San Francisco, grad u kojem se testira budućnost mobilnosti, ovih je dana postao i mjesto jedne neobične digitalne podvale. Skupina šaljivdžija odlučila je isprobati što će se dogoditi ako se istodobno pozove velik broj autonomnih taksija Waymo u slijepu ulicu i uspjela izazvati pravi prometni kolaps.
Sve je započelo kao eksperiment, a završilo kao tehnološki "napad" na sustav. Pedeset sudionika okupilo se u najduljoj slijepoj ulici San Francisca i točno u isto vrijeme naručilo vožnju putem Waymo aplikacije. Ubrzo u ulici stvorila kolona od pedeset bijelih robotaksija, svi bez vozača i s istim zadatkom, pokupiti putnike koji nikad nisu planirali ući u vozilo.
Automobili su se uredno parkirali jedan za drugim, čekali oko deset minuta, a zatim automatski napustili područje, svaki naplaćujući pet dolara naknade za nepojavljivanje putnika. U tih desetak minuta lokalni promet bio je blokiran, a sustav Waymo-a privremeno preopterećen. Šaljivdžije su akciju nazvale "prvim DDOS napadom na robotaksije", aludirajući na računalne napade u kojima previše zahtjeva sruši mrežni sustav.
Incident se dogodio još u srpnju, ali je u javnost dospio tek kada je poznati tehnološki šaljivdžija Riley Walz objavio snimke i objašnjenje na platformi X. Kako je rekao, cilj nije bio nanijeti štetu, već pokazati koliko je lako zbuniti sustav koji ovisi o simultanim digitalnim narudžbama.
Waymo je, s druge strane, reagirao prilično smireno. Glasnogovornik tvrtke izjavio je za Road & Track da njihov sustav ima ugrađene algoritme koji mogu automatski prepoznati neuobičajeno visoku koncentraciju zahtjeva na istom području te ograničiti dolazak dodatnih vozila. Nakon incidenta, kompanija je navodno privremeno deaktivirala sve narudžbe dijela grada dok se situacija nije normalizirala.
"Waymo svakog tjedna pruža stotine tisuća potpuno autonomnih vožnji u pet gradova i s više od 2000 vozil"“, poručili su iz tvrtke, dodavši da neprestano unaprjeđuju sustav kako bi održali ravnotežu između učinkovitosti i sigurnosti.
Premda se incident čini bezazlenim, on otvara važno pitanje otpornosti sustava autonomne mobilnosti na zlouporabe. Ako je dovoljno nekoliko desetaka korisnika s mobitelima da zbune flotu vozila vrijednu milijune dolara, što bi se dogodilo u slučaju organiziranog pokušaja sabotaže?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....