Nova generacija Volkswagenovih četverocilindarskih turbodizelaša, koji će se od sredine sljedeće godine početi ugrađivati u Golf VI, koristit će tehnologiju izravnog ubrizgavanja common-rail. Tako se obustavlja proizvodnja dizelskih motora s izravnim ubrizgavanjem po sustavu pumpa-brizgaljka (PDE). Volkswagen jedini koristi tu tehnologiju, ali samo u 3- i 4-cilindarskim te V10 motorima. U V6 i V8 motorima već godinama koristi common-rail. Niti jedan drugi proizvođač nije ga slijedio, a u tehnici se kaže "ako vas nitko ne kopira, nešto ne štima".
Razlog je u skupoj i masivnoj mehaničkoj izvedbi, koja se teško kombinira sa 4-ventilskom tehnologijom.
Do 2000. smatralo se kako je to i nemoguće. Zbog toga su prve serije 16-ventilaca 2.0 TDI sa 140 KS bile manje pouzdane te su trošile više goriva i ulja od 1.9 TDI. Sve to, uz neusporedivo jednostavniju i jeftiniju mehaniku rješava common-rail.
Iako su tlakovi ubrizgavanja niži (1350 bara u prvoj generaciji, do 1800 bara u drugoj) to se nadoknađuje preciznijim ubrizgavanjem, koje poboljšava izgaranje i smanjuje emisiju štetnih plinova.
Promjenu je najavio konceptni EcoRacer, s common-rail dizelašem 1.5 TDI od čak 136 KS. Na toj će osnovi biti napravljena nova generacija dizelskih motora 1.6 TDI sa 90 KS, 1.9 TDI sa 105 KS te 2.0 TDI sa 140 i 170 KS.
PDE je sklop visokotlačne pumpe i brizgaljke za izravno ubrizgavanje, kojeg je Volkswagen počeo koristiti 1998. u motoru 1.9 TDI od 115 KS. Na njemačkom se naziva "Pumpe-Düse Einheit", a na engleskom "Unit Injector". Za razliku od klasičnih sustava sa zajedničkom visokotlačnom pumpom goriva, razvodnikom, visokotlačnim vodovima i brizgaljkama, PDE ima pumpne elemente u istom kućišti s brizgaljkama, u svakom cilindru posebno. Zbog toga prestaje potreba za razvodnikom goriva i visokotlačnim vodovima, što omogućava povišenje tlakova ubrizgavanja iznad 2000 bara. No, zbog komplicirane mehanike, takvi su motori 10 posto skuplji od dizelaša common-rail sličnih performansi. To je glavni razlog za napuštanje tehnologije PDE.
dr. Željko Marušić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....