Ovog vikenda već treći tjedan zaredom prvo mjesto britanske top-liste ne ispušta romantična komedija "Bježi, debeljko, bježi" ostavivši iza sebe hollywoodske hitove "U 3 i 10 za Yumu", "Superbad" i "Zalomilo se".
Kakav je to film? Pa režirao ga je David Schwimmer, zvijezda "Prijatelja", koji se nakon svršetka tog "sitcoma" na različite načine trudi opstati u opasnim virovima filmskog biznisa, međutim, teško da bi njegovo ime -pogotovo kada je on samo iza kamere - bilo osobit mamac otočkoj publici. No netko drugi jest, a to je Simon Pegg, glavni glumac i koscenarist filma, danas zasigurno najpopularniji britanski komičar, koji je tamošnjim gledateljima veća atrakcija od Hugha Granta, a možda i Rowana Atkinsona.
Teorije lokalnog fenomena
Tko je Simon Pegg? Najbolji način da ga upoznate jest da posudite u domaćim videotekama akcijsku komediju "Eksplozivni murjaci" (Hot Fuzz), koja je krajem prošle zime bila veliki hit u britanskim kinima, a posve se solidno držala i u Americi. Zašto nije igrala i u nas? Distribuirao ju je moćni Universal, koji gura u svjetska kina katkad i slabo komercijalnu hollywoodsku robu, no kad su u pitanju filmovi manjih kinematografija, počinju teorije o lokalnim fenomenima koji ishlape kada pređu nacionalne granice.
A "Eksplozivni murjaci" zbilja nisu lokalni fenomen. Režirao ih je izvjesni Edgar Wright, Peggov kreativni partner, koji je potpisao i njihov prethodni hit "Noć glupih mrtvaca" (Shaun of the Dead): kojega smo također vidjeli samo u videotekama, iako je u pitanju djelce koje bi i u jedinom hrvatskom multipleksu dugo privlačilo gledatelje.
Pegga i Wrighta najlakše je opisati kao britansku inačicu hollywoodskog trojca Zucker-Abrahams-Zucker (serijali "Ima li pilota u avionu?" i "Goli pištolj"), koji su prvi patentirali parodije zasnovane na sustavnom zafrkavanju poznatih filmova. Tako su se i Pegg i Wright u svom prvom velikom uspjehu "Noć glupih mrtvaca" poigrali filmovima o zombijima, a da im to nitko nije uzeo za zlo svjedoči i činjenica da je George A. Romero angažirao Pegga kao gostujuću zvijezdu u "Zemlji mrtvih" i upravo dovršenom "Dnevniku mrtvih". Pegga i Wrighta ne može se u potpunosti usporediti s trojkom Zucker-Abrahams-Zucker budući da se potonji bave krajnjim stilizacijama, dok Britanci počnu od realističnih situacija koje postupno klize prema parodiji.
Također, Pegg nije komičar poput Rowana Atkinsona ili Petera Sellersa, koji definiraju prepoznatljiv prototip (gospodin Bean, inspektor Clouseau i slično), on je znatno prije karakterni glumac koji se veoma dobro snalazi u komedijama, ali pritom preferira podigrani humor.
"Eksplozivni murjaci" rafinirana su parodija britanskih policijskih serija. Pegg ovaj put glumi londonskog murjaka Nicholasa Angela koji ima 400 posto veći prosjek uhićenja od svojih kolega, što je dostatan razlog da ga njegovi pretpostavljeni (Wright i Pegg dokazali su svoju superiornost u svijetu suvremene britanske komedije tako što su u kratkoj uvodnoj sceni u ulogama Angelovih šefova prodefilirali kraljevi engleskog humora - Steve Coogan, Martin Freeman i Bill Nighy) promoviraju u narednika i pošalju u englesku zabit kako im ne bi "kvario prosjek".
Policajac u provinciji
Angel stiže u seoce Sandford, u kojem bi se mogla odigravati radnja "Umorstava u Midsommeru", "Inspektora Morsea" ili "Gospođice Marple": mještani su ljubazni, naizgled i ne znaju što je kriminal, no nešto ne štima. Ubrzo se počnu gomilati leševi tipova ubijenih na okrutan način, a lokalna policija sve to smatra nesretnim slučajem. Jesu li čuvari reda i zakona naprosto potkupljeni? Vuče li sve konce vlasnik mjesnog supermarketa (odlični Timothy Dalton, nekadašnji James Bond), koji bjesni na konkurenciju iz obližnjih sela? Autori iznimno spretno vode radnju, isprva forsirajući parodičan ton, potom vodeći gledatelja u namjerno pogrešnom smjeru, da bi u završnici napravili posvetu jednom od najvažnijih filmova u povijesti britanskog trilera i horora, "Čovjeku od pruća", koji je ujedno i vrlo surova analiza otočke izoliranosti i provincijalnosti (Edward Woodward, glavni glumac tog filma, ovdje igra jednu od epizoda). "Eksplozivni murjaci" su naizgled zafrkancija, no u podrugivanju tradiciji britanskog policijskog žanra ima i poprilično ozbiljnih žalaca. Pegg i Wright, naime, ne sprdaju se samo filmovima i serijama, nego i samim Britancima.
"Noć glupih mrtvaca" odličan je film, što su, recimo, prepoznali korisnici web stranice w dodijelivši mu visoku ocjenu i svrstavši ga među 250 najboljih filmskih ostvarenja svih vremena. Pretjerano? Možda, no "Ekspolozivni murjaci" prošli su još bolje. S razlogom, Wrightova režija postala je još sigurnija, kompleksnija, pa je pretpostaviti da će i svaki novi film iz njihove radionice postati instant klasik.
Simon Pegg i Edgar Wright postigli su prvi zapažen uspjeh serijom "Spaced", napravljenom na prijelazu milenija, u kojoj je prvi bio glavni glumac i koscenarist a drugi redatelj. U seriji je nastupio i Peggov prijatelj Nick Frost, koji nije imao osobitog glumačkog iskustva, ali je danas među najomiljenijim britanskim komičarima. "Noć glupih mrtvaca" stajala je skromnih 4 milijuna dolara, a profit je ostvarila već u britanskim kinima. Film je osvojio gledatelje već polaznom premisom: u Velikoj Britaniji danas ljudi izgledaju i žive poput zombija, a živi mrtvaci samo su radikalna izvedenica tog stanja. Poklonika filma među poznatim ličnostima je bezbroj: Quentin Tarantino odao je počast autorskom dvojcu koju se prije "Grindhousea" sjetio lažnih furšpana i pozvao ih da naprave urnebesno smiješni "Don't" na prijelazu između segmenata "Planet terora" i "Otporan na smrt".
Simon Pegg i Nick Frost ponovili su u "Eksplozivnim murjacima" buddy-buddy odnos iz "Noći glupih mrtvaca", samo što su ga začinili s još više "mrtvačke" ironije. Način na koji "Zločesti dečki II" mogu oblikovati svijet lokalnih murjaka urnebesno je smiješan!
|
Nenad Polimac
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....