StoryEditor
FOTO, VIDEO

Vozili smo Mazdu MX-30: originalan električni automobil za čist okoliš, ali i za gušte vozača

Mazda MX-30 od proizvodnje do recikliranja ostvaruje optimalni kompromis u pogledu ekološkog otiska
Mazda MX-30
 Zvonimir Jurčić

U Zagrebu smo vozili novi MX-30, prvi Mazdin električni automobil u ponudi, a riječ je o nekonvencionalnom automobilu među električarima. Naime, stvaranju Mazde MX-30 pristupilo se drugačije nego kod već postojećih modela. Kod nove električne Mazde želja za što većim dosegom pod svaku cijenu nije bila primarni cilj. Mazda MX-30 u stanju je, naime, prema metodi mjerenja WLTP ostvariti doseg od 200 kilometara s jednim punjenjem.

image
Mazda MX-30
Mazda

Malo? U Mazdi ne misle tako, jer je njihova slika o električnim automobilima bitno šira. Tako smo na konferenciji za specijalizirane novinare mogli čuti kako su u Mazdi napravili istraživanje i došli do spoznaje kako prosječan vozač u Europi dnevno vozi do 50 kilometara, pa je prema tome (barem zasad bez range extendera) ovih 200 i više nego dovoljno. Stoga su se mogli posvetiti nekim drugim stvarima, kao što je, toliko svojstveno marki, zadovoljstvo u vožnji i stil, ali povrh svega, odabiru baterije koja pogoni MX-30. Naime, za velike dosege treba značajno povećavati bateriju i masu vozila, pa s jednim takvim modelom u Mazdi više ne bi ostali dosljedni sami sebi po pitanju ranije spomenutog zadovoljstva u vožnji.

Odabir je pao na "manju"  litij-ionsku bateriju od 35,5 kWh koja teži tek 310 kg, a što se sjajno odražava na ukupnu masu vozila koje ne prelazi 1645 kg uz odličnu nosivost od 600 kilograma za jedan električni automobil.
Usto, zbog promišljanja Japanaca, Mazda MX-30 od proizvodnje do recikliranja ostvaruje optimalni kompromis u pogledu ekološkog otiska. Sjedamo u automobil gdje nalazimo panele vrata izrađene od recikliranih PET boca, a središnji greben, barem u najopremljenijem primjerku koji smo vozili, dolazi s detaljima od pravog pluta, što je samo po sebi jako lijepo za vidjeti. Naime, posveta je to Mazdinoj povijesti; tvrtka je prije točno 100 godina prvo započela s proizvodnjom pluta.

image
Mazda MX-30
Mazda

Originalan detalj je i "freestyle" sustav otvaranja vrata bez središnjeg nosača krova, kao kod nekadašnjeg sportskog coupea Mazde RX-8, što izgleda zgodno i izdašno prostorom u kabini, Međutim nisu svi oduševljeni time jer se za svaki ulazak straga moraju pomicati prednja sjedala prema naprijed (pomoću tipki na naslonu sjedalice) i ako primjerice morate samo nešto izvaditi sa stražnje klupe morate uvijek otvarati i prednja vrata. Straga je klupa zamišljena kao kućna sofa dok su sprijeda dva sjedala vrhunske izvedbe s lumbalnim dijelom koji drži tijelo uspravno kao kod hodanja pa s ostalom sjajnom ergonomijom kao i u svim Mazdama, vozač može još bolje osjetiti automobil u vožnji.
Ugrađeni materijali i izrada su vrhunski, iznad "plutajuće" konzole nalazi se zaslon osjetljiv na dodir koji sada sadrži i funkciju upravljanja klima uređajem dok se iznad njega nalazi središnji zaslon od 8 inča.

image
Mazda MX-30
Zvonimir Jurčić

Unaprijeđen, brzi multimedijski sustav sadrži Mazda Connect sadrži  Apple CarPlay i Android Auto, a tu je i head-up zaslon. Kad sjednete za volan osjećate se ugodno, automobil se kreće vrlo tiho i lako, dok ispred vas, sasvim neuobičajeno za moderne automobile, vidite rubove dosta visokog prednjeg poklopca. Vožnja je popraćena sintetičkim zvukom motora s unutarnjim sagorijevanjem što pomaže vozaču da s većom preciznošću podsvjesno kontrolira brzinu vozila. Iznenađujuća stvar kod MX-30 je što se vozi kao "normalan" automobil, a jedan od razloga je taj što je Mazda je razvila vlastiti koncept papučice akceleratora za ovaj model  koja smanjuje vrijeme reakcije vozila na potisak pa nema "wow" efekta ubrzanja kao kod drugih električnih automobila, već kod ubrzanja imate osjećaj kao da se atmosferski benzinac postepeno "razvrtava" kroz skalu okretaja.

image
Mazda MX-30
Zvonimir Jurčić

U vožnji: precizno upravljanje, lijepo dozirane kočnice, skladan ovjes, sve je zaista lako. Masa nije prevelika pa se i ne osjeti, a ni jedan višak kilograma ne "tjera" vas iz putanje u zavojima ni na kočenju.Jednostavno, zaboravite da je baterija (smještena u podnici, hlađena vodom i zaštićena u slučaju sudara) uopće u automobilu. Usto Mazdin specijalitet, G-Vectoring Control (GVC), koji koristi pogonski sklop za poboljšanje performansi podvozja, u Mazdi MX-30 evoluirao je u e-GVC Plus. Ovime se koriste karakteristike okretnog momenta elektromotora za optimizaciju promjene opterećenja sprijeda-straga u još širem rasponu scenarija vožnje.
U svakom rasponu brzina sustav postiže glatke i neprimjetne prijelaze između uzdužnih i poprečnih G-sila, neovisno o tome radi li vozač korekcije upravljačem na ravnoj cesti ili u zavoju, kako bi se vozilo ponašalo na način koji je uvijek prirodan i ugodan.

image
Mazda MX-30
Mazda

Sustav e-GVC Plus pruža profinjenu kontrolu nad okretnim momentom motora kao odgovor na vozačeve radnje upravljačem. Kad vozač zakrene upravljač pri ulasku u zavoj, sustav lagano smanjuje okretni moment kako bi pokrenuo prijenos opterećenja prema naprijed, zauzeo idealan položaj pri skretanju i optimizirao prianjanje prednjih guma. Još jedan štos: polugice iza upravljača nisu ovdje zbog izmjena brzina, već za doziranje intenziteta regeneracije kočenja: desno za veću snagu kočenja pri regeneraciji, a lijevo za manje. Postoji pet razina; od gotovo "bez efekta" do maksimalnog povrata snage.

image
Mazda MX-30
Mazda

Sam električni pogon ne predstavlja spektakl. Panasonicove baterije "filaju" električni motor od 145 KS tako da na brutalna ubrzanja zaboravite; stvar je u stalnoj suverenosti ubrzanja, ali samo do el. ograničenih maksimalnih 140 km/h. Sama baterija se puni na brzom punjaču do 80 posto za 30 do 40 minuta, putem "zidne kutije" do pet sati ili preko noći na uobičajenoj kućnoj utičnici 10 do 12 sati.

image
Mazda MX-30
Zvonimir Jurčić

Oprema za sigurnost na najvišoj je razini, a sada sustav pomoći pri kočenju (SBS) dodaje novu funkciju detekcije vozila koja presjecaju put (TAT) već postojećim funkcijama nadzora nad vozilima, pješacima, te pješacima i biciklistima po noći, već ugrađenim u sustav. Kada skrećete lijevo na raskrižju (u vozilima s upravljačem na lijevoj strani), kamera za nadzor prostora ispred vozila i radarski senzori milimetarske valne duljine nadziru dolazeći promet. Kada sustav utvrdi da postoji vjerojatnost sudara, automatski aktivira kočnice kako bi pomogao spriječiti udar ili ublažiti štetu koja može nastati. Programirana za nadzor vozila u blizini, ova funkcija radi samo pri malim brzinama.

image
Mazda MX-30
Zvonimir Jurčić

Na koncu i cijena: Mazda MX-30 stoji od 248.900 do 259.900 kuna do registracije ovisno o opremi (GT, GT Plus, Launch Edition (Luxury Modern) ili Launch Edition (Luxury Vintage). Ako kupnju planirate kod idućeg kruga državnih subvencija za električne modele, Mazda MX-30 mogla bi biti "best-buy" s obzirom na omjer troška i svega dobivenog zauzvrat.

Tehnički podaci

Mazda MX-30 E-Skyactiv

Motor: izmjenični sinkroni elektro motor

Snaga: 107 kW (145 KS)

Okretni moment: 271 Nm

Kapacitet baterije: 35,5 kWh

Snaga punjenja: 50 kW

Dužina/širina/visina 4395/1795/1555 mm

Prtljažnik: 366/1171 litara

0 -100 km/h: 9,7 s

Najveća brzina: 140 km/h

WLTP potrošnja: 19 kWh/100 km

WLTP Doseg 200 km

Cijena: 248.900 kuna

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. rujan 2020 02:16