DRUGAČIJA VOŽNJA

Znanstvenici otkrili novi problem: Nekim ljudima u električnim autima može pozliti, ovo je razlog

Temelj problema leži u načinu na koji električni automobili ubrzavaju i usporavaju, ali i u zvukovima koje proizvode

Mučnina u vožnji, ilustracija

 Profimedia
Temelj problema leži u načinu na koji električni automobili ubrzavaju i usporavaju, ali i u zvukovima koje proizvode

Električni automobili poznati su po svojoj uglađenosti, tišini i brzom odazivu na gas. No iako su vozačima ti atributi često razlog zadovoljstva, putnicima u kabini sve češće zadaju velike probleme. Mnoge osobe prijavljuju pojačanu mučninu tijekom vožnje u električnim vozilima, osobito kad sjede na stražnjim sjedalima. Ispostavilo se da taj osjećaj nije izmišljen, znanstvenici potvrđuju da električna vozila doista mogu izazvati veću sklonost "bolesti putovanja" nego klasični automobili na benzin ili dizel.

image

Mučnina u vožnji, ilustracija

Profimedia

Temelj problema leži u načinu na koji električni automobili ubrzavaju i usporavaju. Za razliku od automobila s unutarnjim izgaranjem, elektromotori isporučuju maksimalni okretni moment odmah pri startu, što dovodi do naglog kretanja, osobito pri niskim brzinama. Isprva to djeluje impresivno, ali kod manje iskusnih vozača ili u gradskim gužvama takva oštra reakcija može izazvati nagle trzaje koje putnici osjećaju kao neugodne.

Osim toga, sustav regenerativnog kočenja, ključna značajka električnih vozila, dodatno pojačava ovaj efekt. Kada vozač otpusti papučicu gasa, auti počinju snažno usporavati, ovisno o postavljenoj razini rekuperacije. Posebno u tzv. "vožnji s jednom pedalom", promjene brzine su česte i izražene, što pridonosi nelagodi.

image

Mučnina u automobilu (ilustracija)

Profimedia

No nisu samo kretanja i usporavanja problem. Ljudski mozak tijekom vožnje koristi niz osjetilnih informacija, primjerice zvuk motora, vibracije, pa čak i rezonanciju iz ispušnog sustava, kako bi procijenio dinamiku vozila i prilagodio reakcije tijela. Električni automobili, zbog svoje tišine i manjka mehaničkih vibracija, "uskraćuju" mozak za velik dio tih podražaja. Rezultat je konfuzija između onoga što oči vide i tijelo osjeća, što dovodi do klasičnih simptoma mučnine.

Kako u razgovoru za britanski The Guardian objašnjava znanstvenik William Emond, mozak se oslanja na dosadašnja iskustva u interpretaciji gibanja. "Kad je vožnja u pitanju, većina nas desetljećima nesvjesno uči kako se kreće vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem. U električnim vozilima taj obrazac ne vrijedi, što može dovesti do pogrešne procjene kretanja i posljedične mučnine."

image

Mučnina u automobilu (ilustracija)

Profimedia

Neki proizvođači automobila već rade na rješenjima. Jedna od zanimljivijih ideja jest korištenje ambijentalne rasvjete u kabini kao načina predviđanja pokreta vozila, primjerice, blago zatamnjenje kod usporavanja ili promjena boje kod ubrzanja. Tako bi se mozak putnika vizualno pripremio na promjenu kretanja i smanjio neugodu.

U konačnici, privikavanje je ključ. Kako sve više ljudi prelazi na električna vozila, a vozači se uče nježnije koristit gas i kočnice, očekuje se da će i simptomi mučnine s vremenom oslabjeti. No do tada, ako vam je u električnom autu pozlilo, znajte da niste jedini, niti to umišljate.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 01:16