DRSKO PONAŠANJE

Medicinska sestra Helena jedna je od žrtava čestog problema u Zagrebu: ‘Ne mogu to shvatiti!‘

Nakon kontaktiranja policije vratila se do kobnog raskrižja i čekala. Prema zakonu, tu osobu je moguće kazniti s 3.000 do 7.000 kuna
 Shutterstock

Helena (27) putuje na posao u bolnicu gdje radi kao medicinska sestra. Stoji na semaforu u Maksimirskoj i čeka zeleno. Početak je rujna, Zagreb se već napunio ljudima koji su se vratili s godišnjih odmora. S njima su se vratile i dobro znane zagrebačke gužve u kojoj je i ona sada zapela.

Upalilo se zeleno, druga je u koloni pa je pričekala da auto ispred nje pokrene kotače. Prva, druga brzina i već je prošla raskrižje, vozeći paralelno s tramvajem koji je potom pristao na stanici. Iznenada, osjetila je nagli udarac i trznula glavom. Pogledala je u retrovizor i vidjela sivi automobil koji je istog trena oštro skrenuo u žutu traku.

Udario ju je u zadnji kraj, znala je odmah. Očekivala je da će se vozač zaustaviti, dati neki signal da ga prati. Umjesto toga, nastavio je raditi slalome između automobila. Do sljedećeg semafora već ga je izgubila iz vidokruga. Pobjegao je.

Bijeg s mjesta nesreće, nažalost, nije nesvakidašnja pojava. Točan broj ne postoji, no, prema podacima Policijske uprave zagrebačke, u Zagrebu se prošle godine dogodilo 7625 prometnih nesreća. Taj broj je još i veći kada se uzmu u obzir sudari s malom materijalnom štetom gdje nije potrebno zvati policiju već je dovoljno samo popuniti Europsko izvješće o prometnoj nesreći. Upravo kod takvih udesa zna doći do situacije da vozač koji je kriv napusti mjesto nesreće.

To se upravo dogodilo i našoj sugovornici s početka priče. Razlozi za bijeg su pritom razni – vožnja pod utjecajem alkohola ili droge, izbjegavanje plaćanja štete, neposjedovanje police auto osiguranja... zajednički nazivnik jest da žele izbjeći odgovornost za prekršaj koji su napravili.

Heleni je ovo bila prva prometna nezgoda u životu, tako da nije odmah znala kako postupiti. Nakon prvotnog šoka nastalog uslijed sudara zaustavila je vozilo na prvom slobodnom mjestu pokraj ceste, zapisala po sjećanju registraciju drugog vozila te potom nazvala policiju.

- Rekli su mi da se vratim na mjesto nesreće i stanem sa strane na način da ne ometam promet te pričekam dolazak policijskog službenika – prisjeća se Helena.

image

Oštećenja na Heleninom vozilu

Privatna arhiva

Vratila se do kobnog raskrižja i čekala. Nakon sat i pol stigao je policajac koji je uzeo Helenine osobne podatke, fotografirao oštećenja na vozilu te potom išao provjeriti registraciju drugog vozača kako bi ga pronašao. Prema zakonu, tu osobu je moguće kazniti s 3.000 do 7.000 kuna te mu može biti oduzeta vozačka dozvola na šest mjeseci.

Pravda je bila nadohvat ruke, ali, nažalost, provjera u sustavu je pokazala da ne postoji vozilo s registracijom koju je Helena navela, što znači da je ipak krivo zapamtila broj ili slovo. Vozač se zbog toga izvukao, a mlada medicinska sestra mora sama pokriti štetu.

- Ne znam zašto bježati, ne mogu to nikako shvatiti. Da smo stali i ispunili Europsko izvješće naknadu štete bi riješilo osiguranje – pita se Helena.

Naime, primarna svrha obveznog auto osiguranja jest da pokrije štetu koju u prometnoj nezgodi nanesete drugima i zato bi svako vozilo koje sudjeluje u prometu trebalo imati policu obveznog osiguranja, biti registrirano i zadovoljiti osnovne tehničke uvijete.

Ipak, prema procjeni Hrvatskog ureda za osiguranje (HUO), na hrvatskim cestama nalazi se tridesetak tisuća vozila čiji vlasnici nisu sklopili ugovor o auto osiguranju što ugrožava opću prometnu sigurnost, ali i uzrokuje velike materijalne gubitke građanima, državnom proračunu kao i drugim uključenim akterima.

Takva vozila u pravilu su tehnički neispravna, a posljedice prometnih nesreća u većini slučajeva teže su te financijski gledano skuplje nego one s tehnički pregledanim, registriranim i osiguranim automobilima.

image

Ilustracija

Božidar Vukičević/CROPIX

No, čak i ako auto nema osiguranje, vlasnik oštećenog automobila ima mogućnost naplate. U prometnoj nesreći u kojoj je sudjelovalo neosigurano motorno vozilo, proces je takav da oštećena osoba može podnijeti svoj odštetni zahtjev Hrvatskom uredu za osiguranje (HUO). Je li automobil koji je sudjelovao u nesreći osiguran ili ne, lako je moguće provjeriti na stranici Hrvatskog ureda za osiguranje.

Ukoliko mrežnom pretragom vozila ustanovite da je vozilo s kojim ste se sudarili neosigurano, bilo bi dobro da o tome obavijestite policiju te da s podacima koje tamo pronađete popunite i podnesete odštetnih zahtjev izravno Hrvatskom uredu za osiguranje kako biste ubrzali kompletan proces rješavanja situacije.

Prema zakonu, u slučaju kada vlasnik odnosno vozač neosiguranog i neregistriranog vozila skrivi prometnu nesreću dužan je vratiti cjelokupni potraživani iznos, a za ispunjenje svoje zakonske obveze jamči svojom cjelokupnom imovinom. Iznosi odšteta, pritom, znaju biti i veći od milijun kuna, a vlasnici neosiguranih i neregistriranih motornih vozila nerijetko moraju dati svoju višegodišnju ušteđevinu, prodati automobil ili nekretninu kako bi podmirili troškove.

image

Ilustracija

Goran Mehkek/CROPIX

Stoga, zbog sigurnosti svih sudionika prometa, ali i zbog sprječavanje nastanka velikih troškova, puno je jednostavnije i lakše kupiti obveznu policu auto osiguranja. Kako bi osvijestili vozače o tom problemu, Hrvatski ured za osiguranje (HUO) i Ministarstvo unutarnjih poslova provode od rujna 2009. godine kampanju STOP NEOSIGURANIM VOZILIMA koja je dio Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske za razdoblje od 2021. do 2030. godine.

Provodi se na lokalnom i nacionalnom nivou s ciljem smanjenja broja neosiguranih motornih vozila i broja prometnih nesreća u kojima ona sudjeluju, kao i podizanja svijesti građana o važnosti obavezne registracije i osiguranja. Zahvaljujući kampanji koja se u kontinuitetu provodi punih 13 godina na razini cijele Hrvatske, broj neregistriranih i neosiguranih motornih vozila smanjen je s tristotinjak na tridesetak tisuća.

Štoviše, već 2009., u prvoj godini provedbe kampanje, štete po neosiguranim motornim vozilima smanjene su za čak 75 posto. Tijekom godina, podršku kampanji pružila su i dva partnera, točnije Centar za vozila Hrvatske te Hrvatski autoklub, kako bi pridonijeli učinkovitijoj provedbi, ali i snažnijoj afirmaciji same kampanje. Više informacija o svemu potražite na mrežnoj stranici: https: //huo.hr/akcija/stop-neosigurani/.

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim uredom za osiguranje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. travanj 2024 11:32