Učiniti povijesna središta privlačnima za život, jedan je od zadataka politike razvoja gradova. Opremiti, urediti, ali i modernizirati njihovu strukturu ulica, trgova i kuća zadatak je s kojim se bave mnogi europski gradovi, a uskoro će morati i Zagreb. To uključuje i čuvanje vrijednih građevina, ali i nadograđivanje pa i transformiranje pojedinih kuća i poteza. Adaptacija i preobrazba tavanskih prostora starih kuća u srednjoeuropskim prostorima, za razliku od recimo Pariza, novije je područje interesa u kompletiranju gradskih središta. Potkrovlja u povijesnim jezgrama zanimljiv su i zahtjevan posao za investitore, arhitekte, ali i zaštitare spomenika. Osim što su neobičan i privlačan okvir za suvremeni način življenja i rada, potkrovlja su izazov i u urbanističkome i oblikovnome smislu. Dakako, nije moguće na svakoj kući napraviti radikalan zahvat, što uostalom nije ni poželjno. U Zagrebu gotovo da i nema većih intervencija na vanjskome izgledu krovnih etaža, pa sučeljavanje s tom problematikom tek predstoji. Na tome planu treba spomenuti rad arhitekta Stjepana Planića na uglu Boškovićeve i Palmotićeve kao potvrdu da i kod nas postoji mogućnost stvaranja projekata koji respektiraju staro, a istodobno odgovaraju vremenu nastanka.
Paleta mogućnosti
Nekoliko primjera susjednih gradova ilustrirat će paletu mogućnosti, ali i čari zadatka.
Koncem 19. stoljeća arhitekt Otto Wagner gradi u srcu Beča na Grabenu palaču Anker, prototip kuće modernoga velegrada, a završni kat oblikuje kao ostakljeni dvoetažni atelijer. Danas je on prozračnošću i lakoćom jadna od smjernica u oblikovanju krovnih etaža. Ipak, tavanskim se prostorima i završnim etažama bečka gradska uprava počinje sustavnije baviti tek od sredine sedamdesetih godina prošloga stoljeća kada se središte grada u odnosu na obiteljske kuće u predgrađu ponovno počinje doživljavati kao privlačno mjesto za stanovanje. U Beču se danas godišnje opremi oko 400 potkrovnih stanova.
Jedna je od posljednjih realizacija, a važnih u arhitektonskome smislu i raskošni penthouse u blizini katedrale arhitekta Georga Reinberga. Osim što staklenim volumenom nastaje snažan prostorni znak u osi ulice, pozornost zaslužuje i energetska koncepcija kuće. Premda se nalazi u strogome središtu Beča, ispod postojeće su kuće probušena dva duboka zdenca što omogućuju ekološki pristup grijanju i hlađenju. Toplinskom se pumpom crpi voda iz jednoga bunara, da bi se nakon zatvaranja energetskoga kruga vratila u drugi. Tako dobra toplinska izolacija s učinkovitom toplinskom pumpom uz aktiviranje betonske jezgre stvara energijsku uštedu.
Metoda inverzije
Penthouse u blizini pješačke ulice Graben arhitekta Ruedigera Lainera drugi je bečki primjer iskrenoga i uvjerljivoga dijaloga staroga s novim. Dvoetažni uredsko-stambeni prozirni Lelopiped oblikovan je metodom inverzije. U odnosu prema masivnoj zidanoj fasadi donjih katova, Lainerova je laka i prozračna. Prozori stare kuće u funkciji su dovođenja svjetla i komuniciranja s vanjskim prostorom, dok se kod nove nadgradnje oni pretvaraju u uspravna uokvirena pravokutna drvena polja s ispunom od neprozirnoga stakla simulirajući mansardnu konfiguraciju. Veza između vanjskoga i unutarnjega svijeta odvija se preko staklenih zidova, a ne prozora. Penthouse kraj Gradskoga perivoja u Grazu arhitekta Manfreda Partla radikalizira pitanje dogradnje i nadogradnje. Na zaštićenu se historicističku zgradu postavlja novi volumen kao autonomno tijelo podcrtavajući oblikovne i vremenske figure. U Grazu, u blizini zgrade Opere arhitekt Klaus Kada oblikovno koncipira dvoetažni potkrovni stan kao kuću na kući parafrazirajući suvremenim oblicima i materijalima tradicijski motiv mansardnoga krova.
Literaturhaus u neposrednoj blizini münchenske katedrale u potpunosti je javna građevina. Historicistička zgrada škole u prizemlju je sadržavala tržnicu, a nakon što je škola iseljena, prizemlje je preuređeno u kavanu, a novi stakleni volumen postao je prostor za izložbe i predavanja. Arhitekt Uwe Kiessler sa suradnicima, među kojima je i Zagrepčanka Vera Ilić, dobio je za nadogradnju 1997. godine nagradu Udruženja njemačkih arhitekata.
Toni Bešlić, povjesničar umjetnosti i teoretičar arhitekture
Paleta mogućnosti
Nekoliko primjera susjednih gradova ilustrirat će paletu mogućnosti, ali i čari zadatka.
Koncem 19. stoljeća arhitekt Otto Wagner gradi u srcu Beča na Grabenu palaču Anker, prototip kuće modernoga velegrada, a završni kat oblikuje kao ostakljeni dvoetažni atelijer. Danas je on prozračnošću i lakoćom jadna od smjernica u oblikovanju krovnih etaža. Ipak, tavanskim se prostorima i završnim etažama bečka gradska uprava počinje sustavnije baviti tek od sredine sedamdesetih godina prošloga stoljeća kada se središte grada u odnosu na obiteljske kuće u predgrađu ponovno počinje doživljavati kao privlačno mjesto za stanovanje. U Beču se danas godišnje opremi oko 400 potkrovnih stanova.
Jedna je od posljednjih realizacija, a važnih u arhitektonskome smislu i raskošni penthouse u blizini katedrale arhitekta Georga Reinberga. Osim što staklenim volumenom nastaje snažan prostorni znak u osi ulice, pozornost zaslužuje i energetska koncepcija kuće. Premda se nalazi u strogome središtu Beča, ispod postojeće su kuće probušena dva duboka zdenca što omogućuju ekološki pristup grijanju i hlađenju. Toplinskom se pumpom crpi voda iz jednoga bunara, da bi se nakon zatvaranja energetskoga kruga vratila u drugi. Tako dobra toplinska izolacija s učinkovitom toplinskom pumpom uz aktiviranje betonske jezgre stvara energijsku uštedu.
![]() |
|
| Moderni dvoetažni niskoenergetski apartman s eko-bunarima Georga Reinberga | Staklena refleksija kuće u Beču Ruedingera Lainera |
Metoda inverzije
Penthouse u blizini pješačke ulice Graben arhitekta Ruedigera Lainera drugi je bečki primjer iskrenoga i uvjerljivoga dijaloga staroga s novim. Dvoetažni uredsko-stambeni prozirni Lelopiped oblikovan je metodom inverzije. U odnosu prema masivnoj zidanoj fasadi donjih katova, Lainerova je laka i prozračna. Prozori stare kuće u funkciji su dovođenja svjetla i komuniciranja s vanjskim prostorom, dok se kod nove nadgradnje oni pretvaraju u uspravna uokvirena pravokutna drvena polja s ispunom od neprozirnoga stakla simulirajući mansardnu konfiguraciju. Veza između vanjskoga i unutarnjega svijeta odvija se preko staklenih zidova, a ne prozora. Penthouse kraj Gradskoga perivoja u Grazu arhitekta Manfreda Partla radikalizira pitanje dogradnje i nadogradnje. Na zaštićenu se historicističku zgradu postavlja novi volumen kao autonomno tijelo podcrtavajući oblikovne i vremenske figure. U Grazu, u blizini zgrade Opere arhitekt Klaus Kada oblikovno koncipira dvoetažni potkrovni stan kao kuću na kući parafrazirajući suvremenim oblicima i materijalima tradicijski motiv mansardnoga krova.
Literaturhaus u neposrednoj blizini münchenske katedrale u potpunosti je javna građevina. Historicistička zgrada škole u prizemlju je sadržavala tržnicu, a nakon što je škola iseljena, prizemlje je preuređeno u kavanu, a novi stakleni volumen postao je prostor za izložbe i predavanja. Arhitekt Uwe Kiessler sa suradnicima, među kojima je i Zagrepčanka Vera Ilić, dobio je za nadogradnju 1997. godine nagradu Udruženja njemačkih arhitekata.
|
|
| R adikalna dogradnja Manfreda Partla u Grazu |
Kuća u kući u Grazu, arhitekta Klausa Klade
|
Toni Bešlić, povjesničar umjetnosti i teoretičar arhitekture

Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....