POKAZALA RAČUNICA

Lijek za gužve ili samo placebo? Istražili smo štedi li urbana vožnja skuterom zbilja novac

Sve više vozača spas od skupog goriva traži u vožnji na dva kotača, evo što pokazuje računica o uštedi

Skuter u gradu

 Darko Tomaš/CROPIX

Nema do skutera. Gdje god krenem treba mi manje od 10 minuta, prvi sam na svakom semaforu i ne trebam se brinuti za parkiranje, redovni servisi nisu mi nekakva ozbiljna stavka u kućnom proračunu, a brigu mi čak ne stvara niti svakog dana sve skuplje gorivo. U prosjeku trošim manje od četiri litre, govori nam naš dugogodišnji suradnik Igor Sertić, koji je, kao i mnogi ovih dana, zamijenio vožnju na četiri s onom na dva kotača.

image

Skuter u gradu

Darko Tomaš/CROPIX

Takvih poput njega je, čini se, u posljednje vrijeme i više nego inače, a glavni razlog povećanja popularnosti vožnje na dva kotača, nema sumnje, dramatično je poskupljenje goriva. Danas gotovo nestvarno djeluje podatak da je u ožujku 2020., na početku pandemije, litra Eurosupera 95 stajala tek 9,23 kuna, a litra Eurodizela još povoljnijih 8,90 kn.

Veća potražnja za svim vrstama goriva, ali i neizvjesnost isprovocirana zlokobnim ratom u Ukrajini, u međuvremenu je cijene naftnih derivata podigla na 13,86 (Eurosuper 95), odnosno 13,14 kuna (Eurodizel). Dakle, za oko četiri kune po litri, od čega većina vozača ima grč u želucu. Ne čudi stoga što su mnogi priliku za uštedu potražili u vožnji na dva kotača.

Nema sumnje da dvokotači imaju niz prednosti u odnosu na automobile - posebice u središtima gradova, gdje vladaju vječne gužve i nestašica parkirnih mjesta - no čini se da priča o uštedi novca nije baš neoboriva i čvrsta poput stijene. Posebno kad vozač već nema u vlasništvu skuter ili motocikl, pa mora uložiti i u njegovu kupnju.

image

Skuter u gradu

Darko Tomaš/CROPIX

Prosječan dvokotač, naime, u prosjeku troši oko 4 litre, nekih tri manje od prosječnog automobila. Dakle, na 100 kilometara vožnjom na dva umjesto na četiri kotača uštedi se oko 40 kuna, pa ispada da će vozač morati prijeći opipljivih 10.000 km za uštedu od 4000 kuna. Nije to zanemariv iznos, no računicu mrsi spoznaja da vozači mopeda i motocikala u prosjeku prelaze skromniju kilometražu od vozača automobila.

U 2021. prosječan je motocikl (L3) prešao je 2517 km, a moped (L1) tek 1213 km, što je osjetno manje nego što je prešao prosječan automobil (11.016 km). Samim time, vozaču mopeda trebat će čitava vječnost da dođe do spomenute uštede, a vozaču motocikla tek malo manje, barem ako potpuno ne prekriže vožnju automobilom i odluče se cijele godine voziti na dva kotača. Čak i po kiši, vjetru i snijegu. U tom slučaju moći će ušparati nimalo zanemarivih 4000 kuna.

image

Skuter u gradu

Darko Tomaš/CROPIX

No, čak i u tom poprilično nategnutom scenariju u kojemu vozač pristaje na vožnju po svim vremenskim uvjetima, nigdje ne razvozi djecu (mlađi od 12 ne smiju na moped i motocikl) i baš nikad ne treba prevesti krupniji komad prtljage, pitanje je može li očekivati uštedu u prvoj godini ako u vlasništvu već nema dvokotač. Pogled u oglasnike, naime, otkriva da je teško kupiti skuter koji već nije zgažen u nekoj od dostavnih službi za manje od 6000 kuna, čak i onaj od 50 ccm, star dvije ili tri godine.

Tko želi kupiti motocikl, s druge strane, treba računati s ulaganjem od barem 15.000 kuna. Samim time, rok u kojemu će doći do potencijalne uštede na gorivu raste na više godina, a dodatno se povećava kad se u računicu ubaci i kupnja kacige (pristojne stoje barem 800 kuna), motociklističke jakne (1200 kuna)...

Isplativost prelaska s četiri na dva kotača se dodatno prolongira ako vozač nema položenu kategoriju za svoj skuter ili motocikl, pa treba platiti tečaj u autoškoli. I to, naime, nešto košta, čak i kad vozač u džepu ima vozačku koja potvrđuje da je osposobljen upravljati automobilom. Kako se i u aktualnim izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama - o čemu smo već pisali - MUP nije složio s idejom da se s B kategorijom može sjesti na bilo što na dva kotača s motorom većim od 50 ccm, dodatni sati vožnje i novo polaganje vozačkog ispita su neizbježni želi li vozač sjesti za bilo kakav ozbiljniji skuter.

S obzirom na liberalizirano tržište, autoškole samostalno određuju cijene tečaja, no već i onaj za A1 kategoriju (motocikli s ili bez bočne prikolice, radnog obujma motora do 125 cm3 i snage motora od najviše 11 kW i odnosom snage i mase koji ne prelazi 0,1 kW/kg) posjednici vozačke B kategorije platit će oko 1160 kuna. Nakon obaveznih sedam sati vožnje (u slučaju da instruktor procjeni da kandidat baš nije siguran u vožnji ima pravo povećati broj sati) slijedi i polaganje vozačkog ispita koji se Hrvatskom autoklubu plaća 205 kuna, te još 190 kuna autoškoli za ispitni sat.

image

Skuter u gradu

Darko Tomaš/CROPIX

Dakle, u najboljem slučaju treba uložiti oko 1500 kuna da bi se došlo do A1 kategorije. Želi li, međutim, vozač zajahati nešto ozbiljniji motocikl neizbježni troškovi dodatno rastu. Upiše li tečaj za A2 kategoriju (motocikli s ili bez bočne prikolice, čija snaga ne prelazi 35 kW i čiji omjer snaga/masa ne prelazi 0,2 kW/kg) slijedi trošak od minimalno 2600 kuna (ako vozač posjeduje B kategoriju) i trenažna vožnja od minimalno 15 sati, te plaćanje ispitnih naknada jednakih kao u slučaju polaganja A1 kategorije. Sve skupa, znači, plaća se najmanje 3000 kuna.

Vlasnicima B kategorije starijima od 24 godine zato se više od A2 isplati polagati čistu A kategoriju (svi motocikli s ili bez bočne prikolice), jer je cijena tečaja i pratećeg ispita stoji istih 3000 kuna, propisan je istih 15 sati vožnje, a vozač može upravljati svime što se kotrlja na dva kotača.

Prije svega gušt, a onda sve ostalo

Koliko god se mnogi kleli da vožnjom na dva kotača štede novac, tu priču ipak ne prati matematika

Jednostavni za parkiranje, ali... Skuter na nogostupu nije dopušten, vlasniku prijeti kazna od 300 kn

Kao jednu od prednosti vozači skutera i motocikala navode i jednostavnije parkiranje. To, međutim, stoji samo dok prometni redari i policija žmire na jedno oko i toleriraju da vozila na dva kotača budu parkirana po nogostupima, u pješačkim zonama... Što po zakonu, naime, ne bi smjeli. Sva motorna vozila, pa tako i ona na dva kotača, trebalo bi smještati na označena parkirna mjesta. Ili uz desni rub kolnika, što je dozvoljeno samo na malom broju mjesta gdje od parkiranog vozila do uzdužne crte na kolniku ima najmanje tri metra.

image

Skuter u gradu

Darko Tomaš/CROPIX

Dakle, kad prometni redari i policija prestaju tolerirati skutere i motocikle u prekršaju – što se, primjerice, lani iz vedra neba dogodilo na splitskom Trsteniku, gdje je samo u jednom naletu redarstvo podijelilo preko 20 kazni – vozači dvokotača bit će u nepovoljnijem položaju od vozača auta.

Prilično crna statistika Samo u 2021. na HR cestama stradala 64 motociklista

Skupo gorivo tjera vozače da zamjene četiri s dva kotača, no taj je potez - osim što je rubno isplativ - i poprilično opasan. Pokazuju to i crne brojke s domaćih prometnica, na kojima je samo lani stradalo 64 vozača i putnika na motociklima i skuterima, dok ih je čak 1 533 teže ili lakše ozlijeđeno.

image

Skuter u gradu, prometna nezgoda

CROPIX

Iz policije pritom upozoravaju da je među poginulima jednak broj mladih vozača, kao i onih starijih od 60, pa ispada da je vožnja na dva kotača podjednako opasna za one neiskusne, kao i za one koji pod stare dane sjednu na motocikle i skutere. Zabrinjavajuće zvuči i podatak da je preko 90 posto stradalih imalo urednu vozačku dozvolu i nosilo kacigu, no niti to im nije pomoglo da izvuku živu glavu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2022 14:52