RAT POGONA

Captur protiv Captura: Usporednim testom otkrili smo isplati li se više LPG ili plug-in izvedba

Tehnološki napredniji, snažniji i u vožnji ugodniji E-Tech u startu je puno skuplji od LPG izvedbe, no računica postoji...
 Darko Tomaš/CROPIX

Na prvu, dva Renault Captura izgledaju gotovo isto. Razlika je, reklo bi se, isključivo u boji. Ipak, razlike postoje. Itekakve. Bijeli Captur ispod lima skriva naprednu plug-in tehnologiju i nosi oznaku E-Tech. Kod njega veći od dva elektromotora pokreće auto, a manji tek po potrebi na odgovarajući broj okretaja zavrti 1,6-litrenog četverocilindraša. Sva tri motora ukupne snage 160 KS su tu povezana tzv. kandžastom spojkom. Nema, dakle, uobičajene tarne spojke, proklizavanja i s time povezanih gubitaka. Pri svakoj promjeni stupnja prijenosa, a ima ih četiri, mali elektromotor uskladi broj okretaja benzinca s okretajima elektromotora s druge strane spojke, koja ih potom spoji brzo, glatko i bez trzaja. U prtljažniku je, pak, litij-ionska baterija od 10,46 kWh, dovoljna za 45 km na struju.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Loša vijest pritom je da baterije smanjuju inače izdašan obujam prtljažnika francuskog SUV modela. Zahvaljujući kliznoj stražnjoj klupi on raste i do 536 litara, no tu je skromniji i broji stotinjak litara manje. Za vožnju je, međutim, plug-in izuzetno ugodan, posebno u potpuno električnom programu kad omogućuje tiho krstarenje. Uključivanje benzinca ne prati znatno povećanje buke, sve dok se ne uključi u načelu neefikasan program E- Save koji benzinca pretvara u generator i tako puni baterije u vožnji, ali i osjetno povećava potrošnju.

S druge strane, narančasti Captur isto ima manji prtljažnik nego inače, ali iz sasvim drugog razloga. Tu se, naime, na poziciji rezervne gume skriva spremnik autoplina od 40 litara (iskoristivih oko 32). Riječ je, naime, o LPG izvedbi s tvornički ugrađenom plinskom instalacijom uglednog proizvođača Landi Renzo, koju pokreće trocilindraš od 100 KS opremljen izdržljivijim ventilima otpornijima na veće termičko opterećenje. Tu nema automatike, već se stupnjevi mijenjaju ručno pomoću preciznog 6-stupanjskog mjenjača.

image
Darko Tomaš/CROPIX

U vožnji se baš po ničemu ne može zaključiti kad se vozi na plin, a kada na benzin. Tome pomaže i izgled prednje armature, gotovo istovjetan kao kod ostalih izvedbi. Jedina je razlika mali indikator koji ukazuje na količinu dostupnog plina u spremniku, a služi i za ručni prebačaj na željeno gorivo. Razlika u snazi, ali i u broju cilindara u odnosu na 1,6-litreni benzinac se osjeti u vožnji. Trocilindraš je manje uglađen i ponešto bučniji, a usprkos tome što zbog izostanka baterija ovaj Captur lakši za 250 kg do stotke stiže za dužih 13 s.

image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX

Pogon na plin u praksi se, pak, jednostavnije koristi od struje, jer baterijama uz pretvarač od 3,7 kW ipak treba najmanje tri sata da se napune do “vrha”. Osim toga, sam doseg na plin barem je četiri puta veći nego doseg na struju, pa punionicu treba posjećivati kudikamo rjeđe. S druge strane, ponegdje još uvijek dostupna besplatna struja plug-inu omogućuje vožnju bez potrošene lipe, čemu teško može konkurirati vožnja na LPG.

image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX

Upravo zbog velikog broja mogućih načina korištenja plug-in izvedbe nije lako reći koja je od ove dvije alternativne izvedbe dugoročno isplativija. Teško je, naime, znati koliko će se plug-in voziti isključivo na struju, hoće li se uglavnom puniti na kućnoj utičnici (0,7 lipa /kWh) ili pak na javnim punionicama (do 2,6 kn/kWh)…

image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX

Isto tako, teško je prognozirati kako će se kretati cijena autoplina. U proljeće prošle godine, primjerice, cijena litre iznosila je 3,65 kn, dok se u ovom trenutku plaća 5,79 kn. Kako god bilo, reklo bi se da nema tog scenarija u kojemu će plug-in biti isplativija kupnja, obzirom da se u startu plaća 241.206 kn, odnosno 78.306 kn više nego što u opremi Intens stoji LPG izvedba (162.900 kn). No, naša računica pokazuje da je to ipak moguće, i to uz realan scenarij u kojemu se plug –in isključivo puni na kućnoj utičnici i tijekom godine se 20 posto kilometara odvozi na benzin.

Uvjet je, međutim, da se iskoristi državni poticaj od 40.000 kn. Tada početna razlika u cijeni pada na 38.306 kn, a nju je moguće nadoknaditi na okruglih 100.000 km čak i ako se na struju i benzin potroši 23.000 kn. S LPG izvedbom za istu kilometražu, naime, na gorivo treba potrošiti najmanje 50.373 kn (uz cijenu od 5,79 kn/l), wpa uz povoljnije održavanje plug-ina (6169 napram 6972 kn do 90.000 km) početna razlika tada kopni u potpunosti.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Renault Captur E-Tech 160 Intens

Snaga 160 KS

Potrošnja 4,3 litara

Cijena 241.206 kuna

image
Darko Tomaš/CROPIX

Renault Captur TCe 100 LPG Intens

Snaga 100 KS

Potrošnja LPG 8,7 litara

Cijena 162.900 kuna

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. prosinac 2021 13:46