KOREJCI JURE PREMA VRHU

Hyundai vs. Zastava: Na istoj razini bili su 1984., a danas ih dijeli milijun auta

Ukupan proizvodni kapacitet Hyundaijevih tvornica iznosi 3,91 milijun vozila
Ukupan proizvodni kapacitet Hyundaijevih tvornica iznosi 3,91 milijun vozila

Kada su 2003. godine tijekom svečanog otvorenja novog tehnološko-razvojnog centra u njemačkom Russelsheimu čelnici Hyundaija izjavili kako očekuju da će tvrtka u roku deset godina ući među pet najvećih proizvođača automobila na svijeta, mnogi su tu vijest dočekali skeptični, a neki i s podsmijehom. Nepunih pet godina kasnije Hyundai Motor Group, koju čini i sestrinska Kia, dosegnula je četvrto mjesto na toj prestižnoj ljestvici i tamo je i danas, s tendecijom daljnjeg penjanja.

Kratka povijest

Hyundai je, primjerice, samo tijekom prošle godine prodao više od 3,6 milijuna automobila u 186 zemalja diljem svijeta, odnosno 16,3 posto viπe nego 2009., i sve to tijekom jedne od najvećih kriza u povijesti automobilske industrije. U Hyundaijevu sve veću moć i respekt u svijetu automobila sami smo se uvjerili prilikom prošlotjednog posjeta Koreji tijekom kojega smo obišli razvojni centar u Namyangu i sjedište Hyundai-Kije u središtu Seula.

Hyundai Motor je tijekom relativno kratke 44-godišnje povijesti (tvrtka je osnovana 1967.) ostvario gotovo nevjerojatan uspjeh od kojeg strepe i automobilske ‘megasile’. Svijet je prvi put čuo za tog korejskog proizvođača kad je 1976. lansiran i na inozemna tržišta prvi put izvezen Pony, Hyundaijev model koji je eventualno pridonio neuspjehu Yuga u SAD-u.

Tvornice diljem svijeta

U odnosu prema jugoslavenskom modelu, korejski je nudio više prostora, snažnije motore i nižu cijenu. Hyundai Motor tada je zapošljavao nešto više od 6000 radnika, a danas ih samo u razvojnom centru u Namyangu ima 10.000. Hyundai danas zapošljava 78.000 radnika, a osim tri u Koreji (tvornica u Ulsanu je najveća na svijetu), tvornice su otvorili u Češkoj, Rusiji, Turskoj, Indiji, SAD-u i Kini. Globalni proizvodni kapacitet je čak 3,91 milijun auta.

Ulazak na tržište SAD-a - završio debaklom!



Sredinom 80-ih godina prošloga stoljeća, Zastava i korejski Hyundai bili su izjednačeni po broju prodanih automobila. Oba su 1984., naime, prodala oko 240.000 vozila, i to uglavnom na domaćim tržištima.

Posao stoljeća

Potaknuta velikim uspjehom, oba su gotovo istodobno krenula u osvajanje zahtjevnog tržišta SAD-a, no tada im se zajedničke putanje razilaze. Hyundai je s Ponyjem 1986. impresionirao Amerikance i postigao odličnu prodaju, a prvotno se učinilo da je 1988. jednako dobro krenulo i Zastavi s tada već poznatim Yugom. Zastavini čelnici toliko su bili impresionirani prodajom da su ulazak Yuga u SAD nazvali poslom stoljeća, no pokazao se nepouzdanim, kvarljivim i loše izrađenim te je tijekom pet godina na tamošnjem tržištu prodan u “samo” 141.511 primjeraka. Zastava je vrhunac doživjela 1989. godine (djelomično i zbog američkog “uspjeha”) kada je prodala 308.478 primjeraka. Početkom rata prodaja je počela naizgled blago padati, da bi 1992. bila srezana na samo 23.915 vozila, a godinu dana kasnije na mizernih 679.

Gašenje ‘slavnih’

Krajem prošlog desetljeća, Zastava je ugasila svoja tri najpoznatija modela. Ukinuta je proizvodnja Yuga (794.428 prodanih), modela 101 (prodan u 1,273.532 primjerka) i ne osobito uspješne Floride (29.950 prodanih). Jedini model koji je opstao te se i dalje solidno prodaje na domaćem tržištu jest Zastava 10, balkanska izvedba starog Fiata Punta nastala suradnjom kragujevačke tvrtke i talijanskog diva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. prosinac 2025 21:43