KRAJ POVLASTICAM

ULASKOM U EU branitelji, invalidi i svećenici ostaju bez povlastica kod kupnje auta

Najveći su gubitnici branitelji koje zakoni EU jednostavno ne poznaju

Od 01. srpnja s ulaskom Hrvatske u Europsku Uniju čini se kako je definitivno došao kraj povlasticama na uvoz automobila. To se u prvom redu odnosi na invalidske povlastice, povlastice branitelja kao i privilegije koje su imali vjerski službenici. Od tog datuma sve navedene osobe plaćat će punu cijenu novog ili rabljenog vozila prilikom kupovine. Riječ je zapravo samo o usklađivanju Hrvatskih zakona s onima Europske Unije, a uredba Vijeća EU broj 1186/2009 od 16. listopada 2009. godine govori kako EU ne poznaje oslobođenja pri uvozu osobnih automobila za potrebe civilnih invalida, što znači da od dana pristupa civilni invalidi pri nabavi i uvozu automobila iz trećih zemalja (najčešće su to Japan i Koreja) plaćaju carinu po stopi od 10 posto (sukladno Carinskoj tarifi EU, koja se također od dana pristupa neposredno primjenjuje i u RH).

To znači da invalidi koji su dosada plaćali trošarinu i PDV, ali su bili oslobođeni carine od 01. srpnja više ne mogu računati na tu povlasticu. To je u prvom redu važno za japanske i korejske modele na koje se plaća carina. Možda ovdje ne govorimo o nekim velikim iznosima jer najveći iznos prilikom kupnje vozila čine trošarina i PDV. Prvi val ukidanja većine povlastica (početak obveze plaćanja trošarina i PDV-a) srušio je sve rekorde prodaje 2007.godine. Tada se pred ukidanje povlastica prodavalo više od 10.000 automobila mjesečno.

Ipak najviše će s ulaskom u Europsku Uniju nastradati hrvatski branitelji. Dosada su prema hrvatskim zakonima 100 postotni vojni ratni invalidi iz Domovinskog rata imali pravu na automobil s posebnim preinakama koji im je svakih 7 godina dodjeljivalo Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti. Ostaje otvoreno pitanje hoće li i u buduće Ministarstvo darivati automobile. Dosada su pravo na uvoz automobila bez plaćanja carine, posebnog poreza (trošarine) i PDV-a imali punoljetna djeca, roditelji ili bračni partner nestalog, zatočenog ili smrtno stradalog ratnog branitelja. Isto tako su ratni vojni invalidi imali svakih 5 godina pravo na uvoz automobila bez davanja u iznosu utvrđenog postotka oštećenja organizma.

Prema novim zakonima Republika Hrvatska ne može autonomno propisivati neke olakšice, pa stoga s danom pristupa EU prestaju važiti i odredbe Članaka 60. i 61. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji. Kako su ove odredbe uređivale oslobođenja od plaćanja svih uvoznih davanja na osobne automobile za invalide Domovinskog rata I. - IV. skupine, te članove obitelji stradalih hrvatskih branitelja, za ove kategorije osoba također nastaje obveza plaćanja carine iako vozila nabavljaju odnosno uvoze iz trećih zemalja, kao i ostalih davanja.

To znači da zapravo od 01. srpnja branitelji neće moći nabavljati povlašteno automobil, a jedino je pitanje hoće li država na svoju ruku plaćati vozila 100 postotnim invalidima, ali naravno po punoj cijeni, a ne kao dosada po privilegiranim osnovama. Svi povlašteni branitelji imaju stoga do 01.07. mogućnost kupovine vozila pod posebnim uvjetima i ako imaju bilo kakvu financijsku mogućnost svakako bi je trebali i iskoristiti. Problem je što, kao što smo već pisali, povlastica vrijedi pet godina, što znači da oni koji su u zadnjih pet godina kupovali automobil moraju ili platiti davanja na dosadašnje vozilo prije negoli ga prodaju ili jednostavno zaboraviti na povlastice. Ovdje govorimo o stvarno velikim uštedama za vojne invalide i stradale u domovinskom ratu. Poznato je kako su davanja na nova vozila u Hrvatskoj među najvišim u Europi, a k tome ako je riječ o neeuropskom automobilu ušteda može biti i do 40 posto cijene automobila.

Treći posebni slučaj su vjerske zajednice. Dosada su se sporadično pojavljivali slučajevi inozemnih donacija vjerskim zajednicama, koje su se sastojale od osobnih automobila za potrebe svećenika i ostalih vjerskih službenika. Temeljem Članka 17. stavak 7. Zakona o pravnom položaju vjerskih zajednica, takvi poklonjeni automobili također su bili oslobođeni od plaćanja svih uvoznih davanja. No od dana pristupa EU i ova olakšica prestaje s primjenom.Dakle prvenstveno katolička crkva će morati odsada plaćati puni iznos prilikom nabave vozila putem iinozemnih donacija. Bit će zanimljivo vidjeti hoće li se inače bogati vozni park Kaptola sada smanjiti.

Iz ministarstva financija su nam također naglasili kako danom pristupa i područje RH postaje dio jedinstvenog područja Carinske unije te kupnja automobila podrijetlom iz zemalja Članica ne podliježe više carinskom nadzoru, tj. automobili nisu carinska roba, ne carine se te nema niti obračuna i plaćanja carine pri njihovoj nabavi odnosno registraciji. No u takvim slučajevima ostaje naplata posebnog poreza i PDV-a. U praksi to znači da su dosada automobili imali nadzor ali su bili oslobođeni carine iako dolaze iz EU, a odsada neće niti biti tog nadzora ali zapravo nema nikakvih financijskih promjena. Očito je kako će ipak najveći gubitnici biti branitelji koji će s ulaskom u EU izgubiti sve privilegije prilikom uvoza automobila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2022 03:04