NOVA METODA

Francuska je uvela ‘vojsku‘ radarskih automobila koje voze privatne osobe uz dobru zaradu: Vozači nemaju pojma da su snimljeni

Radarske aute voze privatne tvrtke i njihovi vozači, plaćeni za monotono kruženje cestama

Promet u Francuskoj, ilustracija

 JEAN-PHILIPPE KSIAZEK/AFP
Radarske aute voze privatne tvrtke i njihovi vozači, plaćeni za monotono kruženje cestama

Francuske ceste od ovog ljeta dobile su novu dimenziju nadzora: takozvani "Radar Dexter" sustav. Riječ je o skrivenim radarima ugrađenim u potpuno obične automobile kojima upravljaju privatni vozači, a cilj im je hvatanje prebrzih bez ikakve vidljive opreme ili upozorenja. Do kraja godine očekuje se da će ih svakoga dana na cestama biti oko 300, što znači da će vozači u gotovo svakoj regiji imati šansu naletjeti na neprimjetnu "prijetnju".

Sustav je prvi put testiran još 2018. u Évreuxu u Normandiji, a danas je već proširen na gotovo cijelu zemlju. Iznimke su zasad samo Île-de-France, dakle regija Pariza, te otok Korzika. Hoće li tako ostati, teško je reći jer se prema izvješćima francuskih medija i ondje planira uvođenje.

image

Promet u Francuskoj, ilustracija

JEAN-PHILIPPE KSIAZEK/AFP

Za razliku od klasičnih fiksnih kamera ili policijskih vozila, ovi automobili koriste infracrveu bleskalicu, potpuno nevidljivu ljudskom oku. Vozač ne dobiva nikakvu naznaku da je snimljen, a podaci se izravno šalju u centralni sustav gdje se generira kazna.

Radarske aute voze privatne tvrtke i njihovi vozači, najčešće skromno plaćeni za monotono kruženje cestama. Iako se radi o outsourcingu, sustav ostaje pod državnim nadzorom i zakon dopušta njegovo korištenje sve dok se u sustave privatnih kompanija ne pohranjuju osobni podaci poput slike lica ili registarskih oznaka.

Kako bi ublažila kritike, francuska prometna služba naglašava da se koristi "tehnička tolerancija": do 100 km/h odstupanje od 10 km/h, a iznad toga 10 posto. Na papiru to znači da manja prekoračenja neće odmah rezultirati kaznom.

Posljednjih tjedana "Radar Dexter" vozila primijećena su u brojnim departmanima, uključujući Ain, Ardèche, Ariège, Bouches-du-Rhône, Cantal, Drôme i Pyrénées-Orientales, a od 16. kolovoza i u departmanu Loire na autocestama A47, A72, A89 te na lokalnim prometnicama.

image

Promet u Francuskoj, ilustracija

JEAN-PHILIPPE KSIAZEK/AFP

Unatoč tvrdnjama da je cilj smanjiti broj nesreća na kritičnim dionicama, mnogi Francuzi sustav vide ponajprije kao financijski instrument. S tolikim brojem automobila na cestama, kazne se mjere u milijunima eura godišnje, a sredstva pritom pune blagajne lokalnih vlasti, policije i države. Kritičari stoga tvrde da je sigurnost tek izgovor, dok je pravi motiv povećanje prihoda.

Bilo kako bilo, francuski vozači sada se moraju naviknuti da ih može "uhvatiti" bilo koji naizgled bezazleni automobil na cesti bez bljeska, bez upozorenja, samo s kaznom koja stiže poštom nekoliko tjedana kasnije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 10:42