ČISTKE NA VRHU

Tko je sljedeći? Stellantis, Porsche, Volvo, Seat, Nissan i Renault smijenili šefove

Promjene na vrhu nisu slučajne. Autoindustrija se nalazi u najnesigurnijem razdoblju u posljednja tri desetljeća

Porsche pogon, ilustracija

 Profimedia
Promjene na vrhu nisu slučajne. Autoindustrija se nalazi u najnesigurnijem razdoblju u posljednja tri desetljeća

U posljednjih nekoliko mjeseci svijet automobilske industrije prolazi kroz pravu kadrovsku oluju. Od ožujka su svoje izvršne direktore promijenili Porsche, Volvo, Stellantis, Renault, JLR (Jaguar Land Rover), Seat/Cupra i Nissan, a analitičari upozoravaju da bi se taj trend mogao nastaviti i u 2026. godini.

U vrijeme kada elektrifikacija, geopolitičke napetosti i usporena potražnja redefiniraju globalno tržište, mnogi koncerni traže nova lica i svjež pristup kako bi ostali konkurentni ili se izvukli iz krize.

image

Antonio Filosa

Stellantis

Najveći potres u Europi izazvao je dolazak Antonija Filose na čelo Stellantisa, drugog najvećeg proizvođača automobila u regiji, s više od 1,5 milijuna prodanih vozila u prvih devet mjeseci 2025. godine. Filosa je preuzeo kormilo u osjetljivom trenutku, nakon iznenadne ostavke Carlosa Tavaresa, koji je vodio koncern kroz burno razdoblje integracije 14 marki i sukoba unutar uprave. Filosa sada mora balansirati između europskih i američkih interesa, smiriti napetosti sa sindikatima i odgovoriti na sve jaču prijetnju kineskih proizvođača.

image

Michael Leiters

McLaren

Slični izazovi prate i ostale brendove. Porsche je ove godine doživio povijesni pad profita od čak 99 posto, zbog čega je promijenjeno vodstvo. Novi izvršni direktor Michael Leiters naslijedio je Olivera Blumea, koji se vraća fokusirati na matični Volkswagen koncern, kojem je također direktor. Volvo Cars, s druge strane, nakon odlaska Jima Rowana u travnju, sada vodi Katarina Fjording, prva žena na čelu švedskog proizvođača u njegovoj povijesti, koja mora stabilizirati poslovanje pogođeno padom prodaje električnih modela i povlačenjem s burze.

image

François Provost

NICOLAS ASFOURI/AFP)

Ni ostatak tržišta nije imun na previranja. Renault grupa je u srpnju 2025. godine ostala bez dugogodišnjeg izvršnog direktora. Luca de Meo, koji je na tu poziciju stupio u srpnju 2020., napustio je čelo tvrtke krajem srpnja 2025., a zamijenio ga je François Provost. U JLR-U, Adrian Mardell je dao ostavku nakon 35 godina u kompaniji, a na njegovo mjesto dolazi P.B. Balaji.

image

Wayne Griffiths

LLUIS GENE/AFP

U Seatu i Cupri, Wayne Griffiths je napustio funkciju CEO-a 31. ožujka 2025., a njegov nasljednik je postao Markus Haupt koji je prvo bio vršitelj dužnosti, a 9. listopada 2025. je i službeno imenovan novim šefom. Nissan je početkom travnja 2025. godine imenovao Ivana Espinosu za novog predsjednika i izvršnog direktora, čime je Makoto Uchida nakon pet godina napustio čelno mjesto kompanije.

image

Makoto Uchida

Yuichi YAMAZAKI/AFP

Promjene na vrhu nisu slučajne. Autoindustrija se nalazi u najnesigurnijem razdoblju u posljednja tri desetljeća, usporenim prelaskom na električne automobile, rastućim troškovima sirovina, problemima s opskrbom i sve glasnijim pozivima za "vraćanje na staro", odnosno ukidanje zabrana 2035. i to nakon što su marke uložile stotine milijardi u elektrifikaciju.

Kako kaže analitičarka Lois Jones iz Automotive News Europe, "u ovom trenutku nije riječ o pojedinačnim potezima, nego o promjeni generacije lidera. Novi šefovi moraju razumjeti tehnologiju, geopolitiku i globalnu ekonomiju istodobno, a to je kombinacija rijetka čak i u industriji naviknutoj na promjene".

image

Proizvodnja automobila

Profimedia

U takvom kontekstu, jasno je da 2026. neće donijeti mir. Dapače, mogla bi postati godina u kojoj će mnogi automobilski divovi tek početi otkrivati koliko je teško pronaći ravnotežu u industriji koja se u samo nekoliko godina temeljno promijenila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 13:22