SAVJETNIK AUTO KLUBA

Sezona bure već je započela: Vožnja postaje izazov, evo što svaki vozač mora znati o jakom vjetru

Bura je dio naše jadranske svakodnevice, a vozači je ne mogu izbjeći. No, mogu je respektirati i pravilno reagirati

Bura, ilustracija

 Tonci Plazibat/CROPIX
Bura je dio naše jadranske svakodnevice, a vozači je ne mogu izbjeći. No, mogu je respektirati i pravilno reagirati

Ako postoji prirodna pojava koja vozačima na hrvatskim cestama zadaje najviše glavobolje, onda je to bura. Taj hladni i izuzetno snažni sjeveroistočnjak može u trenu pretvoriti vožnju u pravu borbu s prirodom. Sezona najjačih bura obično počinje krajem listopada i početkom studenog, a u prosincu ili siječnju ovaj vjetar se često pretvara u orkansku silu koja ne samo da lomi stabla, nego i zatvara autoceste, a vozila s većom bočnom površinom pretvara u "jedrilice na kotačima". No, što učiniti kada vas vjetar uhvati na otvorenoj cesti, kako se pripremiti i koje su to dionice u Hrvatskoj na kojima treba biti posebno oprezan?

image

Bura, ilustracija

Goran Sebelic/CROPIX

Kad se cesta pretvori u poligon za preživljavanje

Jak bočni vjetar najopasniji je za kombije, kampere, teretna vozila i automobile s prikolicama, ali ni osobni automobili nisu imuni, posebno SUV-ovi i terenci. Udarac bure može vas doslovce gurnuti iz trake ili u vozilo iz suprotnog smjera. Osjećaj je sličan kao kad vas netko odgurne dok hodate po skliskom pločniku, samo što ovdje brzine nisu nimalo bezazlene. Upravo zato vožnja po jakoj buri zahtijeva punu koncentraciju i dvostruko čvršći stisak na upravljaču.

image

Bura, ilustracija

Duje Klaric/CROPIX

Zabrane i zatvaranja: što vrijedi znati

Hrvatske autoceste i državne ceste poznate su po čestim zatvaranjima kada bura pokaže zube. Najpoznatija je dionica A1 kod Maslenice i Posedarja, gdje bura često dostiže orkansku snagu. Tamo su udari preko 150 km/h gotovo uobičajeni, pa se redovito uvode zabrane. U pravilu se prvo zatvara promet za motocikle, kampere, autobuse i teretna vozila, a u ekstremnim slučajevima i za osobne automobile. Slične zabrane događaju se i na Krčkom mostu, Paškom mostu, mostu dr. Franje Tuđmana u Dubrovniku, te na dionicama oko tunela Sveti Rok i na jadranskoj magistrali između Senja i Svete Marije Magdalene. Putnici koji ne prate obavijesti o stanju na cestama često se neugodno iznenade kad naiđu na rampu usred puta i tada je jedina opcija čekati ili potražiti druge, najčešće lokalne rute.

image

Bura, ilustracija

Tonci Plazibat/CROPIX

Kako se pripremiti prije puta

Prvo i osnovno pravilo glasi: informirajte se. HAK svakodnevno objavljuje izvještaje o stanju na cestama, uključujući ograničenja zbog vjetra. Ako ste vozač kamiona, autobusa ili vučete prikolicu, pratiti izvještaje nije preporuka, već nužnost. Druga stvar je planiranje vremena polaska. Vožnja noću ili rano ujutro može biti još zahtjevnija jer su refleksi sporiji, a vidljivost smanjena.

Automobil također mora biti u dobrom stanju. Ispravne gume i amortizeri pomažu da vozilo bolje drži cestu, dok manjak tlaka u gumama ili loš ovjes povećavaju rizik da vas vjetar doslovce izbaci iz trake. Ako imate krovni nosač ili kutiju, razmislite dvaput, veliki otpor vjetru može postati opasan, pa je ponekad bolje skinuti opremu ako znate da vas čeka vožnja kroz najpoznatija područja bure.

image

Krovna kutija, ilustracija

Profimedia

Tehnika vožnje po vjetru

Kad vas vjetar uhvati na cesti, osnovno je držati upravljač s obje ruke i voziti sporije nego inače. Nagli pokreti volana ili kočnice mogu dovesti do gubitka kontrole. Ako osjećate da vas vjetar gura, nemojte panično kontrirati prejakim pokretima, umjesto toga zadržite smiren, postojan pritisak i držite vozilo u traci. Posebno pripazite na izlazak iz tunela ili zavjetrine, gdje udar vjetra može doći iznenada.

Preporuka je i držati veću udaljenost od vozila ispred jer neočekivani bočni udari mogu dovesti do efekta zanošenja cijele kolone. Kod pretjecanja kamiona ili autobusa budite dodatno oprezni: čim se izvučete iz njihove zavjetrine, vjetar vas može naglo pogurnuti u stranu.

image

Bura, ilustracija

Duje Klaric/CROPIX

Što ako je bura prejaka?

Najvažniji savjet je možda i najjednostavniji, ako je bura orkanska, nemojte voziti. Nema tog sastanka, ni tog odmora za koji vrijedi riskirati život. U Hrvatskoj je vožnja u uvjetima kada je cesta službeno zatvorena za vašu kategoriju vozila i zakonski kažnjiva. Osim što riskirate kaznu, riskirate i vlastitu sigurnost.

Bura je dio naše jadranske svakodnevice, a vozači je ne mogu izbjeći. No, mogu je respektirati. Pametno planiranje puta, informiranje o stanju na cestama i oprezna tehnika vožnje čine razliku između sigurne vožnje i opasnog putovanja. Kad priroda odluči pokazati snagu, mudro je znati stati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 20:44