Starke, tenisice koje odbijaju umrijeti

Malo je stvari koje značajno obilježavaju stav neke generacije ili postaju simbol jedne ere, društvenog trenda i modne scene. Primjerice, Levis 501, naočale Ray Ban, “špricani” jeans, “šišmiš” rukavi, štucne i irokezice sasvim su sigurno zaštitni znakovi nekoliko generacija, koji danas posustaju pred navalom novih modnih stilova, ali ipak se i dalje održavaju kao prepoznatljivi modni dodaci. U tu grupu svakako spadaju starke, tenisice koje “odbijaju umrijeti”, a u osvajanje svijeta krenule su prije 100 godina. Njihov proizvođač Converse nije niti sanjao da će jednoga dana ući u povijest s platnenom tenisicom.



Oko 30.000 pari starki prodaje se svaki tjedan u svijetu i tako već 100 godina tijekom kojih ih je prodano oko 800 milijuna. Cijelo jedno stoljeće preživjele su dolazak brojnih drugih marki na tržište i još su među najpopularnijim brandovima na svijetu, a mnogi tvrde da je to definitivno najuspješniji brand u povijesti obuće. Converse slavi 100. rođendan svog najpopularnijeg proizvoda koji je tijekom godina stalno mijenjao kupce - od košarkaša, pankera, hiphopera i rockera do biznismena i šminkera, ali ostao je prepoznatljiv znak urbane kulture.



Biznismeni i rockeri

Marquis Miles Converse pao je 1908. i teško se ozlijedio. To ga je potaknulo da osmisli tenisice s gumenim đonom
Ideja za izum

Starkama na početku nisu nagovještavali svijetlu budućnost. Nisu bile osobito popularne jer je malo tko imao povjerenja u platnene tenisice s tankim gumenim đonom i mnogi nisu bili sigurni mogu li se takve tenisice nositi po kiši. Tada ih je poznati košarkaš Chuck Taylor isprobao i prihvatio kao omiljene tenisice u kojima je odigrao brojne utakmice te postao promotor. Taylor je predložio par promjena kako bi savršeno odgovarale, pa su tako prave starke na logu iznad gležnja dobile i Taylorov potpis. Nakon njega su ih počeli nositi brojni sportaši, osobito iz NBA lige, a Wilt Chamberlain iz Philadelphia Warriorsa je 1962. u starkama postigao 100 koševa u jednoj utakmici, što je rekord koji nikad nije oboren. Starke su, dakle, na početku bile obuća radničke klase, rockera, košarkaša, a nosili su ih i zatvorenici. Danas, pak, nije neobično vidjeti biznismene u odijelima i s iPodom na ušima kako nose starke.



Bijele, bordo i crne

Nepisano je pravilo da različite društvene grupe preferiraju određene modele i boje, što može, ali i ne mora imati veze s filozofijom starki. Kako kažu njihovi okorjeli ljubitelji, plitke modele nose šminkeri, odnosno oni koji ih nose samo zato što misle da je to trendi i fensi, a visoke oni koji uistinu žele biti drugačiji. O tim tvrdnjama sigurno postoje brojne rasprave, a kako se čini, ipak su svi modeli, ma kakvi bili i kakve god da su boje, na kraju ipak tenisice za svakoga, bez obzira na pripadnost društvenoj skupini ili trendovima.



- Kao i svaka osoba, uvijek vodim računa o udobnosti, ali povremeno se ipak uspijem ‘masakrirati’ nekakvim štiklama. Jedan par starki uvijek imam u prtljažniku jer nikad ne znam kada će mi postati naporno nositi cipele. Trenutačno imam osam ili devet pari, a kod roditelja su mi ostale neke koje više ne nosim jer su se doista raspale. Starke sam prvi put kupila u osnovnoj školi i bile su bordo boje. Tada kod nas i nije bio velik izbor, bilo je bijelih, bordo i crnih. Sada imam cijelu plejadu. Nosila sam ih na sve - hlače, haljine, suknje, u svakakvim kombinacijama, a ako se ikada budem udavala, vjerojatno ću ih nositi i uz vjenčanicu - rekla je Ida Prester, voditeljica i pjevačica grupe Lollobrigida.







Subkulture i moda

Prema njezinim riječima, starke su odraz alternativnog načina razmišljanja i zapravo svjetonazorsko pitanje. Starke su kao malo koje tenisice osvojile različite kulture i teško da se mogu naći tenisice koje su se tijekom vremena toliko prilagođavale ukusima potrošača. U glavnim gradovima mode, poput Pariza i New Yorka, mogu se kupiti starke s malom petom kako bi se i dame “nakačile” na te platnene tenisice, a nose se na brojne načine. Kada su se sredinom 50-ih godina prošlog stoljeća počele proizvoditi u bojama, nije bilo neobično vidjeti ljude kako na jednoj nozi imaju crvenu, a na drugoj crnu starku.







- Starki ima u bezbroj kombinacija i boja i sigurno će ih biti još toliko. Od šarenih i jednobojnih, došli smo do toga da s nekima dobijete i markere kojima ih možete obojiti kako vam se sviđa te sami napraviti unikatnu tenisicu. Postoje modeli s dva vanjska sloja, od kojih jedan možete istrgati kako vam odgovara, a ispod je još jedan sloj tenisice sa slikom pa je opet ta tenisica unikatna. Ideje o boji i kombinacijama su neiscrpne, one su svojevrsna fashion poruka - naglasio je Mazen Kire, voditelj marketinga Conversa za Hrvatsku.



Dodao je kako je teško odrediti uz što idu niske, a uz što visoke, ali oba su se modela nosila uz sve i svašta. Osim toga, svaki dan starke probijaju neke “imaginarne” granice, o čemu govori primjer elitnog restorana u New Yorku. Donedavno se onamo moglo ući isključivo u odijelu i odgovarajućim cipelama, a sada je ulaz dopušten i u crnim starkama.



Crne kožne protiv kiše

Kao “target” skupine kojima su starke namijenjene, najčešće se smatraju sportaši i rockeri, osobito fanovi panka i rocka, a pojavom grunge kulture 90-ih godina opet su dobile novi uzlet. Kraj 20. i početak 21. stoljeća donio je velik preokret. Zakoni tržišta postali su drugačiji, a to se odrazilo i na starke koje su mlađim generacijama, koje možda nikada prije nisu imale nijedan par, očito postale nešto egzotično pa su ih prigrlile neke potpuno nove skupine - hiphoperi i skateboarderi. Ni modna scena općenito više nije na njih imuna. Oni koji su starke imali davno, imaju ih opet, i to po nekoliko pari, s obzirom na to da su danas dostupne u raznim bojama. U Americi je čak 60 posto građana kupilo barem jedan par. Jedni ih imaju zbog nostalgije, drugi zbog mode, a treći zbog čiste znatiželje.



- Starke sam počela nositi prije četiri ili pet godina. Vidjela sam ih u izlogu i kupila iz nekakvog kurioziteta. Zapravo, htjela sam kupiti čizme, ali vidjela sam starke. Pitala sam je li istina da doista ne propuštaju vodu i da se mogu nositi po kiši, pa sam tako umjesto čizama kupila tenisice. Cijelu zimu nosila sam crne kožne starke, i to svugdje. Nisam ih nikada prije nosila, čini mi se da ih neko vrijeme nije niti bilo, ali su se vratile i tada sam ih zapazila. Zaista ih često nosim, osobito na koncertima jer su lagane i mogu dobro skakati u njima. I danas ih imam nekoliko: dva para crnih, bijele, maskirne, kožne koje nosim zimi. Još da smisle starke-japanke i ja sam spašena - rekla je Remi iz Elementala.



Dwyane Wade, James Dean, Sid Vicious, Joan Jett, Billie Joe Armstrong, Ramonesi, Kurt Cobain... Poduži je popis onih koji su sa starkama nosili neku životnu poruku i statement otkad je Marquis Miles Converse 1908. pao i opako se ozlijedio, što mu je dalo ideju da osmisli tenisice s gumenim đonom koje se neće sklizati. Nije niti slutio da činjenica što se ne skližu za 100 godina uopće neće biti važna.



Opstati 100 godina na tržištu koje se stalno mijenja i usvaja nove modne trendove nije jednostavno. No, starke su preživjele udarce konkurencije poput moćnog Adidasa. Tajna njihova opstanka, ističe Nina Režek, profesorica povijesti mode, jest u tome što su ih stalno iznova otkrivale neke nove generacije mladih.



- Starke su prošle nevjerojatan put. Od košarkaških tenisica postale su 50-ih simbol prvo briljantin generacije, odnosno rock‘n’rolla, a zatim grungea. Tada su ih nosili alternativci, a ne ljudi koji su bili ‘in’ u modi. One su i danas zaštitni znak alternativaca, a nose ih i oni koji se znaju odijevati. Najčešće je riječ o ležernim osobama jer su starke udobne. Modna scena ih je prihvatila oko 2003. i čak su ušle i u visoku modu, pa su im se počele dodavati pete, ali, u konačnici, za svoju dugovječnost mogu zahvaliti mladim generacijama - kaže Režek.


Mlade generacije stalno ih iznova otkrivaju



Merita Arslani
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 09:46