Talijan zaposlen u tvrtki Stellantis, koji je prihvatio ponudu koncerna i došao privremeno raditi u Srbiju, opisao je drugu stranu proizvodnje Fiatovih vozila u Kragujevcu, život u tom gradu i pritisak pod kojim se proizvode automobili u tamošnjoj tvornici.
Filippo (čije su ime urednici promijenili), opisao je za novine Milano finanza da je mjesecima bio bez posla i da više nije mogao otplaćivati hipoteku pa je prihvatio Stellantisovu ponudu da ode u Srbiju na privremeni posao iz južnotalijanskog grada Melfija, gdje se nalazi najveća tvornica koncerna.
U travnju je, zajedno s njim, u Kragujevac stiglo još 33 radnika iz talijanske pokrajine Basilicata, koji su prihvatili ponudu Stellantisa, a uskoro bi trebali stići i radnici iz pogona u Cassini, Termoliju i drugim proizvodnim lokacijama u Italiji.
Filippo kaže da mu je kragujevačka tvornica bila poznato radno okruženje, da su struktura i organizacija slične onima u Melfiju, ali da je svakodnevni radni život za njega bio pravi šok.
Domaći radnici, prema njegovim riječima, zarađuju oko 600 eura mjesečno, što mnoge prisiljava da rade nekoliko poslova kako bi preživjeli.
Filippo ističe da su, suprotno uobičajenim klišejima, troškovi života u Srbiji sve, samo ne niski. Prema njegovim riječima, za smještaj u Kragujevcu, koji je često vrlo problematičan, potrebno je od 270 do 400 eura.
"Iako radnici iz Italije u Kragujevcu zarađuju više od svojih kolega iz Srbije, pazim na sve troškove. Moram sam kuhati, izbjegavam restorane i pratim svaki trošak u dinarima na kalkulatoru mobitela kako bih ga pretvorio u eure“, rekao je Filippo.
A sama proizvodnja automobila, prema njegovim riječima, odvija se vrlo sporo. U ožujku je Stellantis planirao proizvoditi 500 vozila dnevno, uglavnom modela Grande Panda.
No, sada se u Kragujevcu dnevno sastavlja oko 125 primjeraka Grande Panda i desetak Citroena C3.
"Kada nema materijala, zaustavljamo proizvodnju. Kad dijelovi stignu, preuzimamo ih sljedeći dan“, rekao je Filippo.
Međutim, ovaj fenomen je tipičan za Stellantisove tvornice u Europi. Voditelj koncerna za Europu, Jean-Philippe Imparato, rekao je da je u ožujku koncern imao manjak od oko 20.000 hibridnih vozila, piše Nova.rs.
Odluka o proizvodnji Fiata Pande u Srbiji nije beznačajna. S troškovima proizvodnje koji su tri puta niži od onih u Italiji, Stellantis optimizira svoju profitabilnost. Ali ta ekonomska računica je propala u skladu s industrijskom stvarnošću - bez dovoljno radne snage i brzog povećanja proizvodnje, rokovi isporuke eksplodiraju, piše francuski portal italpassion.fr.
Iako posao u Srbiji omogućuje Filippu i drugim radnicima iz Italije da zarade nešto novca, svakodnevni život nije lagan, a situacija ostaje nesigurna zbog izolacije, visokih troškova života, organizacijskih poteškoća i neizvjesnosti oko povratka u Italiju.
"To nije život kojem sam se nadao, ali trenutno ostajem, moram raditi“, zaključio je Filippo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....