Pakleni poslovi

Hong Kong je zanimljiv politički, geografski, civilizacijski i filmski fenomen, pomalo nalik dvojici junaka trilogije "Pakleni poslovi", policijskom detektivu Lau Kin Mingu (Andy Lau) koji u policiji radi kao doušnik mafijaškog šefa Sama (Eric Tsang) i gangsteru Chan Wing Yanu (Tony Leung), u stvari policajcu ubačenom kao krtica u Samovu gangstersku organizaciju, čiji je policijski šef viši inspektor Wong (Anthony Wong).







Rastrgani grad i ljudi



Kao što je trilogija redatelja Andrewa Laua i Alana Maka priča o policajcu koji mora živjeti kao gangster i gangsteru prisiljenom živjeti poput policajca, tako bi i priča o Hong Kongu i njegovoj fascinantnoj kinematografiji  portretirala grad rastrgan podjelom životnih, političkih i civilizacijskih uloga te žudnjom za identitetom i smirenjem u spoznaji o vlastitom mjestu pod suncem.



Sve do kineskog preuzimanja vlasti od Britanije 1997., hongkonški su filmovi zauzimali većinu mjesta na godišnjim listama kino hitova. Nakon 1997. i to se mijenja. Pod suverenitetom Republike Kine mala kapitalistička kolonija-grad polako počinje, činilo se tada, gubiti svoju publiku i svoju tradiciju - ali ne i strast za svojim filmom, svojom publikom i svojim filmskim identitetom.



Filmom "Pakleni poslovi" u Hong Kongu je započeo trend snimanja skupih kino blockbustera s najpopularnijim zvijezdama. U sva tri dijela glumi suvremena zvjezdana elita filma i estrade Hong Konga i Azije: Andy Lau, Tony Leung, Eric Tsang, Anthony Wong, Sammi Cheng, Carina Lau, Francis Ng, Edison Chen, Shaun Yue, Kelly Chen. Toj se eliti u trećem dijelu pridružio i kineski glumac Chen Dao Ming kojega se sjećamo po ulozi cara u "Heroju" Zhanga Yimoua. Jedan od dvojice snimatelja prvoga dijela "Paklenih poslova" slavni je Australac Christopher Doyle koji je radio s Wongom Karom Waijem i Zhangom Yimouom, a obojica redatelja svestrani su filmaši s bogatim iskustvom.



Andrew Lau bio je snimatelj "Grada u plamenu" Tsuija Harka i "Chunking Expressa" Wonga Kara Waija, ali i sva tri dijela "Paklenih poslova". Lau se već proslavio devedesetih godina serijom gangsterskih filmova o trijadama pod naslovom "Mladi i opasni".



Prvi su "Pakleni poslovi" pripremani kao prvi veliki projekt moćne hongkonške korporacije Media Asia, koji je morao uspjeti. Nakon što je film postao veliki hit i u kinima pregazio američke blockbustere, drugi i treći dio snimljeni su već sljedeće godine i velikim budžetom, dok se u  trećem dijelu, uz nove glumce, u flashbackovima pojavljuju skoro svi glumci iz prethodna dva filma.







Ubojice bez obitelji



Iako neki kritičari uspoređuju "Paklene poslove" s Coppolinim "Kumovima", sličnosti između te dvije trilogije manje su značajne od razlika. Coppolina saga o mafijaškoj obitelji Corleone ima svoje uporište u spoju gangsterskog filma i obiteljskog romana, dok su "Pakleni poslovi" kaleidoskopska gangstersko-policijska kronika o ljudima bez obitelji i identiteta. Coppolini filmovi sasvim dobro opstoje kao samostalne priče. "Pakleni poslovi" su trilogija nalik kineskim kutijama. Otvorite kutiju prvih "Paklenih poslova" i dočekat će vas nova, otvorite potom tu novu i čeka vas još jedna, treća. Sve zajedno tvore cjelinu, jedan film, koji mijenja narativne smjerove i vremenske tijekove slijedeći psihološke i tematske odrednice junaka i zbivanja.



Upravo je fascinantno koliko malo u sva tri filma ima akcije i pucnjave, te kako Andrew Lau i Alan Mak majstorski stvaraju slojeve napetosti i dramatičnosti zasnovane na karakterima i njihovim odnosima, strahovima, sumnjama i žudnjama.



Pogledajmo prvu varku na početku prvoga filma. Stariji čovjek, očito autoritet i vođa, govori u budističkom hramu skupini mladića i želi im mnogo uspjeha u policijskoj akademiji i poslije u policiji. Ponaša se poput ravnatelja škole, skrbnika, oca, brižnog roditelja. Taj čovjek je Sam, kriminalac, jedan od članova gangsterske trijade.



Drugi dio "Paklenih poslova" počinje u policiji gdje inspektor Wong s nekim razgovara vrlo prisno. Osoba s kojom razgovara taj je isti gangster Sam, kojega Wong časti i nagovara da ubije moćnog šefa podzemlja i preuzme vlast. Sam odbija, zaključujući da zlo opstaje i da samo dobri ljudi umiru mladi. Varljiva narav tog predivnog uvodnog prizora drugoga dijela sastoji se od opreke srdačnosti i prisnosti dvojice ljudi sa sučeljenih strana zakona i podzemlja, te sadržaja njihova srdačnog razgovora koji ih obvezuje, ako žele opstati, da budu zli, odnosno, nemilosrdni prema svima koji im stoje na putu, dakle, prvo jedan prema drugome. Oni jedan drugome srdačno najavljuju okrutan sukob.







Munjeviti remake



"Pakleni poslovi III" u stvari su napeta psihološka drama jedinog preživjelog junaka iz prvoga dijela, Minga, kojega upoznajemo kao slojevitu shizofrenu osobu posvećenu promjeni osobnog identiteta. Mingovi sizifovski napori da napokon sam sebi dokaže kako je dobar policajac, a ne gangsterski doušnik, vode ga do pokušaja samoubojstva i potpunog psihičkog sloma.  Zanimljivost sva tri filma je i slika Hong Konga u prijelomnim povijesnim razdobljima. Prvi dio ne problematizira status Hong Konga, njegove policije i podzemlja, već pokazuje spoj običaja i civilizacija. Na uzvisini iznad grada postoji policijsko groblje gdje se održavaju pogrebi i sastaju različita lica filma, odajući počast mrtvima. Na Yanovu pogrebu vije se, uz hongkonšku i policijsku, i kineska zastava, a mali sastav u škotskim kiltovima svira počasnu glazbu. U drugom dijelu vraćamo se u razdoblje od 1991. do 1997. i kineskog preuzimanja Hong Konga. Šarenilo i glamour britanske kolonije smijenit će modernističko sivilo nove Posebne administrativne oblasti, koje u trećem dijelu potpuno dominira turobnom dramom doušnika Minga. Naprosto je fascinantno koliko se o Hong Kongu od 1991. do 2003. može doznati u ova tri filma.



I, na kraju, jedna zanimljivost. Početkom listopada očekujemo premijeru filma The Departed Martina Scorsesea, visokobudžetnog remakea "Paklenih poslova". Radnja je  premještena u Boston, gdje Jack Nicholson kao gangsterski šef ubacuje doušnika Matta Damona u policiju, a policajci Alec Baldwin i Mark Wahlberg ubacuju Leonarda Di Caprija kao krticu u Costellovo podzemlje. Ovakav munjeviti remake, k tome u režiji velikog redatelja, rijedak je i u Hollywoodu i bit će zanimljivo vidjeti zašto se Scorsese odlučio na novu verziju filma toliko dobrog da se remake čini besmislenim, da ne kažemo suludim pothvatom.


Živorad Tomić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2025 23:01