Plan Europske unije o dekarbonizaciji voznog parka isključivo elektrifikacijom mogao bi dovesti do propasti europske auto industrije. To je poruka dvojice vodećih šefova europske autoindustrije Johna Elkanna, predsjednika Stellantisa, i Luce de Mea, izvršnog direktora Renault Grupe.
Njihove izjave zvuče pomalo kao ultimatum, ali i svojevrsni poziv u pomoć, a upozoravaju da ako Europa brzo ne promijeni smjer, riskira izgubiti svoj važan položaj u proizvodnji automobila i postati tek puko tržište za automobile proizvedene negdje drugdje.
"Direktiva će dovesti do prepolovljenja tržišta 2035. godine, jer je očito da tržište ne prihvaća ono što Europa želi prodati", upozoravaju.
"U 2025. godini Kina će proizvesti više automobila nego Europa i Sjedinjene Države zajedno", rekao je Elkann, "ovo je ključni trenutak: ili ćemo odlučiti želimo li i dalje biti industrijalizirana zemlja, ili ćemo se pomiriti i bit ćemo samo još jedno tržište. Ako ovako nastavimo, bit će prekasno za pet godina, ova godina je ključna", rekli su u zajedničkom intervjuu za francuski Le Figaro.
Njihovi argumenti zašto tvrde da strogi propisi mogu uništiti europsku automobilsku industriju je osim masivne kineske proizvodnje automobila i činjenica da europsko tržište kontinuirano pada već pet godina i nije se do danas oporavilo od pandemije Covida-19.
Nadalje, kao problem ističu i da EU propisi povećavaju složenost, težinu i cijenu novih automobila, što ih čini nedostupnima prosječnom kupcu te da bi direktiva o zabrani prodaje novih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. mogla prepoloviti tržište, jer potražnja za električnim vozilima ne prati regulatorne ciljeve.
De Meo osuđuje opasan nesklad između onoga što Europa propisuje i onoga što građani mogu i žele kupiti. Predlaže da umjesto isključivog naglaska na nove električne modele, prioritet treba biti zamjena starijih vozila (prosječno 12 godina u EU) s novim modelima različitih tehnologija koja bi bila pristupačnija.
Oba menadžera naglašavaju svoju potporu klimatskim ciljevima Europske unije, ali kritiziraju ideološki pristup tranziciji koji bi se mogao pokazati kao bumerang. Trenutačno postoji 250 milijuna vozila u Europi koja ne ispunjavaju današnje standarde o ispušnim plinovima, a zamjena ovih vozila efikasnije bi smanjila emisije nego forsiranje skupih električnih modela.
De Meo između ostalog ukazuje na unutarnji sukob u europskoj industriji: "Europski proizvođači se dijele na "generaliste" poput Renaulta i Stellantisa koji teže pristupačnim modelima i premium marke koje su više usmjerene na izvoz i do sada su postavljale pravila igre i ne bune se protiv propisa" rekao je, i dodao da "Već 20 godina njihova logika diktira propise i na taj smo način otjerali milijune ljudi s tržišta novih automobila. Europska unija ne štiti industriju kao Kina ili SAD, već prepušta tržište globalnoj konkurenciji".
Dvojac nudi i rješenja ako ih netko želi poslušati, a to su realniji propisi što znači suradnju regulatora, proizvođača i znanstvenika na pravilima koja uravnotežuju klimatske ciljeve i tržišnu realnost. Također, bolja industrijska politika poput smanjenje birokracije, podrška inovacijama i konkurentnosti bili bi pravi smjer, kao i fleksibilniji pristup koji bi dopustio raznovrsne tehnologije umjesto nametanja električnih automobila kao jedine opcije.
Na koncu, Elkann i de Meo upozoravaju da će rigidni propisi dovesti do kolapsa europske industrije, ako se ne promijeni pristup. Tranzicija mora biti vođena potražnjom, pristupačnošću i industrijskom strategijom, a ne ideološkim odlukama. Inače, Europa riskira da postane samo tržište za uvozne automobile, a ne proizvođač automobila.
"Želimo ponuditi vozila koja su čista, ali i pristupačna. Modeli poput Citroena C3, Fiata Grande Pande, ili Peugeota 3008 pokazuju da je to moguće. Ali morate stvoriti uvjete za to, nije dovoljno stvoriti zakon - pa što bude", rekli su.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....