pozadina priče

Ne treba paničariti: Opozivi automobila su loši za imidž, ali dobri za sigurnost vozača

Državni inspektorat nedavno je upozorio vlasnike nekih modela Peugeota i Citroena da zbog utvrđenih nedostataka trebaju na servis. Nema, međutim, razloga za zabrinutost jer je riječ o klasičnom opozivu, a naše je tijelo reagiralo samo zato što je određeni broj spornih primjeraka prodan u Hrvatskoj

Opoziv, servis, ilustracija

 Profimedia
Državni inspektorat nedavno je upozorio vlasnike nekih modela Peugeota i Citroena da zbog utvrđenih nedostataka trebaju na servis. Nema, međutim, razloga za zabrinutost jer je riječ o klasičnom opozivu, a naše je tijelo reagiralo samo zato što je određeni broj spornih primjeraka prodan u Hrvatskoj

Kratka, ali prilično dramatična vijest objavljena sredinom ožujka u kojoj se kaže da je naš Državni inspektorat utvrdio nedostatke na Peugeotima 208, 3008 i 5008 te Citroenu C3, te da poziva vlasnike da se jave u servis, uznemirila je pristojan broj vozača spomenutih modela. Odnosno, vjerojatno sve koji su je pročitali na portalu Dnevnik.hr.

Kako i ne bi, jer se u tekstu navode i konkretni problemi koji bi mogli snaći vlasnike ako ignoriraju utvrđene nedostatke – kod Peugeota 208 i Citroena C3, primjerice, stoji da bi zbog potencijalnog problema s mlaznicama moglo doći do pregrijavanja radilice i havarije motora, pa čak i požara.

image

Opoziv, servis, ilustracija

Profimedia

Mjesta za paniku, međutim, ipak nema. Kada smo kontaktirali Državni inspektorat, pokazalo se da nije riječ ni o kakvom izvanrednom događaju, nego o klasičnom, dobrovoljnom opozivu automobila, kakvih ima svaki tjedan. Objasnili su nam pritom i da oni zapravo ne utvrđuju nedostatke na vozilima, nego kao nacionalna kontaktna točka prenose obavijesti s portala Safety Gate, na kojemu, pak, Europska komisija objavljuje relevantne informacije o proizvodima koji mogu predstavljati rizik za zdravlje i sigurnost potrošača.

Naš Državni inspektorat i inače zna objaviti ovakve informacije, posebice kad utvrde da je dio vozila na kojima je sam proizvođač utvrdio moguće probleme i predložio izvanrednu servisnu akciju, prodan i na hrvatskom tržištu.

Kako ovo zbilja nije nikakav izvanredan događaj potvrđuje i uvid u spomenuti Safety Gate, nekadašnji Rapex. Niti jedan njihov tjedni izvještaj ove, ali i proteklih godina nije prošao bez barem jedne obavijesti o opozivu automobila, pa ne čudi što su vozila pri vrhu njihove liste problematičnih proizvoda, odmah iza nedodirljivih, za dječje zdravlje često opasnih plišanih i plastičnih igračaka, proizvedenih uglavnom u Kini.

image

Opoziv, servis, ilustracija

Profimedia

Dapače, broj opoziva ustaljeno je visok, pa je tako Safety Gate u 2024. zabilježio ukupno 249 opoziva, a u njih je bilo uključeno 256 modela 41 proizvođača automobila. Tek nešto manje nego godinu ranije, kad su zabilježena 283 opoziva, kojima je bilo obuhvaćeno 46 proizvođača i 249 modela.

Pokazuje to da nitko od proizvođača nije pošteđen ovakvih, za imidž štetnih scenarija, koliko god tu uglavnom bila riječ o preventivnim servisnim akcijama. No, razlozi za opoziv često zvuče zbilja loše, jer opisani su tako da bi čovjek tanjih živaca mogao pomisli da su ceste pune po život opasnih automobila koji se svaki tren mogu zapaliti ili eksplodirati. Što, naravno, nije slučaj.

Razloga za osjetno povećanje broja opoziva u posljednjih 15 godina je više, no presudnim se čini gomilanje elektronike u automobilima. Tehnološka složenost automobila izuzetno se povećala posljednjih desetljeća, a brojni novouvedeni sustavi koji povećavaju udobnost i sigurnost nisu niti blizu bezgrešni. Nadalje, važnu ulogu u broju opoziva ima i činjenica da su proizvođači, opet da bi zadržali konkurentnost, veći dio razvoja i proizvodnje komponenti preusmjerili na dobavljače.

image

Servis, ilustracija

Diyan Nenov/Alamy/Profimedia

Njihov udio u lancu vrijednosti porastao je na preko 75 posto, što proizvođačima štedi novac, ali i otežava kontrolu kvalitete. Ništa manje važno je i to što proizvođači, kako bi uštedjeli novac, masovno dijele komponente unutar istog koncerna. Posljedica takvog pristupa jest da istovremeno zbog istog nedostatka opozivom bude obuhvaćeno više modela, što je upravo slučaj s Peugeotom 208 i Citroenom C3 iz uvoda.

Situacija na tržištu Sjedinjenih Država, referentnom za cijeli svijet zbog same veličine, strogih sigurnosnih propisa te, prije svega, visokog rizika od tužbi zbog čega proizvođači ondje uglavnom ne kalkuliraju nego odmah o potencijalnom problemu obavještavaju Nacionalnu upravu za sigurnost u prometu (NHTSA) također jasno ukazuje na rast broja opoziva.

image

Servis, ilustracija

Diyan Nenov/Alamy/Profimedia

Tamo su još 2011. proizvođači povukli 14,4 milijuna vozila, dok se lani taj broj popeo na čak 29 milijuna. U Europi je na ovaj je trend utjecala i Uredba o homologaciji i nadzoru tržišta kojoj je cilj poboljšati kvalitetu, te postrožiti kontrolu kvalitete automobila već stavljenih na tržište.

Bolje spriječiti nego liječiti

Proizvođači su svjesni da im je manja šteta organizirati opoziv, nego završiti u medijima zbog nesreće uzrokovane kvarom neke komponente

Kako bi smanjili troškove razvoja proizvođači su sve skloniji dijeljenju komponenti. Kad jedan dio zakaže, često se istovremeno opozivaju različiti modeli unutar istog koncerna

Za veliki rast broja opoziva posljednjih godina zaslužni su i veliki slučajevi poput Dieselgatea, koji je sam rezultirao milijunskim opozivima i drastično postrožio kontrolu štetnih plinova u EU

Od neispravne elektronike još češći razlog za opoziv jest sumnja u ispravnost zračnih jastuka i pogonskog sustava, pa čak i nedostaci koji se mogu pripisati dijelovima karoserije poput vrata

Rast broja opoziva je vezan i uz sve veću brigu za kupce. Svjedoči tome i veliki broj opoziva automobila starijih od 15 godina, odavno povučenih s tržišta

Za veliki rast broja opoziva posljednjih godina zaslužni su i veliki slučajevi poput Dieselgatea, koji je sam rezultirao milijunskim opozivima i drastično postrožio kontrolu štetnih plinova u EU

Od neispravne elektronike još češći razlog za opoziv jest sumnja u ispravnost zračnih jastuka i pogonskog sustava, pa čak i nedostaci koji se mogu pripisati dijelovima karoserije poput vrata

Zvuči nevjerojatno, ali još uvijek se vuku repovi zbog po život opasnih zračnih jastuka japanskog proizvođača Takate. Krajem 2014. shvaćeno je da su ugrađeni u čak 67 milijuna auta i taj slučaj još uvijek pumpa broj opoziva

Tehnološka složenost automobila, posebice sve prisutnijih elektronskih pomagala, isto pridonosi broju izvanrednih poziva u servis

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 04:22