Božićne pjesme svoj prvi veliki uzlet doživjele su u 13. stoljeću i bile su to isključivo pjesme koje su se izvodile u crkvama. Rijetko je bio običaj te pjesme pjevati po kućama. Danas, osam stoljeća kasnije, božićne pjesme postale su neizostavni dio cijelog blagdanskog razdoblja koje je iz godine u godinu sve dulje.
Za razliku od ranijih godina kada se božićno ozračje nije osjećalo sve do prvog tjedna u prosincu, zadnjih par godina “božićna sezona” počinje već u studenom. Božićne pjesme sada svagdje slušamo više nego po crkvama, a oni koji prednjače u blagdanskom ritmu svakako su shopping centri koji s božićnim zvucima stvaraju “prigodno” raspoloženje među kupcima.
Moderna kultura življenja i produljeno božićno razdoblje, koje je potpuno komercijalizirano, pa je tako u svijetu dobilo naziv Christmas Creep, iznjedrilo je tako stotine komercijalnih obrada tradicionalnih božićnih pjesama, ali i stvorilo neke nove pjesme koje su već desetljećima pravi hitovi.
Dok su nekad božićne pjesme bile isključivo crkvene, duhovne pjesme, danas moderna glazbena produkcija prije prosinca na tržište izbacuje razne obrade koje pjevaju Mariah Carey, Britney Spears, Celine Dion, The Pussycat Dolls, Christina Aguilera, Dido, Norah
Jones, Rihanna i brojne druge megazvijezde. One se već tridesetak godina bore da baš njihova pjesma na Božić bude na prvom mjestu svjetskih top-lista i tako dobije titulu Christmas Number One.
Taj trend “božićnog broja jedan” počeo je sredinom sedamdesetih i do danas postao kulturno-glazbeni fenomen koji, osim što izvođaču donosi priličan broj naslovnica glazbenih časopisa, jednako tako donosi i velik novac. Nadalje, tu su i filmovi koji su također promovirali golem broj božićnih pjesama, ali i malo doradili neke stare pjesme koju su nakon prikazivanja filma u kinima postale veći hitovi nego ikada prije.
Jedan od boljih primjera popularizacije nekih starijih božićnih pjesama je film “Sam u kući” u kojem je novu slavu doživjela stara pjesma “Jingle Bell Rock” koju je otpjevala Brende Lee, te “All Alone on Christmas” u izvedbi Darlene Love. Unatoč tako depresivnom i tužnom naslovu, to je zasigurno jedna od najveselijih božićnih pjesama, a pjesma iz filma koja je doživjela najviše obrada, čak 500, je “White Christmas” (Bijeli Božić) iz filma “Holiday Inn”.
Međutim, cijeli je niz filmova koji su popularizirali božićne pjesme, od dječjih koji se smatraju pravim božićnim filmova poput “Čuda u 34. ulici”, ili ljubavnih filmova kakav je “Love Actually” (Zapravo ljubav) čija se radnja događa u božićno vrijeme i pratimo (ne)sretne ljubavne priče sedam različitih ljudi. Uz njega jedan od popularnijih je “While You Were Sleeping” (Dok si spavao) sa Sandrom Bullock. Čak i neki filmovi u kojima se teško može očekivati božićni duh nose titulu “božićnog filma”, a jedan od filmova koji spada u tu konkurenciju je “Umri muški”
kada Bruce Willis u autu sluša božićnu pjesmu Run DMC-a.
Ovakvi trendovi prilično su promijenili percepciju božićnih pjesama, pa su se tako neke tradicionalne i zapravo još uvijek vrlo popularne pjesme na neki način “izgubile” u poplavi komercijalnih hitova. “Tiha noć” jedna je od najpopularnijih božićnih pjesama u povijesti, ali koliko ste je puta prošlog prosinca čuli na radiju u usporedbi s megahitom Mariah Carey “All I Want for Christmas” ili Band Aidovom “Do They Know it ‘s Christmas?”.
Premalo u odnosu na takve hitove, ako ste je uopće čuli. A baš “Tiha noć” (Stille Nacht) ove godine slavi svoj 190. rođendan. Svećenik Josef Mohr je 24. prosinca 1818. dao orguljašu župe Sveti Nikola u Oberndorfu stihove pjesme i zatražio od njega da uglazbi stihove za dva glasa, zbor i gitarsku pratnju. Mohr je tekst navodno napisao dvije godine ranije, ali su orgulje u crkvi bile u lošem stanju i na njima se nije moglo svirati, pa je zato uglazbljena tek dvije godine kasnije.
Barem tako kaže legenda, a dugo vremena pjesma se izvodila samo u Mohrovoj župi, no rijetki su ga spominjali kao autora. “Tiha noć” je prvi put uvrštena u jednu zbirku crkvenih pjesama 1866. u Sal-zburgu, a danas postoji 300 njezinih prijevoda na raznim jezicima. Od tradicionalnih pjesama treba još izdvojiti “Djetešce se rodilo”, “Radujte se narodi”, “U to vrijeme godišta” i slične koje se redovito nalaze na crkvenom božićnom repertoaru.
Međutim, te se pjesme već dulje vrijeme mogu čuti tek na prigodnim manifestacijama, a njihovo su mjesto zauzele komercijalne verzije ili neki sasvim novi originali. Ultimativni hitovi u zadnjih dvadeset godina izašli su iz najpoznatijih studija, a izvode ih neki od najpopularnijih
izvođača. Pjesma snimljena prije 14 godina, naravno riječ je o obradi, a bez koje je otada Božić nezamisliv je “All I Want for Christmas” Mariah Carey.
Ona je 1994. objavila božićni album na kojem je među ostalim obradama bila i ta pjesma, a zanimljivo je da unatoč nevjerojatnoj popularnosti ta pjesma nikada nije dospjela na prvo mjesto kao Christmas Number One, već je bila druga. Još neki veliki božićni hitovi nisu uspjeli doći do prvog mjesta, iako se s obzirom na njihovu slušanost to očekivalo.
Primjerice, pjesma “Last Christmas” grupe Wham! godine 1984. bila je druga jer se njezina objava poklopila s još jednim velikim hitom, “Do They Know Is Christmas” Band Aida, koja je osvojila prvo mjesto, gdje je završila i prije četiri godine kada ju je Bob Geldof malo modernizirao.
Jedan od slučajeva u kojemu je božićna pjesma izgubila utrku za prvo mjesto s pjesmom koja nema božićnu tematiku dogodio se 1987. kada su na drugom mjestu završili The Pogues s pjesmom “Fairytale of New York”, a prvi su bili Pet Shop Boysi s Elvisovom obradom “Always on My Mind”.
Bruce Springsteen sa “Santa Claus Is Coming to Town” i “Marry Christmas Baby”, Chris Rea i “Driving home for Christmas”, Shakin Stevens i njegova “Marry Christmas Everyone”, Queen s hitom “Thanx God is Christmas” i mnogi drugi nikada nisu bili na prvom mjestu, iako su danas na svakoj boljoj božićnoj CD kompilaciji.
U međuvremenu su neke nove zvijezde također prepoznale popularnost tih pjesama, pa su tako izvođači iz MTV ere počeli okupirati studije u prosincu i snimati prigodne pjesme. Zapaženi uspjeh postigli su Destiny’s Child s pjesmom “8 Days of Christmas”, Britney Spears i “Santa Baby”, Christina Aguilera s obradom “The Christmas Song”, Dido i “Christmas Day”, Norah Jones s pjesmom “Peace”, Rihanna i “It Just Don’t Feel Like Christmas”, Michael Buble s najpopularnijom obradom “White Christmas” itd...
Frankie Goes to Hollywood i East 17 uspjeli su po jednu svoju pjesmu “progurati” kao božićnu iako tekst nema veze s Božićem, dok se Celine Dion “bacila” u latino ritam i obradila “Feliz Navidad”. Božićna glazba je, kao i sam Božić, zapravo postala izvrsna prilika za okretanje gomile novaca, jer tko je prvi na Božić taj je najpopularniji, a tko je najpopularniji, njegov CD se jako dobro prodaje.
Merita Arslani
Za razliku od ranijih godina kada se božićno ozračje nije osjećalo sve do prvog tjedna u prosincu, zadnjih par godina “božićna sezona” počinje već u studenom. Božićne pjesme sada svagdje slušamo više nego po crkvama, a oni koji prednjače u blagdanskom ritmu svakako su shopping centri koji s božićnim zvucima stvaraju “prigodno” raspoloženje među kupcima.
Moderna kultura življenja i produljeno božićno razdoblje, koje je potpuno komercijalizirano, pa je tako u svijetu dobilo naziv Christmas Creep, iznjedrilo je tako stotine komercijalnih obrada tradicionalnih božićnih pjesama, ali i stvorilo neke nove pjesme koje su već desetljećima pravi hitovi.
Dok su nekad božićne pjesme bile isključivo crkvene, duhovne pjesme, danas moderna glazbena produkcija prije prosinca na tržište izbacuje razne obrade koje pjevaju Mariah Carey, Britney Spears, Celine Dion, The Pussycat Dolls, Christina Aguilera, Dido, Norah
Jones, Rihanna i brojne druge megazvijezde. One se već tridesetak godina bore da baš njihova pjesma na Božić bude na prvom mjestu svjetskih top-lista i tako dobije titulu Christmas Number One.
Taj trend “božićnog broja jedan” počeo je sredinom sedamdesetih i do danas postao kulturno-glazbeni fenomen koji, osim što izvođaču donosi priličan broj naslovnica glazbenih časopisa, jednako tako donosi i velik novac. Nadalje, tu su i filmovi koji su također promovirali golem broj božićnih pjesama, ali i malo doradili neke stare pjesme koju su nakon prikazivanja filma u kinima postale veći hitovi nego ikada prije.
Jedan od boljih primjera popularizacije nekih starijih božićnih pjesama je film “Sam u kući” u kojem je novu slavu doživjela stara pjesma “Jingle Bell Rock” koju je otpjevala Brende Lee, te “All Alone on Christmas” u izvedbi Darlene Love. Unatoč tako depresivnom i tužnom naslovu, to je zasigurno jedna od najveselijih božićnih pjesama, a pjesma iz filma koja je doživjela najviše obrada, čak 500, je “White Christmas” (Bijeli Božić) iz filma “Holiday Inn”.
Međutim, cijeli je niz filmova koji su popularizirali božićne pjesme, od dječjih koji se smatraju pravim božićnim filmova poput “Čuda u 34. ulici”, ili ljubavnih filmova kakav je “Love Actually” (Zapravo ljubav) čija se radnja događa u božićno vrijeme i pratimo (ne)sretne ljubavne priče sedam različitih ljudi. Uz njega jedan od popularnijih je “While You Were Sleeping” (Dok si spavao) sa Sandrom Bullock. Čak i neki filmovi u kojima se teško može očekivati božićni duh nose titulu “božićnog filma”, a jedan od filmova koji spada u tu konkurenciju je “Umri muški”
kada Bruce Willis u autu sluša božićnu pjesmu Run DMC-a.
Ovakvi trendovi prilično su promijenili percepciju božićnih pjesama, pa su se tako neke tradicionalne i zapravo još uvijek vrlo popularne pjesme na neki način “izgubile” u poplavi komercijalnih hitova. “Tiha noć” jedna je od najpopularnijih božićnih pjesama u povijesti, ali koliko ste je puta prošlog prosinca čuli na radiju u usporedbi s megahitom Mariah Carey “All I Want for Christmas” ili Band Aidovom “Do They Know it ‘s Christmas?”.
Premalo u odnosu na takve hitove, ako ste je uopće čuli. A baš “Tiha noć” (Stille Nacht) ove godine slavi svoj 190. rođendan. Svećenik Josef Mohr je 24. prosinca 1818. dao orguljašu župe Sveti Nikola u Oberndorfu stihove pjesme i zatražio od njega da uglazbi stihove za dva glasa, zbor i gitarsku pratnju. Mohr je tekst navodno napisao dvije godine ranije, ali su orgulje u crkvi bile u lošem stanju i na njima se nije moglo svirati, pa je zato uglazbljena tek dvije godine kasnije.
Barem tako kaže legenda, a dugo vremena pjesma se izvodila samo u Mohrovoj župi, no rijetki su ga spominjali kao autora. “Tiha noć” je prvi put uvrštena u jednu zbirku crkvenih pjesama 1866. u Sal-zburgu, a danas postoji 300 njezinih prijevoda na raznim jezicima. Od tradicionalnih pjesama treba još izdvojiti “Djetešce se rodilo”, “Radujte se narodi”, “U to vrijeme godišta” i slične koje se redovito nalaze na crkvenom božićnom repertoaru.
Međutim, te se pjesme već dulje vrijeme mogu čuti tek na prigodnim manifestacijama, a njihovo su mjesto zauzele komercijalne verzije ili neki sasvim novi originali. Ultimativni hitovi u zadnjih dvadeset godina izašli su iz najpoznatijih studija, a izvode ih neki od najpopularnijih
izvođača. Pjesma snimljena prije 14 godina, naravno riječ je o obradi, a bez koje je otada Božić nezamisliv je “All I Want for Christmas” Mariah Carey.
Ona je 1994. objavila božićni album na kojem je među ostalim obradama bila i ta pjesma, a zanimljivo je da unatoč nevjerojatnoj popularnosti ta pjesma nikada nije dospjela na prvo mjesto kao Christmas Number One, već je bila druga. Još neki veliki božićni hitovi nisu uspjeli doći do prvog mjesta, iako se s obzirom na njihovu slušanost to očekivalo.
Primjerice, pjesma “Last Christmas” grupe Wham! godine 1984. bila je druga jer se njezina objava poklopila s još jednim velikim hitom, “Do They Know Is Christmas” Band Aida, koja je osvojila prvo mjesto, gdje je završila i prije četiri godine kada ju je Bob Geldof malo modernizirao.
Jedan od slučajeva u kojemu je božićna pjesma izgubila utrku za prvo mjesto s pjesmom koja nema božićnu tematiku dogodio se 1987. kada su na drugom mjestu završili The Pogues s pjesmom “Fairytale of New York”, a prvi su bili Pet Shop Boysi s Elvisovom obradom “Always on My Mind”.
Bruce Springsteen sa “Santa Claus Is Coming to Town” i “Marry Christmas Baby”, Chris Rea i “Driving home for Christmas”, Shakin Stevens i njegova “Marry Christmas Everyone”, Queen s hitom “Thanx God is Christmas” i mnogi drugi nikada nisu bili na prvom mjestu, iako su danas na svakoj boljoj božićnoj CD kompilaciji.
U međuvremenu su neke nove zvijezde također prepoznale popularnost tih pjesama, pa su tako izvođači iz MTV ere počeli okupirati studije u prosincu i snimati prigodne pjesme. Zapaženi uspjeh postigli su Destiny’s Child s pjesmom “8 Days of Christmas”, Britney Spears i “Santa Baby”, Christina Aguilera s obradom “The Christmas Song”, Dido i “Christmas Day”, Norah Jones s pjesmom “Peace”, Rihanna i “It Just Don’t Feel Like Christmas”, Michael Buble s najpopularnijom obradom “White Christmas” itd...
Frankie Goes to Hollywood i East 17 uspjeli su po jednu svoju pjesmu “progurati” kao božićnu iako tekst nema veze s Božićem, dok se Celine Dion “bacila” u latino ritam i obradila “Feliz Navidad”. Božićna glazba je, kao i sam Božić, zapravo postala izvrsna prilika za okretanje gomile novaca, jer tko je prvi na Božić taj je najpopularniji, a tko je najpopularniji, njegov CD se jako dobro prodaje.
Merita Arslani
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....