Napisao Tomislav Krasnec
Foto Elvir Tabaković
Neki vozači nikad se neće zadovoljiti serijskim tvorničkim automobilima, pa makar se ta tvornica zvala Mercedes, a serija S klasa. Za takve vozače najbolji auto sajam u godini zove se Essen Motor Show.
U jednoj dvorani sajma stari, ali fenomenalno očuvani Mercedes 500K iz 1935. svjedoči da su nekad davno među glavnim tunerima bili i kraljevi. Taj je primjerak, naime, posebno izrađen za bivšeg iračkog kralja.
Danas ne morate biti kralj da vozite Mercedes posebno izrađen prema vašim željama. Ne morate biti ni sa Srednjeg Istoka, iako i danas, kao i 1930-ih, puno kupaca dolazi upravo odande. Ne, doduše, iz Iraka, nego iz Kuvajta, Ujedinjenih Arapskih Emirata ili Saudijske Arabije.
"Naše glavno tržište je Srednji Istok", kaže nam Lorenz Dietche iz kompanije Binz, proizvođača produženih automobila na platformi Mercedesa E klase. Ulazimo u jedan Binzov model sa šest vrata i šest metara, a gospodin Dietche nastavlja: "Naši kupci Arapi koriste ga kao obiteljski auto…"
Ove godine u Essenu Binz je izložio i novost u svojoj ponudi: karavan dugačak 5,75 metara s prtljažnikom zapremine 2600 litara koji je dugačak dva metra. Cijena? Limuzina sa šest vrata 100.000, a karavan 90.000 eura (bez PDV-a).
Među najatraktivnijim autima na ovogodišnjem sajmu je Audijev R8 nabrijan u radionici poznate tunerske kompanije ABT Sportsline. Taj je auto premijerno pokazan ove godine u Ženevi, a na sajmu u Essenu ABT je izložio jedan primjerak obljepljen naljepnicom tako da izgleda kao da je kromiran.
"Ova boja je samo za sajam. U Njemačkoj nije dopušteno voziti auto u toj boji. Previše je sjajan i ne bi zadovoljavao propise vezane uz vidljivost. Ali u Dubaiju sigurno prolazi", kaže Florian Büngener iz ABT-a. Cijena ovog auta je 343.910 eura, a ABT-u je potrebno 14 radnih dana da od običnog Audija R8 (ako se R8 uopće može nazvati običnim) naprave ultimativni R8 GT R. Čudimo se kako tako brzo rade, a Florian Büngener odgovara: "Mi smo u auto-moto industriji. Sve mora biti jako brzo."
U ABT-ovoj preradi R8 je lakši za stotinjak kilograma od originala, a motor umjesto 525 KS ima 620 konjskih snaga. Automobil ubrzava od 0 do 100 km/h u samo 3.2 sekunde, a maksimalna mu je brzina 325 km/h.
"Ovo je zvijer, ali zvijer koju je lako ukrotiti. Vozač nema osjećaj da gubi auto, da mu auto izmiče kontroli. Većina naših kupaca ima pedesetak ili više godina. To su ljudi koji žele ekskluzivnu jurilicu, ali ne žele auto za samoubojstvo", kaže ABT-ov predstavnik Büngener.
Za ozbiljne ljude u divljoj mašini Brabus je razvio iBusiness, limuzinu na platformi Mercedesovog S 600, ali dodatno opremljenu Appleovim multimedijalnim uređajima i bi-turbo, 12-cilindričnim motorom snažnim 800 konja.
Brabus, poznata tuning kompanija specijalizirana za automobile Mercedes, Smart i Maybach, u svojoj 33-godišnjoj povijesti opremao je aute ne samo moćnim motorima i luksuznim interijerom, već i multimedijalnim uređajima. Ugrađivali su, primjerice, zaštićenu komunikacijsku opremu u Mercedese S klase koje koriste njemački državni dužnosnici. Ali s dolaskom Appleovog iPada, Mini Mac-a i bežičnih tipkovnica Brabus je konačno pronašao dovoljno elegantne male uređaje koje s ponosom može ukomponirati u luksuznu unutrašnjost svojih automobila. Cijena Brabusa SV12 R iBusiness je 380 tisuća eura (bez PDV-om), ali ako pitate za cijenu, znači da niti niste kupac Brabusa. Brabusovi kupci u pravilu ne pitaju za taj nebitan detalj.
"Jednom nam je došao čovjek koji je svojoj ženi kupio SLK 55 AMG. Imao je poseban zahtjev…", priča glasnogovornik Brabusa Dalibor Eraković. "Donio je torbicu koju je njegova žena nosila kad su se prvi put upoznali. Torbica je bila od kože specifične smeđe boje. Čovjek je samo rekao: hoću da unutrašnjost auta bude u koži ove boje! Naravno, ispunili smo njegovu želju."
Na sajmu u Essenu svjetsku premijeru imala je i Brabusova Widestar verzija Mercedesa SLS, zaista preatraktivan dvosjed nadmoćnog zvuka. Potencijalni kupci su ga testirali u Essenu, među njima i Marinko Zovko iz Hrvatske. Mi smo se odlučili ne testirati najbučniji, već najtiši auto u Brabusovoj ponudi - Tesla Roadster. Modifikacije koje je na njemu izveo Brabus uključuju nove kotače i gume, ali i simulator zvuka.
Kako Teslin motor na struju ne proizvodi nikakav zvuk, Brabus je vozačima ponudio opciju umjetnog zvuka u četiri varijante: zvuk tipičnog V8, zvuk trkaćeg auta i dva futuristička zvuka nazvana Beam i Wrap. Glasnoća zvuka povećava se kako motor radi jače. Ovaj Brabusov izum dobar je i zbog osjećaja vozača, ali i zbog sigurnosti u prometu: auto koji nitko ne čuje lako se može naći u nesreći.
Auto tuning sajam u Essenu nije samo mjesto razgledavanja i isprobavanja nabrijanih automobila, već i mjesto trgovanja svim mogućim dijelovima za tuning. Od DVD playera i TV ekrana izrađenih u obliku vozačeva ili suvozačeva sjenila za sunce preko najboljih alu felgi, motornih ulja ili mjenjača do najluđeg light-showa za auto.
Kad smo već kod najluđih stvari, na ovogodišnjem sajmu u Essenu izložen je i službeno najmanji auto na svijetu, upisan u Guinessovu knjigu rekorda. Visok samo 104 centimetra, širok 66 i dugačak 129 centimetara, autić nazvan Wind-Up (jer izgleda kao da je na navijanje) postiže maksimalnu brzinu od 64 km/h. Izradio ga je i registrirao Englez Perry Watkins koji je u Essenu izložio još jedno vozilo koje je iz njegove radionice ušlo ravno u Guinessovu knjigu rekorda. To vozilo je u knjigu upisano kao "najbrži komad namještaja". Karoserija mu je u obliku stola postavljenog hranom. Ispod stolnjaka je Roverov V8 motor od 3900 kubika iz 1991., a "stol" postiže maksimalnu brzinu od 183 km/h. To se zove fast food!
U svijetu tuninga sve je moguće. Tko ne vjeruje, neka posjeti Essen Motor Show.
OKVIR
Svake godine i nekoliko tuning entuzijasta iz Hrvatske posjeti Essen Motor Show, pa smo tako i ove godine na sajmu naišli na Marinka Zovka i još nekoliko vozača iz Hrvatske i BiH koje je u Essen doveo Sascha Draxler, zastupnik Brabusa za Hrvatsku.
Marinko Zovko, sin vlasnika hotela i lanca benzinskih crpki, prozvan je 2006. najbržim Hrvatom nakon što je od Zagreba do Slavonskog Broda svojim Brabusom vozio 320 km/h. U međuvremenu je prodao toga Brabusa, a sada ga je u Essenu najviše zainteresirao Brabusov G V12 S Widestar, najmoćnije off-road vozilo na svijetu.
Izgrađen na platformi Mercedesove G klase, ali s bi-turbo 12-cilindričnim motorom snage 700 konja i 515 kW, taj je Brabusov model nevjerojatno popularan u Rusiji, a cijena mu je, bez PDV-a, oko 440 tisuća eura.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....