ADAC OTKRIVA

Jesu li vozači električnih automobila zaista u opasnosti od zračenja? Nova studija daje odgovor

Tijekom vožnje istraživači su zabilježili kratkotrajne skokove u jakosti elektromagnetskog polja, uglavnom pri snažnom ubrzanju

Električni auto, ilustracija

 Ivana Grgic/CROPIX
Tijekom vožnje istraživači su zabilježili kratkotrajne skokove u jakosti elektromagnetskog polja, uglavnom pri snažnom ubrzanju

Brige oko elektromagnetskog zračenja u električnim automobilima povremeno postanu aktualne u javnosti i često su glasan argument protivnika električnih automobila. No nova studija njemačkog autokluba ADAC, provedena za Savezni ured za zaštitu od zračenja, donosi vrlo jednostavan zaključak - električni auti ne emitiraju opasne količine elektromagnetskog polja. Štoviše, u mnogim situacijama stvaraju manje takozvanog električnog smoga nego automobili s motorom s unutarnjim izgaranjem.

ADAC je testirao jedanaest električnih automobila, nekoliko hibrida i jedan benzinski model, želeći dobiti realnu sliku uvjeta u vožnji i tijekom punjenja. U kabinu su postavili lutke u obliku čovjeka opremljene s deset sondi raspoređenih na različite razine kako bi se izmjerile moguće razine zračenja od poda do razine glave. Testovi su uključivali ubrzavanje, kočenje, opterećenje električnih potrošača, kao i klasično AC te brzo DC punjenje.

Tijekom vožnje istraživači su zabilježili kratkotrajne skokove u jakosti elektromagnetskog polja, uglavnom pri snažnom ubrzanju ili pri uključivanju električnih sustava. No ti su skokovi bili i očekivani i potpuno unutar sigurnosnih granica. ADAC naglašava da su izmjerene razine struje i gustoće polja u ljudskom tijelu daleko ispod svih preporučenih granica, i to s velikom sigurnosnom marginom. Najviše vrijednosti zabilježene su u prostoru za noge, u blizini kabela i elektromotora, dok su područja glave i trupa praktički nepogođena.

image

Električni auto, ilustracija

Ranko Suvar/CROPIX

Jedan neočekivani rezultat tiče se opreme koju mnogi koriste svakodnevno. Naime, grijana sjedala stvaraju snažnije elektromagnetske vrijednosti nego većina pogonskih komponenti. To vrijedi jednako za električne, hibridne i benzinske automobile, no ni te vrijednosti nisu ni približno opasne.

Studija donosi i zanimljivu razliku između AC i DC punjenja. Iako ima mnogo veće snage, brzo DC punjenje generiralo je slabija polja od AC punjenja, dok su kratki skokovi oko utičnice pri početku punjenja također bili ispod svih granica.

image

Untrašnjost električnog auta, ilustracija

CROPIX

Zaključak ADAC-a je nedvosmislen. Današnji električni auti ne predstavljaju nikakav rizik od elektromagnetskog zračenja. Razine su usporedive, često i niže, od onih u klasičnim automobilima, a najjače zračenje u kabini često dolazi od grijanja sjedala. ADAC vozačima ovime poručuje da nema razloga za brigu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. prosinac 2025 15:50