WRC

Škodinih 120 godina u motorsportu: Sportska nadmetanja upisana su u DNK Škode

Trijumf Mikkelsena na ovogodišnjem izdanju Monte Carla bila je najbolja čestitka za 120. obljetnicu prisustva Škode na utrkama
Škoda Motorsport
 Škoda

Uvjerljiva pobjeda Andreasa Mikkelsena tek je posljednji u nizu uspjeha Škode u Monte Carlu. Niz je započet 1936. kada su Zdenek Pohl i Jaroslav Hausman u Škodi Popular Sport roadster koja je mogla razviti najviše 110 km/h, nakon prijeđenih 3852 kilometra ugrabili drugo mjesto.

Pohl i Hausman su godinu kasnije krenuli hrabro put Monte Carla, ali za start maratonskog relija umjesto Atene izabrali su Palermo, a Popular Sport zamijenili Rapidom. Bio je to još duži i zahtjevniji put, avantura koju su samo 4 od 30 vozila uspjela savladati. Među njima bila je i Škoda Rapid, ali zbog pogrešne veličine retrovizora (protest uložili Englezi) umjesto drugog, osvojili su četvrto mjesto.

image
Škoda Motorsport
Škoda

Poslijeratne podjele, otežale su nastupe Škode na međunarodnoj sceni, ali skandinavski vozači znali su prepoznati potencijal čeških automobila. U Monte Carlu 1961. Finci Esko Keinanen i Rainer Eklund, vozeći Octaviju Touring Sport ne samo da su pobijedili u klasi od 1,3 litre, već su dosegli i impresivno šesto mjesto u generalki. Uspjeh su ponovili i godinu kasnije, a za prvi hat trik Škode na Monteu zaslužni su Norvežani Edward Gjolberg i Carl Karlan.

Prava atrakcija Škoda je postala 1977. s legendarnim kupeom 130 RS. Prvi model koji je ponio oznaku RS u rukama tvorničkih posada Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka i Milan Zapadlo/Jiri Motal, osvojio je u Kneževini dvostruku pobjedu u klasi do 1300 ccm, a četiri godine kasnije U čeku donio naslov prvaka Europe.

Favorit, a potom i Felicia, najavile su modernu eru Škode, ali i potvrdile vrijednost češke škole relija. Pavel Sibera i suvozač Petr Gross četiri godine za redom (1991. - 1994.) utrku u Kneževini završavali među prve četiri posade, a Favorit je 1994. Škodi donio naslov prvaka u FIA kupu F2 kategorije Svjetskog prvenstva.

image
Škoda Motorsport
Škoda

Koncem 90-ih Škoda je krenula u WRC avanturu, ali Octavia, a potom i Fabia nisu ostavile dubljeg traga u najvišoj klasi Svjetskog reli prvenstva. Stvari se iz temelja mijenjaju povratkom u nižu klasu s Fabijom S2000 koja osvaja 50 nacionalnih i međunarodnih naslova širom svijeta.

No, najuspješnije poglavlje u povijesti Škoda Motorsporta tek je slijedilo. Škoda Fabia Rally2 (stara oznaka R5) postala je više nego uspješan nasljednik. Od predstavljanja u travnju 2015. Fabia je osvojila 10 svjetskih prvenstava, upisala preko 1250 pobjeda, a širom svijeta prodano je preko 340 primjeraka.

Proslavljajući 120. godina natjecateljske tradicije, Škoda Motorsport predstavila je ograničeno izdanje svog najuspješnijeg reli automobila. Škoda Fabia Rally2 evo Edition 120 proizvest će se samo u dvanaest primjeraka.

Ukratko

Mikkelsen je jedan od rijetkih vozača (zanemarimo li tvorničke) koji ima iskustva sa svim Fabijama koje su se pojavile na reli stazama, a ove sezone trenutno je vodeći u WRC2 prvenstvu s Fabijom Rally2 Evo

Od 2015. do 2019. u WRC2 prvenstvu Škoda Fabia uspjela je nanizati pet naslova namijenjenih konstruktoru, a u istom periodu vozačke naslove osvajali su Esapekka Lappi, Pontus Tidemand, Jan Kopecky i Kalle Rovanpera

Vremeplov

image
Laurin & Klement Voiturette A
Škoda

1905.

Prvi automobil koji su Vaclav Laurin i Vaclav Klement napravili vrlo brzo pojavio se na utrci. Poput motocikala i bicikala koji su mu prethodili, i Voiturette A, prvi pokušaj s vozilima na četiri kotača, svoju je pouzdanost i brzinu dokazivao na natjecanjima.

image
Škoda Motorsport
Škoda

1936.

Na reliju Monte Carlo Škoda Popular Sport roadster zauzeo je 2. mjesto u klasi do 1.500 ccm. Potaknuti uspjehom, iste godine na sajmu u Parizu Škoda je zavidne performanse ponudila kupcima predstavivši limitiranu seriju Populara u izvedbama coupe i roadster.

image
Škoda Motorsport
Škoda

1961.

Octavia Touring Sport opremljena motorom s dva karburatora u rukama mladog Finca po imenu Esko Keinanen, pobijedila je u klasi na Monte Carlu i u Finskoj na Rallyju 1000 jezera. Na potonjem je zauzela i iznenađujuće drugo mjesto u ukupnom poretku utrke.

image
Škoda Motorsport
Škoda

1975.

Nastupi RS-a na reli stazama donijeli su mu nadimak "Porsche s istoka". Njegov 1,3-litreni motor isporučivao je 140 do 183 konjskih snaga i osiguravao najveće brzine do 220 km/h.

image
Škoda Motorsport
Škoda

1986.

Prema specifikacijama legendarne skupine B na osnovi modela 120 nastala je Škoda 130 LR. S motorom i pogonom straga pružala je odlične vozne osobine za svoje vrijeme, a vrhunac karijere stigao je 1986. s pobjedom na turskom reliju Marlboro Gunaydin.

image
Škoda Motorsport
Škoda

1995.

Favorit je 1994. osvojio Svjetski FIA kup u F2 kategoriji, a godinu kasnije stigla je Felicia. Kit car izvedba razvijen u suradnji s Volkswagenom, privukla je švedsku reli legendu, Stiga Blomqvista, a bila i odskočna daska brojnim mladim vozačima.

image
Škoda Motorsport
Škoda

1999.

U najviši razred Svjetskog reli prvenstva Škoda je ušla 1999. s Octavijom. Prvi reli automobil s pogonom na sva četiri kotača i turbopunjačem, nije bio posebno uspješan, najbolji rezultat ostvario je na Safari reliju 2001. u rukama Armina Schwarza.

image
Škoda Motorsport
Škoda

2004.

Novi pokušaj u WRC klasi stigao je Fabijom koju je pokretao isti motor (2.0 obujma, 20 ventila) kao i Octaviju. U Australiji 2005. Colin McRae bio je na korak do osvajanja drugog mjesta, ali predugo zadržavanje u servisu uskratilo je zasluženo slavlje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. rujan 2021 10:49