Nakon 12 godina Europsko reli prvenstvo vraća se u Hrvatsku. ERC Croatia Rally na programu je od 3. do 5. listopada i predstavlja posljednju, osmu stanicu iznimno neizvjesne sezone Europskog reli prvenstva. Upravo se na našem asfaltu odlučuje o novom prvaku Europe, ali i titulama u svim kategorijama, uključujući i prvenstveno nadmetanje momčadi i proizvođača guma, pa ne čudi veliki interes.
Na adresu organizatora pristigle su prijave 59 posada koje će se tijekom dva dana natjecati za bodove koji će odlučiti o ERC titulama, a kada tome dodamo i 20 prijavljenih posada za Međunarodno zonsko prvenstvo Hrvatske, za koje se vozi samo subotnja etapa, za očekivati je vrhunski sportski događaj i pravi automobilski spektakl.
Uz ceremonijalni start i cilj u Zagrebu, publika će sudionike ovogodišnjeg Croatia Rallyja u najboljoj formi vidjeti tijekom dva natjecateljska dana. U subotu se vozi šest brzinskih ispita, a nedjeljna etapa ponudit će još četiri ispita.
Ukupno 10 brzinaca raspoređenih na cestama Zagrebačke, Karlovačke i Krapinsko-Zagorske županije tražit će od posada vrhunsku koncentraciju i vozačko znanje. Uz uvijek zahtjevne ceste kroz Samoborsko i Žumberačko gorje, posebno vatreno bit će u Hrvatskom Zagorju. Uz neizostavni Kumrovec, na kojem će se u posljednjem prolazu loviti dodatni Power Stage bodovi, ove godine na programu je i novi brzinac od Velikog Trgovišća do Klanjca.
Servisni park smješten pored Westgate Cityja i ove godine postat će jedno od središta događanja. Osim što će tu navijači moći iz bliza vidjeti svoje vozačke idole, organizatori su pripremili i bogat program koji uključuje drift utrke, video igrice, izložene automobile i svu popratnu opremu.
ERC obećava vrhunski sportski događaj, a ujedno je i uvod u povratak WRC utrke, odnosno Svjetskog reli prvenstva koje će se u travnju 2026. ponovno voziti u Hrvatskoj.
Daniel Šaškin: ERC je vrhunski sportski događaj i organizaciji smo pristupili kao da je riječ o WRC utrci, koja nas čeka za šest mjeseci.
U usporedbi s WRC utrkom, reli utrke za Europsko prvenstvo su stotinjak kilometara kraće, imaju manje brzinskih ispita i u većini slučajeva natjecanje se odvija tijekom dva dana, no organizatorima Croatia Rallyja to nije značajno umanjilo obim priprema.
- Posla uvijek ima puno, ali sve će biti spremno. Radi se punom parom, a jedan od razloga je što smo svemu pristupili kao da organiziramo Svjetsko prvenstvo. Želimo da svaki segment utrke funkcionira i izgleda na najbolji mogući način, jer to nam je i priprema za WRC utrku koja nam slijedi za šest mjeseci, otkriva Daniel Šaškin, predsjednik organizacijskog odbora Croatia Rallyja.
- Tijekom četiri godine izgradili smo reputaciju pouzdanog organizatora koju želimo zadržati, a ERC to i zaslužuje. Pred nama je respektabilna utrka s impozantnom konkurencijom. Prema najavama dolazi nam i puno WRC vozača, ali i bez njih vjerujem da ćemo vidjeti fenomenalnu borbu. Praktično se u svim klasama love naslovi. U Hrvatskoj se odlučuje o tituli prvaka od Juniorskog do generalnog poretka, a za veliku većinu tih vozača mi smo totalna nepoznanica i vjerujem da će biti jako zanimljivo pratiti natjecanje, govori Šaškin, uvjeren da je ERC sportski gledano i zanimljivije od onoga što nudi WRC.
- WRC je elitno natjecanje najboljih vozača i momčadi na svijetu, popraćeno visokim budžetima, dok je ERC mješavina mladih talenata, privatnih momčadi s većom ili manjom tvorničkom podrškom, često i poligon za dokazivanje prije prelaska u WRC. Europsko reli prvenstvo je uvijek bilo rasadnik talenata, ali ove godine konkurencija je izvanredna i pokušat ću se osloboditi nekih obaveza kako bi vidio što više brzinaca. Nema sumnje da će posebno izazovna biti nedjeljna završnica s novim brzincem Veliko Trgovišće, ali i uvijek neizvjesnim Kumrovcem, naglašava Šaškin.
- Nedavni reli Kumrovec pokazao je koliko je ta kombinacija brzinaca dobra i zadržat ćemo ih i za WRC u travnju. Vjerujem da će to biti dodatni mamac za publiku koju očekujem o velikom broju. Pristup reliju je slobodan, uz naravno obavezno pridržavanje uputa redara i sudaca. To uključuje i servisnu zonu kod Westgatea, koja će biti oplemenjena brojnim događajima i izložbama. Pozivam tu sve mlade koji imaju afiniteta za mehaniku ili elektroniku, jer vjerujem da će pronaći neku novu iskru, ideju ili nadahnuće.
Tri mušketira u nadmetanju za prestižnu europsku krunu na Croatia Rallyju
Nakon sedam utrka i sedam različitih pobjednika, o novom prvaku 73. sezone Europskog reli prvenstva odlučit će ovogodišnje izdanje Croatia Rallyja. Uoči hrvatskog utrke, posljednjeg natjecanja u ERC kalendaru, čak trojica vozača ostala su u konkurenciji za ovogodišnju europsku krunu, a među njima ulogu favorita nosi Mikolaj Marczyk. Vozač iz Poljske vodeći je u ukupnom poretku sa 146 bodova, a slijedi ga Talijan Andrea Mabellini sa 131, dok je na trećem mjestu Irac Jon Armstrong koji drži treće mjesto sa 113 bodova.
No, nakon što se uzme u obzir sustav bodovanja, u kojemu se u konačnom obračunu odbacuje najlošiji rezultat sezone, bodovne razlike su još manje, a neizvjesnost još veća. Marczyk uoči nadmetanja na hrvatskim cestama ima tek dva boda ispred Mabellinija, dok Armstrong zaostaje 18 bodova za drugoplasiranim Talijanom. Kada tome dodamo 35 bodova preostalih na stolu (30 za pobjedu na reliju, 5 za najbolje vrijeme na Power stage brzincu), za očekivati je žestoku i neizvjesnu bitku do posljednjeg metra.
- Marczyk je za upravljačem Škode ove sezone bio najustaljeniji u lovu na bodove, tri puta je osvajao treće mjesto, a na svom terenu u Poljskoj popeo se na drugu stepenici podija
- Mabellini je napravio podvig na reliju u Walesu. Unatoč kazni od 5 minuta s kojim je krenuo u reli, dočepao se 6. mjesta i bodova koji su ga ostavili u utrci za naslov prvaka
- Drugo mjesto u Češkoj i pobjeda u Walesu lansirali su Armstronga u utrku za naslov. Irac ima najviše iskustva sa hrvatskim cestama, dva puta je nastupio na Croatia Rallyju
Brat i sestra Ravenščak su domaće uzdanice
Drugu sezonu u Europskom prvenstvu, u klasi Rally3, natječu se Martin i Dora, brat i sestra Ravenščak.
- ERC je jako zanimljivo i zahtjevno natjecanje. Prije svega bih istaknuo vrlo ugodnu, gotovo prijateljsku atmosferu koja vlada na svako utrci. Uvijek ima jako puno publike, što daje dodatni šarm, otkriva nam Martin koji je ove sezone najbolji rezultat ostvario u Češkoj.
- Barum reli je bio jako zahtjevan ove godine. Neki brzinci vozili su se u kontra smjeru i bilo je teže nego prošle. Uz to, ove sezone nas ima puno više u klasi, konkurencija je snažnija i teže je doći do podija, ali uspjeli smo. Završili smo na trećem mjestu u poretku Fiesta Rally3 Trophy. No, ukupno nam ova sezona nije dobra kao prošla. Odustali smo u Mađarskoj, a u Švedskoj smo imali jedan žestoki sudar nakon čega smo preskočili Poljsku.
Ne stojimo najbolje u ukupnom poretku prvenstva, pa smo preskočili utrku u Walesu kako bismo se što bolje pripremili za završnicu na domaćem terenu koja će biti jako neizvjesna. U svim ERC klasama vodit će se borba za prvo mjesto, ističe Martin koji je u sklopu priprema nastupio na Kumrovcu.
- Novi brzinac Trgovišće je tehnički kompleksan. Ima dosta prijevoja i ako padne kiša bit će jako zanimljivo, zaključuje Martin.
Kumrovec - Brzinac na kojem su kuju velike pobjede i porazi
Brzinski ispit Kumrovec već godinama je zaštitni znak Croatia Rallyja. Dionica od Zagorskih Sela do Kumrovca, dugačka oko 14 kilometara, slovi za najatraktivniji i najzahtjevniji ispit cijelog relija, na kojem se često kuju pobjede i porazi. Dovoljno se sjetiti 2021., kada je tek nekoliko stotina metara prije cilja Evans zajahao zemljani rub i za četiri desetinke sekunde prepustio pobjedu Ogieru.
Poseban začin ovom brzincu dodaju promjene ritma, jer nakon brzih spustova i ravnica, dolaze uski, zavojiti dijelovi koji gotovo da nemaju veze sa standardima klasičnih cesta. Vozači stoga moraju biti spremni na stalne prilagodbe, a pune ruke posla imaju i suvozači s hrpom nijansi u svojim zapisima koje u konačnici odlučuju o brzini prolaska. Podlogu uglavnom čini solidan asfalt, no zbog položaja i konfiguracije terena često se u sjenovitim dijelovima zadržava vlaga, a uz rubove pijesak.
Dodatni izazov za posade, pa i one najiskusnije, jest izbor pravih guma, a kada tome dodamo tendenciju vozača da sijeku zavoje gdje god je to moguće, stvari postaju još kompliciranije u borbi sa sekundama.
Za publiku, Kumrovec je pravi spektakl. Brojne pristupne točke omogućuju gledanje iz blizine, a karakter same dionice jamči atraktivne scene – od kontroliranih proklizavanja do paničnih kočenja i velikih skokova.
Kumrovec je, kako se u relijaškom žargonu kaže – “brzinac istine”. Onaj tko ga prođe najbrže i najčišće, zaslužuje biti na vrhu.
Aplikacija s kojom reli postaje još zanimljiviji
Zahvaljujući službenoj aplikaciji Croatia Rally, pametni telefon je najjednostavniji i najsigurniji način da stignete do najboljih mjesta za gledanje relija uz stazu. Dovoljno je da na karti brzinskog ispita odaberete pristupačno mjesto za gledanje i navigacija će vas automatski odvesti do željene lokacije. Sustav provjeren kroz četiri posljednja WRC izdanja (sjajno radi čak i sa slabim signalom) dostupan je i za ovogodišnje ERC izdanje. Sjajna stvar, pogotovo želite li doći bez nervoze do željenog mjesta uz stazu, ali i ako želite pogledati više od jednog brzinskog ispita u danu.
U aplikaciji ćete, također, pronaći i ostale vrijedne podatke o Croatia Rallyju. Primjerice, detaljni raspored svih događanja – shakedowna odnosno kvalifikacija, ceremonije otvaranja, raspored brzinskih ispita, kao i točnu satnicu starta pojedinih ispita.
Aplikacija nudi i praćenje rezultata uživo, a moguće je pronaći i smještaj. Dostupna je za iOS i Android uređaje, a pronaći ju možete na službenoj web stranici www.rally-croatia.com ili u App Store i Google Play trgovini.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s AK CRO Dakar Team.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....