PROIZVODNJA

Revoz - jedina tvornica auta bivše države sa svjetlom budućnošću

Zastava i TAS Strane investicije su jedini put prema velikim projektima. Radnici u Revozu rade u tri smjene kako bi proizveli potrebnu količinu vozila. Svima su ponuđeni i izdašni popusti za kupnju novih Renaultovih automobila
Zastava i TAS Strane investicije su jedini put prema velikim projektima. Radnici u Revozu rade u tri smjene kako bi proizveli potrebnu količinu vozila. Svima su ponuđeni i izdašni popusti za kupnju novih Renaultovih automobila

Do raspada Jugoslavije postojala su četiri značajna proizvođača automobila, odnosno dijelova za njih. Najveći i najunosniji bili su Zavod Crvena zastava iz Kragujevca, koji je bio i paravan za proizvodnju oružja, tvornica u Novome Mestu, sarajevski TAS te IDA iz Kikinde. Početak proizvodnje u Kragujevcu datira još iz 1953. godine, kada su u suradnji s tvrtkom Willys montirana 162 primjerka modela Jeep, i to s minimalnim udjelom domaćih dijelova.

Mali kapacitet

Samo godinu dana poslije sklopljen je licencni ugovor s Fiatom za proizvodnju terenskog vozila popularnog naziva 'kampanjola', a nakon njega na red stižu i ostali Fiatovi modeli. Do 1971. godine s proizvodnih traka sišlo je oko 920.000 primjeraka Zastava 750, popularnih fićeka, te oko 200.000 primjeraka Zastave 1300. Zavodi Crvena zastava svoj prvi automobil izrađuju tek pred kraj 1971. godine, kada počinje proizvodnja Zastave 101, a nakon nje slijede Yugo, Zastava 128 i Florida.

Godine 2006. počinje prodaja Zastave 10, odnosno starog Fiata Punta, i to s maksimalnim dnevnim kapacitetom od 100 automobila. Najveća i najmodernija tvornica na prostorim bivše Jugoslavije danas je Revoz u Novom Mestu, koja je osnovana 1954. godine, a tek od 1973. godine ulazi u zajednički posao s Renaultom. Danas ta tvornica proizvodi 210.000 automobila godišnje te čini više od šest posto cjelokupnog slovenskog izvoza i čak 3,7 posto BDP-a. Renault Twingo druge generacije proizvodi se isključivo u Revozu i izvozi na tržišta Europe, a njihov potpuno samostalan projekt je Renault Wind.

Svijetli primjer iz Solina

Tvornica u Sarajevu, koja je nekoć bila ponos susjedne države, danas proizvodi samo 20-ak automobila dnevno, i to redom Fabije, Octavije i Golfa petice. Tvrornica IDA iz Kikinde u Srbiji proizvodila je dijelove za Opel, a na osnovi izvezenih količina uvozila je gotove automobile, poput Kadetta, Omege, Senatora i Ascone. Propala je ubrzo nakon početka rata, 1992. godine.

Jedini svijetli primjer danas je tvornica u Novom Mestu, a kragujevačka stagnira čekajući veća ulaganja. Hrvatska je po tom pitanju na samom dnu u odnosu na susjedne države, ali i na tranzicijske zemlje diljem Europe. Loše stanje donekle popravljaju tvrtke poput AD Plastika, koje svoje plastične dijelove plasiraju u Revoz, odnosno za model Twingo.

Pametna i odgovorna ulaganja u Revozu



Tvornica Revoz danas zapošljava oko 3000 radnika te oko 5000 vanjskih dobavljača, od kojih su neki iz Hrvatske. Nedavno je dobila i priznanje kao najučinkovitija tvornica u alijansi Renault-Nissan, a već 18 godina na glasu je kao najveći slovenski izvoznik. Najveća investicija u posljednje vrijeme, u kojoj je participirala i država, iznosila je više od 400 milijuna eura, i to za razvoj i početak proizvodnje novog Twinga. Za skoru budućnost su najavljenje i nove investicije te proizvodnja...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. prosinac 2025 00:01