Dok prometne nesreće svakodnevno odnose ljudske živote, vijest da je jedan veliki glavni grad u Europi uspio cijelu godinu proći bez ijedne pogibije u prometu djeluje gotovo nevjerojatno. Upravo to je uspjelo Helsinkiju, prijestolnici Finske, koji je od srpnja 2024. do srpnja 2025. zabilježio nula smrtnih slučajeva na cestama. Ovaj impresivan podatak ne dolazi kao rezultat jedne spektakularne reforme, nego je plod desetljeća promišljenih, postupnih i sustavnih mjera koje su prometnu sigurnost stavile na vrh liste prioriteta.
Gradski prometni inženjer Roni Utriainen za finski YLE objasnio je da je riječ o nizu faktora, ali ističe jedan kao presudan: "Ograničenja brzine igraju ključnu ulogu." U posljednjih nekoliko godina Helsinki je sustavno spuštao maksimalne brzine, osobito u urbanim zonama. Tako danas više od polovice gradskih cesta ima ograničenje od 30 km/h, dok je prije 50 godina na istim trasama bilo dopušteno voziti 50 km/h. Brzine su osobito snižene u blizini škola, dječjih igrališta i pješačkih zona.
Međutim, brzina je tek jedan dio šire slike. Helsinki je u velikoj mjeri preoblikovao svoju prometnu infrastrukturu kako bi pogodovao pješacima i biciklistima, a ne automobilima. Ulaganja u biciklističke staze i pješačke površine, sigurnosne barijere, proširenja nogostupa i taktički smješteni semafori smanjili su broj konflikata između vozila i ostalih sudionika u prometu.
Grad je također povećao broj nadzornih kamera za brzinu i prolazak kroz crveno svjetlo, uveo više prometne policije i paralelno poticao građane da koriste javni prijevoz koji je kvalitetan, pouzdan i pristupačan. Uz to, današnji automobili sve češće dolaze opremljeni aktivnim sigurnosnim sustavima poput automatskog kočenja i upozorenja na pješake, što također smanjuje rizik od nesreća.
Rezultat svih tih mjera nije samo simboličan. Godine 1980. Helsinki je prosječno bilježio gotovo 1000 ozlijeđenih osoba godišnje u prometu. Danas ih je manje od 300. Još 2019. nitko od pješaka nije poginuo na ulicama Helsinkija, a sada je cijeli grad već 12 mjeseci bez ijednog smrtno stradalog u ukupnom prometu.
Utriainen napominje da zasluge ne pripadaju samo gradskim vlastima: "Vozači, biciklisti i pješaci pokazali su odgovorno ponašanje. Kultura prometa u Helsinkiju mijenja se godinama na bolje." Smjer, kaže, ostaje isti – sigurnost ispred brzine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....