IMA IH VIŠE OD 100

Tko je tko u kineskoj auto autoindustriji? Nevjerojatna infografika otkriva sve, složenu mrežu gomile marki i vlasnika

Stručnjaci očekuju da će se kroz sljedeće desetljeće broj brendova značajno smanjiti, jer će mnoge male marke nestati ili biti "progutane"

Kineski auti, ilustracija

 Profimedia
Stručnjaci očekuju da će se kroz sljedeće desetljeće broj brendova značajno smanjiti, jer će mnoge male marke nestati ili biti "progutane"

Kinesko automobilsko tržište danas je golemo i složeno poput paukove mreže. Više od stotinu brendova, prepletenih kroz državne konglomerate, privatne divove i hrpu manjih startupa, čini ga najdinamičnijim automobilskim okruženjem na svijetu. Analitičar Felipe Munoz nedavno je objavio infografiku koja precizno prikazuje tko zapravo vlada tim tržištem i kakvi su izgledi za budućnost. Rezultat je fascinantan pregled i upozorenje da mnogi proizvođači možda neće preživjeti iduće desetljeće.

Prema njegovim podacima, četiri najveće grupacije, Geely, BYD, Chery i Changan, drže čak 56 posto prodaje u Kini. Među njima se najviše ističe BYD, koji unatoč relativno jednostavnom portfelju ima najveći globalni zamah. Osim matičnog brenda, tu su Denza (zajednički projekt s Mercedesom), luksuzni YangWang i robusni Fan Cheng Bao. Strategija je jasna: od pristupačnih električnih gradskih modela do ultraskupih SUV-ova i superautomobila, BYD pokriva gotovo cijeli spektar tržišta.

image

Infografika o kineskim markama

Felipe Munoz/Instagram

Geely je, nasuprot tome, stvorio je pravi mali svemir marki. U njegovom vlasništvu ili suvlasništvu se između ostalih nalaze Zeekr (premium električni brend), Proton, Farizon (komercijalna vozila), LEVC (poznat po londonskim taksijima), Galaxy, Volvo, Lotus, Lynk & Co, Polestar, Smart (u suradnji s Mercedesom), Geome, Belgee, Radar... Geely tako kombinira lokalne marke s globalnim ikonama, gradeći poziciju istinskog međunarodnog igrača.

Chery i Changan, oba u državnom vlasništvu, također se šire impresivnom brzinom. Pod Chery grupom okupljeni su, između ostalih, Fulwin, Omoda, Jetour, Exeed, iCar, Luxeed, Jaecoo, Rely i naravno osnovni Chery. Riječ je o kombinaciji brendova koji ciljaju na različite segmente, od povoljnih gradskih modela do premium SUV-ova za izvoz. Changan pak upravlja markama Avatr, Deepal, Nevo, Volga, Kaicheng i Changan, pri čemu Avatr cilja na luksuzni električni segment razvijen u suradnji s Huaweiem, dok Deepal nastupa u srednjem razredu električne mobilnosti.

image

Kineski auti, ilustracija

Profimedia

Izvan tog “velikog kvarteta” nalaze se druge značajne grupacije. SAIC, najveći državni proizvođač u Kini, vlasnik je marki MG, LDV, Maxus, IM i Roewe. MG je globalno najpoznatiji, posebno u Europi gdje bilježi snažan rast, dok IM predstavlja pokušaj ulaska u premium električnu ligu. JAC kontrolira marke Maextro, JAC, Evo i Nord, a BAIC pod sobom drži Arcfox, Foton, Tiger i Stelato. Dongfeng je još jedan mastodont sa šarolikom paletom: MHero, Voyah, Lingxi, Nammi, Venucia, Forthing...

Unatoč dominaciji velikih grupa, na tržištu se održava i niz startupa koji su do sada izbjegli preuzimanje. Među njima su Nio, koji je stvorio dodatne brendove Onvo i Firefly, zatim Leapmotor, Xpeng, Aiways, Neta, Li Auto i Rox. Ove mlade tvrtke uglavnom ciljaju na tehnološki osviještene kupce i nude napredne električne modele, no pritisak raste jer bez snažne financijske potpore teško mogu preživjeti u dugom roku.

image

Infografika o kineskim markama

Felipe Munoz/Instagram

Munoz je na Instagramu objavio i piramidu statusa kineskih brendova. Na samom vrhu smješteni su ultra-premium igrači poput Hongqija, YangWanga i Maextra. Neposredno ispod nalaze se tehnološki izazivači Xiaomi, Nio i Li Auto, koji grade imidž inovatora. U srednjem sloju natiskani su premium i polupremium brendovi poput Stelata, Denze, Zeekra i Xpenga. Na dnu piramide ostaje gomila manjih, jeftinih marki, Sinogold, Hima, Pocco i mnoge druge, koje riskiraju nestanak kako kupci sve više traže povezana, napredna i kvalitetna vozila.

Stručnjaci očekuju da će se kroz sljedeće desetljeće broj brendova značajno smanjiti, jer će mnoge male marke nestati ili biti integrirane u veće grupacije. Kao što su na Zapadu kroz desetljeća nestajali NSU, Autobianchi, Sunbeam, Pontiac ili Oldsmobile, tako će i u Kini mnogi brendovi biti spojeni, ugašeni ili jednostavno zaboravljeni. No jedno je jasno - kineski proizvođači nisu prolazna epizoda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 17:17