 na 38 vata također poboljšava vidljivost. Svjetla za autocestu aktiviraju se automatski pri brzinama iznad 100 km/h, no samo kada senzor za praćenje nagiba upravljača detektira da se vozilo kreće po autocesti, a ne običnoj prometnici.

- Svjetla za loše vremenske prilike aktiviraju se kada kiši ili sniježi - senzor prepoznaje kišu ili su uključeni brisači. Ova funkcija varira raspodjelu osvijetljenosti od obaju prednjih svjetala: snop je usmjeren više prema rubovima ceste (nešto više u lijevu stranu) kako bi bilo lakše vidjeti rubne crte. Snaga snopa lijevog prednjeg svjetla smanjena je s 35 na 32 vata pa je opasnost od zasljepljivanja vozača iz suprotnog smjera minimalna. Tradicionalna prednja svjetla obično smetaju vozačima koji dolaze iz suprotnog smjera jer se reflektiraju od mokre ceste. Izlazna snaga snopa desnog prednjeg svjetla povećana je s 35 na 38 vata kako bi se dodatno poboljšala vidljivost.

- Statička kutna svjetla (već predstavljena u sadašnjoj verziji AFL-a) osvjetljavaju područje s desne ili lijeve strane vozila do kuta od 90 stupnjeva. Time je olakšano upravljanje u uvjetima slabe osvijetljenosti, kao što je to slučaj na sporednim cestama. Aktivira se pri brzinama manjima od 40 km/h velikim kutem zakretanja upravljača ili pokazivačima smjera.

- Dinamička svjetla u zavojima (već predstavljena u sadašnjoj verziji AFL-a) osiguravaju bolju osvijetljenost u zavojima. Biksenonska prednja svjetla u zavojima svijetle do 15 stupnjeva lijevo i desno od vozila u nadolazeći zavoj. Kut svjetala u zavojima određuje brzina kretanja automobila i kut upravljanja.

- Duga svjetla (već predstavljena u sadašnjoj verziji AFL-a) pružaju maksimalnu snagu i dužinu snopa svjetlosti. Umjesto da bacaju snop nesimetrično, ona optimalno osvjetljavaju punu širinu ceste. Snaga svjetala povećana je s 35 na 38 vata.

- Deveta funkcija je Pomoćnik za duga svjetla koja je novost u ovom segmentu i nudi značajne sigurnosne prednosti pri vožnji u mraku. Pomoćnik automatski aktivira duga svjetla za bolju osvijetljenost ceste i bolju vidljivost. Kamera ovog sustava prepoznaje prednja ili stražnja svjetla drugih vozila i automatski se prebacuje na kratka svjetla kada je to potrebno, da se ne zasljepljuju ostali sudionici u prometu.









Trenutna verzija AFL-a: svaki treći vozač Signuma zatražio AFL





U prilog velikom tržišnom potencijalu visokotehnoloških prednjih svjetala govori broj narudžbi za trenutnu verziju AFL-a. Godine 2007. oko 36% kupaca Signuma i 9% kupaca Vectre u Njemačkoj zatražilo je ovaj inteligentni sustav prednjih svjetala. Četiri posto kupaca Zafire odabralo je AFL, kao i dva posto onih koji su se odlučili za Astru i Corsu. Također, Opel Meriva je prvi jednovolumen u svojoj klasi s bihalogenim kutnim i svjetlom u zavojima u modelskoj 2006. godini.

(Opel)



Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2025 04:00