Gotovo svaki vozač barem je jednom doživio trenutak kada se na instrumentnoj ploči barem nakratko upali ili zatreperi narančasta lampica s malim autom i valovitom crtom ispod njega. Riječ je o indikatoru ESP sustava koji se pali kada se sustav aktivira i sprječava proklizavanje auta, ali njegovo stalno svijetljenje je nešto sasvim drugi i može izazvati nedoumicu: je li automobil siguran za vožnju ili se treba zaustaviti odmah?
Što je zapravo ESP?
ESP, Electronic Stability Program (elektronička kontrola stabilnosti) danas je standard u svim novim i velikoj većini rabljenih automobila. U Eu je obavezan za sve nove aute homologirane nakon 2011. godine, no još i prije toga većina novih auta imala ga je u serijskoj opremi. Njegova je zadaća održavati stabilnost vozila analizom podataka s niza senzora: brzine vrtnje pojedinih kotača, kuta zakreta volana, pritiska na papučicu kočnice i gasa, i G-senzora koji bilježi rotaciju automobila oko svoje osi. Kada sustav otkrije da vozilo skreće izvan zadane putanje, primjerice kod podupravljanja ili preupravljanja, selektivno koči pojedine kotače i smanjuje snagu motora. Time se smanjuje rizik od gubitka kontrole.
Kada vas upaljen indikator ne treba brinuti?
Pri uključivanju kontakta automobila ESP lampica se pali i gasi sa svima ostalima, a to znači da je sustav spreman. Tijekom vožnje indikator može zatreperiti, obično na skliskoj podlozi ili kod naglih manevara. To nije kvar, već znak da ESP aktivno radi.
Kada je paljenje lampice problem?
Ako se lampica stalno svijetli, moguća su dva scenarija. Najčešći i bezazlen je da ste slučajno pritisnuli gumb "ESP OFF" ili, u nekim rijetkim sportskim modelima odabrali ekstremni sportski način vožnje koji gasi ili jako ublažava djelovanje ESP-a. Ponovnim pritiskom na tipku ili vračanjem u drugi način rada sve se vraća u normalu. Mnogo ozbiljnija situacija nastaje kada upravljačka jedinica registrira kvar i preventivno isključi sustav. Tada ESP više nije aktivan.
Mogući uzroci su brojni: neispravni ABS senzori kotača, oštećeno ili korodirano ožičenje, slab akumulator, neispravan senzor kuta volana ili ESP senzor, pa čak i korištenje guma pogrešne dimenzije. Problemi s kočnim sustavom ili prljave glavčine kotača također mogu aktivirati lampicu. U nekim slučajevima krivac je softverska pogreška ili neispravan senzor papučice kočnice.
Što poduzeti?
Prvi korak je provjera gumba za isključivanje ili gašenje i paljenje (blago resetiranje) automobila. Ako lampica ostane upaljena, provjerite akumulator i vizualno pregledajte senzore i ožičenje. "Tvrdi reset" automobila odspajanjem akumulatora na nekoliko minuta ili OBD-II dijagnostika također mogu pomoći otkloniti kvar. No, ako se indikator ponovo upali, nužan je posjet servisu.
Može li se voziti bez ESP-a?
U tehničkom smislu - da. Automobil će se ponašati poput modela proizvedenih prije uvođenja elektroničke kontrole stabilnosti. Na suhom i uz mirnu vožnju razlika je mala, ali na mokrim, zaleđenim ili rastresitim površinama rizik od proklizavanja drastično raste. Zato je preporuka voziti pažljivo, izbjegavati nagle manevre i što prije otkloniti kvar. ESP nije samo još jedna lampica na ploči, riječ je o sustavu koji je dokazano spasio tisuće života i zajedno s ABS-om, prema nekim istraživanjima, smanjio broj nesreća za 80 posto. Njegova neispravnost znak je da automobil zahtijeva hitnu pažnju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....