SAVJETNIK AUTO KLUBA

Zašto svijetli indikator za isključeni ESP u automobilu i što učiniti kada se to dogodi?

ESP nije samo još jedna lampica na ploči, riječ je o sustavu koji je dokazano spasio tisuće života

ESP lampica

 Škoda
ESP nije samo još jedna lampica na ploči, riječ je o sustavu koji je dokazano spasio tisuće života

Gotovo svaki vozač barem je jednom doživio trenutak kada se na instrumentnoj ploči barem nakratko upali ili zatreperi narančasta lampica s malim autom i valovitom crtom ispod njega. Riječ je o indikatoru ESP sustava koji se pali kada se sustav aktivira i sprječava proklizavanje auta, ali njegovo stalno svijetljenje je nešto sasvim drugi i može izazvati nedoumicu: je li automobil siguran za vožnju ili se treba zaustaviti odmah?

image

ESP lampica

Volkswagen

Što je zapravo ESP?

ESP, Electronic Stability Program (elektronička kontrola stabilnosti) danas je standard u svim novim i velikoj većini rabljenih automobila. U Eu je obavezan za sve nove aute homologirane nakon 2011. godine, no još i prije toga većina novih auta imala ga je u serijskoj opremi. Njegova je zadaća održavati stabilnost vozila analizom podataka s niza senzora: brzine vrtnje pojedinih kotača, kuta zakreta volana, pritiska na papučicu kočnice i gasa, i G-senzora koji bilježi rotaciju automobila oko svoje osi. Kada sustav otkrije da vozilo skreće izvan zadane putanje, primjerice kod podupravljanja ili preupravljanja, selektivno koči pojedine kotače i smanjuje snagu motora. Time se smanjuje rizik od gubitka kontrole.

Kada vas upaljen indikator ne treba brinuti?

Pri uključivanju kontakta automobila ESP lampica se pali i gasi sa svima ostalima, a to znači da je sustav spreman. Tijekom vožnje indikator može zatreperiti, obično na skliskoj podlozi ili kod naglih manevara. To nije kvar, već znak da ESP aktivno radi.

image

Lampice u autu

Daniel Krasoń/Alamy/Profimedia

Kada je paljenje lampice problem?

Ako se lampica stalno svijetli, moguća su dva scenarija. Najčešći i bezazlen je da ste slučajno pritisnuli gumb "ESP OFF" ili, u nekim rijetkim sportskim modelima odabrali ekstremni sportski način vožnje koji gasi ili jako ublažava djelovanje ESP-a. Ponovnim pritiskom na tipku ili vračanjem u drugi način rada sve se vraća u normalu. Mnogo ozbiljnija situacija nastaje kada upravljačka jedinica registrira kvar i preventivno isključi sustav. Tada ESP više nije aktivan.

image

Tipka za ESP

Wikimedia

Mogući uzroci su brojni: neispravni ABS senzori kotača, oštećeno ili korodirano ožičenje, slab akumulator, neispravan senzor kuta volana ili ESP senzor, pa čak i korištenje guma pogrešne dimenzije. Problemi s kočnim sustavom ili prljave glavčine kotača također mogu aktivirati lampicu. U nekim slučajevima krivac je softverska pogreška ili neispravan senzor papučice kočnice.

Što poduzeti?

Prvi korak je provjera gumba za isključivanje ili gašenje i paljenje (blago resetiranje) automobila. Ako lampica ostane upaljena, provjerite akumulator i vizualno pregledajte senzore i ožičenje. "Tvrdi reset" automobila odspajanjem akumulatora na nekoliko minuta ili OBD-II dijagnostika također mogu pomoći otkloniti kvar. No, ako se indikator ponovo upali, nužan je posjet servisu.

image

ESP lampica

Lexus

Može li se voziti bez ESP-a?

U tehničkom smislu - da. Automobil će se ponašati poput modela proizvedenih prije uvođenja elektroničke kontrole stabilnosti. Na suhom i uz mirnu vožnju razlika je mala, ali na mokrim, zaleđenim ili rastresitim površinama rizik od proklizavanja drastično raste. Zato je preporuka voziti pažljivo, izbjegavati nagle manevre i što prije otkloniti kvar. ESP nije samo još jedna lampica na ploči, riječ je o sustavu koji je dokazano spasio tisuće života i zajedno s ABS-om, prema nekim istraživanjima, smanjio broj nesreća za 80 posto. Njegova neispravnost znak je da automobil zahtijeva hitnu pažnju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. prosinac 2025 16:32