S margina IAA MOBILITY

Konačno su shvatili: EU je pokrenula inicijativu za povratak malih i pristupačnih automobila

Bruxelles želi zajedno s proizvođačima pronaći način da na tržište vrati vozila koja će biti pristupačna širokom krugu kupaca

Mali automobili, ilustracija
 

 Cropix
Bruxelles želi zajedno s proizvođačima pronaći način da na tržište vrati vozila koja će biti pristupačna širokom krugu kupaca

Mali, jednostavni i dostupni automobili nekada su bili srce europske mobilnosti, no danas ih je gotovo nemoguće pronaći. Strogi sigurnosni propisi, sve složenija tehnologija i rastući troškovi razvoja učinili su A-segment neisplativim za većinu proizvođača. No čini se da Europska unija priprema preokret. Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen u svom govoru o stanju Unije izravno je najavila inicijativu za povratak malih, povoljnih modela, i to tijekom održavanja sajma mobilnosti u Münchenu IAA Mobility.

image

Ursula von der Leyen

SEBASTIEN BOZON/AFP

Pod nazivom "Small Affordable Cars-initiative" (Inicijativa za male i pristupačne automobile) Bruxelles želi zajedno s proizvođačima pronaći način da na tržište vrati vozila koja će biti pristupačna širokom krugu kupaca. Von der Leyen je naglasila kako "milijuni Europljana žele kupiti povoljan europski automobil" i da je industrija dužna odgovoriti na taj zahtjev. Ujedno, riječ je i o strateškom pitanju. Bez konkurentne ponude u nižim segmentima, europski proizvođači riskiraju daljnje da im tržište osvoje kineske marke koje već nude male jeftine aute.

image

Mali automobili, Ilustracija

Volkswagen

Poticaj ne dolazi samo iz Bruxellesa. Posljednjih mjeseci čelnici velikih grupacija poput Stellantisa i Renaulta otvoreno zagovaraju fleksibilniji regulatorni okvir koji bi omogućio povratak malih modela, nešto poput klase japanskih Kei automobila. Jean-Philippe Imparato iz Stellantisa i François Provost iz Renaulta upozorili su da trenutačni propisi onemogućuju razvoj vozila u donjem segmentu tržišta, osim ako se ne posegne za kineskim partnerstvima i proizvodnjom izvan EU.

image

Promet, ilstracija

Nikola Brboleza/CROPIX

Von der Leyen, međutim, predlaže drugačiji pristup. Europski mali automobil trebao bi biti električan, ekološki prihvatljiv, cjenovno dostupan i proizveden unutar europskog opskrbnog lanca. Ili kako je sama rekla "E-car" (E-automobil), pri čemu "E" znači environmental, economic i European (ekološki, ekonomičan i europski).

image

Ursula von der Leyen

SEBASTIEN BOZON/AFP

Iako detalji plana tek slijede, signal je jasan. Bruxelles je konačno spreman na kompromise i želi aktivno podržati razvoj vozila koja će zamijeniti prazninu koja je nastala na tržištu odlaskom mnogih malih automobila.

Ursula von der Leyen poslijepodne je napisala na svom X profilu: "Želimo da se budućnost automobila – i automobili budućnosti – proizvode u Europi.

Stoga surađujemo s auto industrijom kako bismo to ostvarili.

Danas smo održali naš treći Strateški dijalog s automobilskim sektorom, a naš Industrijski akcijski plan već daje rezultate.

Štitimo europske tvrtke od nelojalne konkurencije, poboljšavamo pristup kritičnim sirovinama i podržavamo radnike kroz prekvalifikaciju.

Također smo saslušali zabrinutosti aito industrije – i u skladu s tim odobrili fleksibilnost.

Kombinirat ćemo dekarbonizaciju i tehnološku neutralnost.

Sada, dok tehnologija transformira mobilnost, a geopolitika preoblikuje globalnu konkurenciju, ne može biti uobičajenog poslovanja.

Zajedno ćemo osigurati da Europa ostane na čelu inovacija u automobilskoj industriji."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2025 13:49