Kad su se zapadni proizvođači zbog rata u Ukrajini povukli iz Rusije, ostale su prazne tvornice, proizvodne linije i prekinuti dobavljački lanci. Tri godine kasnije slika je potpuno drugačija. Većinu tih pogona preuzeli su država ili lokalne grupacije, a proizvodi na trakama u pravilu su rebrendirani kineski modeli ili auti ruskih marki s kineskom tehnikom. Najvidljiviji primjer je moskovski Moskvič, koji sada izlazi iz Renaultove tvornice u glavnom gradu Rusije. Moskva je uz pomoć Kamaza oživjela povijesno ime, a proizvode se Moskvič 3 i 7, izvedenice JAC-ovih SUV-ova, uz postupnu, ali i dalje ograničenu lokalizaciju. Projekt je od starta osmišljen kao most preko sankcija, a istodobno politički simbol samodostatnosti.
U Sankt-Peterburgu je Nissanov kompleks prešao pod državnu agenciju NAMI, a potom pod AvtoVAZ. Ondje se danas sklapaju modeli kineskog Cheryja pod novim ruskim markama. Najsvježiji je primjer brend Xcite i model X-Cross, zapravo derivat modela Chery Tiggo s novomm značkom.
Još je zanimljivija sudbina Toyotine tvornice, također u St. Peterburgu. Nju je preuzeo NAMI i dodijelio Aurusu, državnom luksuznom brendu proizašlom iz projekta predsjedničke limuzine za Putina. Tako objekt koji je donedavno proizvodio Camry i RAV4, a danas služi za montažu Aurusovih modela koji se uglavnom prodaju samoj državi.
Kaluga, nekoć Volkswagenov bastion, sada je središte nove "kombinacije" pod konzorcijem Automotive Technologies (AGR). Upravo ondje je rođen brend Tenet, koji u praksi nudi prerađeni Chery Tiggo pod novim imenima T4 i T7. Paralelno, u bivšem Stellantisovom pogonu u Kalugi krenula je i montaža Citroëna C5 Aircross iz kineskih (Dongfeng) setova.
Još jedan veliki igrač u sjeni je Avtotor iz Kalinjingrada. Nakon odlaska BMW-a, Hyundaija i Kije pogon nije stao. Okrenuo se kineskim markama te složio portfelj koji se kreće od BAIC-ovih do Kaiyijevih i drugih modela, ovisno o dostupnosti setova i homologacijama.
Čak je i nekadašnji Mercedesov high-tech pogon u Esipovu kod Moskve dobio novi život. Pod kontrolom domaće grupe Avtodom ondje se pokreće proizvodnja Exeedovih modela pod novim brendom Esteo - opet kineska tehnologija, rusko ime i lokalna montaža. Time se popunjava prazan premium prostor nastao odlaskom njemačkog trojca, i to uz snažan oslonac na postojeću infrastrukturu šasija, lakirnica i kvalitativnih procedura koje je Mercedes ostavio.
Zajednički nazivnik svih ovih slučajeva je “zamjena značke” i održavanje kapaciteta kroz kineske kitove. To nije bez rizika jer kratkoročno vraća proizvodnju i prodaju, ali dugoročno može cementirati tehnološku ovisnost. Ipak, iz ruske perspektive cilj je ispunjen, saloni nisu prazni, a radna mjesta su očuvana. Koliko će to potrajati ovisi o dva faktora na koje automobilski sektor ne može utjecati, ratu u Ukrajin i trajnoj spremnosti kineskih partnera da budu industrijski partner.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....