Mnogi su se krajem 2017. poveselili da će povoljnije do vozačke, kad se pročulo da dolazi kraj dotadašnjoj praksi određivanja minimalne cijene nastavnog sata u autoškolama. Nema šanse, vjerovali su, da će se nastavni sat iz predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila više plaćati 17,70 kuna ili 2,4 eura, ili da će sat vožnje stajati blizu 115 kuna (15,3 eura).
Kad Pravilnik o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli ode u povijest i zaživi slobodno formiranje cijena, tržišna utakmica i borba za svakog polaznika spustit će cijene autoškola, vjerovali su oni najnaivniji, računajući da samo ove dvije stavke više nikad neće plaćati minimalno 5695 kuna ili 756 eura. Odnosno, da će ukupna cijena autoškole, kad govorimo o B kategoriji, biti osjetno niža od tada prosječnih 970 eura.
Sedam godina kasnije možemo utvrditi da se ta očekivanja nisu ostvarila, što bi uz opći val poskupljenja svega i svačega bilo i ravno čudu. Ono što, međutim, iznenađuje jest da se danas cijene autoškola u Hrvatskoj dramatično razlikuju, čak i onih koje djeluju u istom gradu, u mjeri da će se teško ponoviti scenarij iz 2009., kada je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanje optužila 15 autoškola za udruživanje u kartel, nakon što se ušlo u trag njihovom sporazumu o jedinstvenoj cijeni.
Najpovoljniju ponudu za B kategoriju, ne samo u Zagrebu nego i općenito u Hrvatskoj, pronašli smo na Crnom jajetu, portalu za grupnu kupovinu. Tamo potencijalne kandidate za B kategoriju autoškole Rubikon i Quattro mame cijenom od 769 eura, a kao da to nije dovoljno pritom još u paketu nude gratis liječnički pregled, što donosi dodatnu uštedu od nekih 35 eura.
S druge strane, zagrebačka autoškola Rotor, primjerice, školovanje za B kategoriju naplaćuje 1350 eura. Odnosno, čak 581 euro ili 43 posto skuplje. Kudikamo je to veća razlika u cijeni od one koju smo pronašli u Splitu, gdje se cijene kreću između 1150 eura (autoškola Golf) i 1450 eura (autoškola Hajduk).
Cijene u Dalmaciji, primijetili smo, pritom su općenito veće nego na sjeveru Hrvatske, pa ne čudi što roditelji često čekaju da im djeca odu na školovanje u unutrašnjost kako bi ih upisali u autoškolu, obzirom da je krajnje nepraktično pohađati autoškolu izvan mjesta boravišta.
U Dubrovniku tako autoškola Formula put do B kategorije cijeni 1450 eura, dok je autoškola AS iz Zadra apsolutni rekorder po cijeni u ovom našem mini istraživanju – školovanje za B kategoriju se kod njih plaća čak 1595 eura, s tim da je plus što se po istoj cijeni barem može polagati na autu s ručnim i automatskim mjenjačem.
Što, vjerovali ili ne, nije baš česta praksa. Mnoge autoškole, naime, školovanje u automobilu s automatskim mjenjačem cijene više, ponekad i 150 eura, nego kad im neiskusan kandidat masakrira spojku barem trećinu obaveznih sati, dok ne stekne kakvu-takvu praksu.
Što je čudna praksa, tim više jer polaznici koji se školuju u autu s automatskim mjenjačem u konačnici dobivaju dozvolu koja im ne omogućava vožnju auta s ručnim mjenjačem, pa ispada da plaćaju više da bi dobili manje. No, takva praksa očito prolazi kod kandidata, jer u suprotnom ovakvi cjenici ne bi bili održivi.
Nema sumnje da dio polaznika, isprepadan cijenama, prije prijave u neku od domaćih autoškola ispita i koliko se put do vozačke dozvole plaća u nekoj od susjednih zemalja, kako bi eventualno na taj način prošao povoljnije. Za takav potez, naime, nema prepreke, jer se vozačka dozvola izdana bilo gdje u Europskoj uniji priznaje u svim zemljama članicama, pa tako i u Hrvatskoj. Formalnih zapreka za polaganje u Sloveniji, Italiji ili Mađarskoj tako nema, no to eventualno može biti isplativo jedino studentima koji borave u inozemstvu. I to ne u svakoj od spomenutih zemalja.
U Mađarskoj se, primjerice, B kategorija može polagati već sa 17 godina, u nekim autoškolama i na engleskom. Propisanih 30 sati vožnje plaća se 780 eura, dodatni sat u prosjeku oko 27 eura, a ukupni troškovi najčešće se kreću oko 1050 eura. U Sloveniji je, pak, potrebno odvoziti minimalno 20 sati, a u autoškolu se može krenuti već sa 16 godina. No, put do vozačke dozvole nije ništa povoljniji nego u Hrvatskoj.
Izabere li se paketna ponuda u koju su uključeni obavezni sati vožnje, tečaj iz prometnih propisa i evidencijski karton, to ćete platiti 900 eura, dok se dodatni sat vožnje u prosjeku naplaćuje 40 eura. Ukupan trošak, uključujući sve potrebne ispite, zdravstveni pregled i izdavanje vozačke dozvole iznosi oko 1100 eura. Potencijalno povoljniji scenarij, zapravo, nudi se jedino u Italiji, gdje je moguće izaći na vozački ispit nakon samo šest sati vožnje uz licenciranog instruktora, no u praksi se većina polaznika ipak odlučuje na ozbiljniju satnicu u autoškoli. Prosječna cijena tih šest obaveznih sati je 240 eura, a ukupni trošak autoškole, s uračunatim ispitima i liječničkim pregledima najčešće iznosi oko 500 eura.
Jeftinije ne znači i bolje
Osim po cijenama, autoškole se razlikuju i po uspješnosti prolaska kandidata na vozačkim ispitima, kvaliteti automobila, dostupnosti instruktora…
Broj propisanih sati diktira cijenu
Veliki broj obaveznih sati vožnje, njih čak 35, poskupljuje priču. U Sloveniji kandidati trebaju odvoziti 20 sati, a u Italiji tek šest
Cijene autoškola prilično se razlikuju čak i kad posluju u istom gradu, a primjetili smo i da su one u Dalmaciji u prosjeku skuplje od onih sa sjevera Hrvatske. I to osjetno…
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....