Gume špijuniraju

Bizarno: Američke vlasti imaju novu metu, evo zašto sada prijete talijanskom Pirelliju!

Kao odgovor na sve veći pritisak, Pirelli je već morao odgoditi važne odluke te čak pomaknuti datum godišnje skupštine dioničara

Pirelli P Zero E

 Pirelli
Kao odgovor na sve veći pritisak, Pirelli je već morao odgoditi važne odluke te čak pomaknuti datum godišnje skupštine dioničara

Inovacija koja je trebala revolucionirati sigurnost i performanse na cestama sada se suočava s potencijalnim ograničenjima na jednom od najvažnijih automobilskih tržišta na svijetu. Riječ je o Pirellijevoj naprednoj tehnologiji “Cyber Tyre”, sustavu senzora ugrađenih u gume koji omogućuju prikupljanje i slanje podataka u stvarnom vremenu izravno vozilu, čime se povećava učinkovitost, sigurnost i autonomija automobila. Međutim, ono što je za Pirelli bilo pitanje napretka i tehnološkog liderstva, za američke vlasti postaje geopolitičko i sigurnosno pitanje.

Sjedinjene Američke Države, u sklopu pooštrenih mjera protiv kineskog utjecaja na tehnološku infrastrukturu, razmatraju uvođenje ograničenja na vozila opremljena ovom Pirellijevom tehnologijom. Iako je sustav razvijen u Italiji, problem nastaje zbog toga što je suvlasnik Pirellija kineska državna grupacija Sinochem, koja drži 37 posto udjela u talijanskom proizvođaču guma. Upravo ta činjenica alarmirala je američko Ministarstvo trgovine, koje sada razmatra moguće mjere ograničenja ili čak zabranu uvoza vozila koja koriste Cyber Tyre sustav.

image

Pirelli Cyber Tire

Pirelli

Cyber Tyre nije obična guma, riječ je o visoko sofisticiranom tehnološkom rješenju. Senzori unutar gume bilježe ključne podatke: tlak, temperaturu, opterećenje, trenje i stanje podloge, a svi ti podaci u stvarnom vremenu komuniciraju s elektronikom vozila, omogućujući mu prilagodbu u vožnji, optimizaciju sigurnosnih sustava, pa čak i pomoć pri autonomnoj vožnji. Tehnologija je prvi put predstavljena 2021. godine, a od tada se postupno uvodi na tržište, posebno u premium segmentu vozila.

No, američki dužnosnici upozoravaju kako bi upravo ta razina povezanosti i razmjene podataka mogla biti potencijalno zloupotrijebljena. Strahuje se da bi kineski utjecaj na Pirellijev upravljački kadar mogao omogućiti pristup osjetljivim informacijama o kretanju vozila, infrastrukturi, pa čak i privatnim navikama korisnika. U svjetlu rastućih tenzija između Washingtona i Pekinga, takvi scenariji više nisu znanstvena fantastika i paranoja, nego stvarni sigurnosni izazovi.

Kao odgovor na sve veći pritisak, Pirelli je već morao odgoditi važne odluke te čak pomaknuti datum godišnje skupštine dioničara. Izvršni direktor Andrea Casaluci priznao je da se kompanija nalazi u „rizičnoj situaciji“, osobito nakon što je kineski Sinochem odbacio prijedloge za smanjenje svog utjecaja na korporativno upravljanje. Za Pirelli to nije samo reputacijski problem, već i konkretna prijetnja prihodima jer američko tržište predstavlja značajan dio njihove globalne prodaje.

Pirelli tvrdi da je tehnologija potpuno razvijena i testirana u Europi, bez ikakvog kineskog softverskog ili hardverskog doprinosa, ali američke vlasti ostaju oprezne. Njihove sumnje dodatno potiču novi propisi koji zabranjuju upotrebu kineskog softvera u povezanim vozilima, uključujući i infotainment sustave, GPS module, pa i elemente vezane za prikupljanje podataka putem senzora u gumama.

image

Pirelli Cyber Tire

Pirelli

Zbog toga bi se proizvođači automobila koji koriste Pirellijevu tehnologiju mogli naći u nezavidnoj poziciji. Ako Washington odluči primijeniti ograničenja, bit će prisiljeni tražiti posebna dopuštenja za prodaju svojih vozila na tlu SAD-a, što bi moglo rezultirati dodatnim troškovima i odgodama isporuka.

Kako automobili postaju sve više digitalni i povezani, tako se i gume, nekad samo fizička komponenta, sve više pretvaraju u visokotehnološke uređaje. A s njima dolaze i nova pitanja, nove odgovornosti i nova ograničenja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 08:25