Nova, već četvrta generacija električnog Smarta jasno pokazuje da iskustvo vrijedi zlata. Od prvog izdanja, predstavljenog još 2008. u Parizu, električni mališan je svakom novom pojavom dobivao na snazi, dosegu i praktičnosti, a najnovije izdanje vrhunac je dugogodišnjeg razvoja. Postalo nam je to jasno ubrzo nakon što smo jedan ForTwo skinuli s utičnice u Toulouseu i krenuli na vožnju. Prilično zabavnu, pokazalo se.
Za početak, električni Smart otkrio nam je da nije mrtvo puhalo. Straga smješten elektromotor od 60 kW (81 KS) nudi svih 160 Nm od starta i kad se snažnije stisne papučica gasa učinkovito zabija putnike u naslone sjedala. Ubrzanje do 100 km/h, doduše, nije senzacionalno. Kod ForTwo iznosi 11,5 sekundi, dok težem i tromijem ForFouru treba 12,7 sekundi. No, znatno važnije je da se do 60 km/h ubrzava kao iz katapulta, za kratkih 4,9 sekundi. S tim rezultatom, uvjerili smo se, pravi je kralj gradskih ulica.
Prestrojavanje u zadnji čas na prometom zagušenim cestama Toulousea odrađivali smo stoga kao od šale, a električni Smart pokazao se upotrebljivim i izvan grada. Napunjene do vrha, litij-ionske baterije kapaciteta 17,6 kW nudile su vožnju od 142 kilometra, sasvim dovoljnu da se potegne i na dalji put. Premda ta brojka nije dugo trajala i na putnom računalu... Jer čim smo provjetrili na suncu zagrijanu unutrašnjost spuštanjem prozora, a potom se počastili i hlađenjem iz klima-uređaja, doseg je iznenada pao na 120 kilometara.
No, iznenađenja nije bilo - tu brojku promoviraju i u Daimleru, premda službena autonomija po još uvijek važećem ciklusu NEDC broji 160 kilometara. Kako god, za vožnju nam je ponuđena trostruko veća kilometraža no što, prema nedavno provedenom istraživanju, dnevno prolazi prosječni vozač Smarta. A vožnja je pokazala da Smart fino drži u zavojima, dijelom i zbog baterija pametno raspoređenih po podnici. ForFour, 350 centimetara dugačak karoserijski blizanac aktualne generacije Renault Twinga, pritom se pokazao manje okretnim, ali i bitno udobnijim. Zahvaljujući dužem međuosovinskom razmaku (249 naspram 187 cm) prelasci preko neravnina, a posebice viših ležećih policajaca, znatno su bezbolniji no kad se sjedi za upravljačem vizualno atraktivnijeg i za parkiranje spretnijeg ForTwo (270 cm).
S druge strane, rezultat je neovisno o karoserijskoj izvedbi bivao isti kad bismo koristili način rada ECO, zamišljen za uštedu struje. Tad se primjetno usporio odziv na gas, a sustav pokušavao maksimalno koristiti regenerativno kočenje. Čak i pomalo prežestoko - krstariti bez dodavanja gasa nismo uspijevali ni spuštajući se niz brdašaca u okolici Toulousea. Čim smo pustili gas, Smart bi se ukopavao na cesti. Pa bi ga ubrzo isključili.
Zbog svega toga šteta što nema više državnih poticaja koji su svojedobno za električne aute iznosili lijepih 70.000 kuna. Jer će, kad u svibnju dođe na naše tržište, električni ForTwo stajati 175.000 kuna, a ForFour neznatno više, pa bi uz poticaj sigurno bili vrlo tražena roba.
Ukratko Unatoč tome što je karoserija od 2,5 metara na vagi prilično otežana baterijama, ForTwo nije trom. Do 60 km/h stiže već za 4,9 sekundi... Na brzom punjaču se baterije do 80% kapaciteta napune za 45 minuta. Kućni wall box zahtijeva trofaznu struju i doplatu od oko 25.000 kuna ForTwo je i u električnoj izvedbi supersnalažljiv u gradu, premda ima nešto veći krug okretaja od benzinske izvedbe. No, i tih 6,95 metara puna je šaka brade... Mladenački dizajnirana unutrašnjost kvalitetno je izrađena, a oprema uključuje automatsku klimu i pregledni dodirni zaslon od 7 inča Putno računalo pokazuje dostupan doseg, koji s punim baterijama na cesti iznosi približno 120 kilometara. Pomoću aplikacije Smart Control moguće je putem pametnog telefona daljinski uključiti grijanje ili hlađenje Po podnici pametno raspoređene litij-ionske baterije od 17,6 kW podjednako opterećuju osovine i ne stvaraju probleme u vožnji. Dolaze s osmogodišnjim jamstvom |