AUTO TRŽIŠTE

Kriza diktira druge uvjete: Gotovina,leasing, a tek na kraju kredit

U proteklih godinu dana broj korisnika leasinga posve se približio zajmoprimcima, a ukidanje PDV-a na kamatu učinilo ga je 4% pristupačnijim, no kriza je ponovno vratila u modu - keš

Prema trenutnim kamatnjacima leasing društava i banaka, kamatnjak za leasing je niži od 0,5 do 1,6 posto. Kupovina auta na leasing napokon je i u nas postala značajnom. Tako bar pokazuju najnoviji podaci Hrvatske narodne banke i HANF-e. Kupovina auta na kredit, a posebice uz pomoć gotovine sve više ustupa mjesto leasingu. Naime, leasing bilježi sve veći udio u postotku načina financiranja nabavke auta. U protekloj godini leasing je koristilo čak 41,85 posto svih onih koji su do auta došli bez gotovine, a preostali udio odnosi se na klasične zajmove.

Tržišna ekonomija

Sve do pred nekoliko godina udio leasinga jedva da je prelazio jednu trećinu kupovine auta uz odgodu plaćanja, a za podsjetiti se i kako je ovakav način financiranja krajem prošlog stoljeća u nas bio omražen.

Što zbog neznanja, što zbog lošeg iskustva, a što zbog praznovjerja. Prvi je razlog bio vezan uz prelazak na tržišnu ekonomiju, drugi je direktan proizvod Sandija Grubelića, koji je 1989., 1989. i 1990. prevario u poznatoj aferi Trend desetke tisuća naivnih kupaca auta. Pod imenom leasing krila se jedna od većih tadašnjih afera. Povezivala se ona tada ne samo s otimačinom Hrvata sa slovenskom putovnicom, već i s naoružavanjem slovenske obrane, najvećim dijelom od lakovjernih hrvatskih kupaca Grubelićevih auta. Treći, jednako tako značajan razlog nepopularnosti leasinga ležao je u prozaičnoj činjenici što mentalni sklop Hrvata naprosto nije prihvaćao činjenicu da u dokumentima vozila ne stoji ime korisnika vlasnika i pravog dugoročnog financijera, već tek leasing kuće.

Ta vremena očigledno su za nama i leasing se svom snagom nameće. Tome u prilog išla je i prošlogodišnja izmjena Zakona o PDV-u. Ona je dobrim dijelom ispravila nepravdu koja se godinama činila korisnicima leasinga. Od 1. siječnja prošle godine omogućeno je svim korisnicima financijskog leasinga da im mjesečna rata bude dodatno umanjena za iznos PDV-a na kamatu.

Strelovit rast

Podaci HNB-a i HANF-e to najbolje potvrđuju. 26 hrvatskih leasing kuća krajem rujna prošle godine za leasing auta su aktivirale 4,7 milijardi kuna. To je 13,6 posto manje nego krajem 2009., te 17,2 posto manje nego potkraj rujna iste godine! Ipak, kada se uzme u obzir da je prodaja auta u zadnje dvije godine pala za gotovo 60 posto jasno je kako udio ovakvog načina financiranja zapravo strelovito raste.

Prema podacima HNB-a i HANF-e, hrvatske su banke do kraja rujna prošle godine odobrile auto-kredite u ukupnom iznosu nešto većem od 6,53 milijarde kuna. To je 14,1 posto manje nego krajem 2009. i čak 18,7 posto manje nego krajem rujna 2009., kada je ukupan iznos odobrenih auto-kredita u Hrvatskoj prelazio osam milijardi kuna. Istovremeno, uz pomoć kredita u posljednje je dvije godine nabavljeno približno 35 posto manje auta nego 2008.

Zanimljivo je kako je sve više i onih koji plaćaju nove aute u kešu. Naprosto, kriza diktira jedne sasvim druge uvjete u kojima kupci pokušavaju izbjeći rizik te bitno više kamate od onih koje su bile na snazi još pred samo dvadesetak mjeseci. Na sve veću popularnost leasinga utjecali su i uvjeti pod kojima se on odobrava, a koji su povoljniji od kupnje na kredit. To priznaju i u samim bankama i njihovim leasing kućama. Tako nabavku vozila na leasing prati niža kamata i manji trošak obrade, nepostojanje dodatnih troškova, poput osiguranja kredita i solemnizacije ugovora...

Najveća korist građanima

- Pojedini će klijenti dati prednost kreditu, koji omogućava financiranje u 100-postotnom iznosu vrijednosti vozila, te zbog činjenice da kasko osiguranje nije obavezno za cijelo vrijeme trajanja ugovora, dok će drugi preferirati leasing financiranje gdje nije potrebno imati jamca - kažu u Raiffeisen Leasingu.

Najveću korist imaju građani , tvrde u Raiffeisen Leasingu. Oni će za vozilo ukupne vrijednosti 100.000 kn u razdoblju od pet godina platiti 3700 kn manje nego ranije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 04:02