OD PRVOG RUJNA 2015.

NORMA EURO 6 Vozit ćemo još čišće, ali i skuplje aute

Najveći 'gubitnici' novih pravila su benzinski motori s izravnim ubrizgavanjem goriva

Kad se govori o emisijama štetnih sastojaka iz automobilskih ispuha često je glavna tema ugljični dioksid (CO2) i poteškoće koje proizvođači osobnih automobila prolaze u nastojanju da dosegnu europsku normu njegovog ispuha (95 grama po kilometru) koja na snagu stupa 2021. Novi izazov na tom putu tek je nastavak višegodišnjeg nastojanja smanjenja zagađenja uzrokovanog cestovnim prometom u kojem osobni automobili sudjeluju sa 12 posto.

Borba započeta 1992., uvođenjem norme Euro 1, vrlo progresivno napreduje i aktualna norma Euro 5 na snazi je do 1. rujna, kad ustupa mjesto strožoj normi Euro 6, koji će vrijediti za sve nove osobne automobile koji se prodaju na tlu Europske unije. No, zakonodavni organi Europske unije u ovoj fazi neće diktirati dodatno smanjenje emisije ugljičnog dioksida, plina koji se vezuje uz staklenički efekt koji uzrokuje klimatske promjene. Nova ograničenja, naime, odnose se ovaj put na druge štetne sastojke ispuha, koji su, za razliku od CO2, direktni zagađivači okoliša. Dakle, usmjerena su na smanjenje emisije NOx (dušikovih oksida) i PM (sitne krute čestice čađi koje nastaju u procesu izgaranja).

A borba protiv tih zagađivača posve je drugačija od rata s ugljičnim dioksidom. Postiže se filtrima ili katalizatorima, dok oni kod ugljičnog dioksida nisu od nikakve koristi - tu je jedino rješenje smanjenje potrošnje goriva, odnosno prelazak na goriva koja ga proizvode u manjim količinama. U prvoj fazi uvođenja norme Euro 6 zbog potrebe smanjenja ispuha dušikovih oksida, odnosno NOx, kao i njihove kombinacije s ugljikovodicima (THC), najviše promjena očekuje na automobilima s dizelskim motorima.

Za benzinske motore u početku primjene norme Euro 6 biti će dovoljan napredniji sustav recirkuliranja ispušnih plinova (EGR), ali kad na snagu stupi druga faza norme (Euro 6/2), većina proizvođača morat će posegnuti za dodatnim katalizatorom za pohranu dušikovih oksida.

Da se dizelske motore uskladi s novim zahtjevima (ozbiljnom smanjenju ispuha dušikovih oksida sa 180 na 80 miligrama po kilometru), kod motora manje snage biti će dovoljan dodatni katalizator za pohranu dušikovih oksida, koji za 60 posto smanjuje njihovu emisiju i ne zahtijeva aditiv AdBlue. No, u slučaju snažnijih dizelskih motora, koji proizvode veće količine dušikovih oksida, biti će neophodna ugradnja katalizatora SCR, s kojim se, ako je sustav ubrizgavanja aditiva AdBlue u ispušni sustav učinkovit, može ukloniti više od 90 posto dušikovih oksida.

PROBLEM BENZINACA

Prelazak s druge faze Eura 5 (5b iz 2012.) na Euro 6 neće promijeniti iznos dopuštenog broja čestica čađi (PM) u ispušnim plinovima dizelaša, jer su ih oni drastično smanjili već u prvoj fazi (ugradnjom filtra DPF). No, to sad postaje problem benzinaca, ali samo onih sa sustavom izravnog ubrizgavanja goriva (koji omogućuje smanjenje potrošnje goriva, a time i ispuh CO2, ali istodobno i povećava broj čestica nastalih tijekom izgaranja). Problem će postati još veći uvođenjem druge faze Eura 6 2018.- tad će većina proizvođača morati posegnuti za filtrom GPF.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 19:39