EU NA PREKRETNICI

Novi pritisci: Šest članica od Europske komisije traži ukidanje zabrane motora s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine

U svakom slučaju, sve je izvjesnije da će se dosadašnji pristup potpune zabrane benzinaca i dizelaša morati prilagoditi realnosti tržišta

Ispuh automobila, ilustracija

 Hyundai
U svakom slučaju, sve je izvjesnije da će se dosadašnji pristup potpune zabrane benzinaca i dizelaša morati prilagoditi realnosti tržišta

Plan Europske unije da od 2035. godine zabrani prodaju novih vozila na fosilna goriva sve je ozbiljnije pod pritiskom. Šest država članica EU, Italija, Češka, Mađarska, Poljska, Slovačka i Bugarska, službeno je zatražilo od Europske komisije da ukine zabranu motora s unutarnjim izgaranjem, i to neposredno uoči predstavljanja novog europskog paketa mjera za automobilsku industriju koji bi trebao biti donesen do kraja godine.

image

Punjenje električnog automobila (ilustracija)

Profimedia

U zajedničkom pismu, čiji je sadržaj prenio Reuters, premijeri tih zemalja pozivaju Komisiju da nakon 2035. godine dopusti i prodaju hibridnih vozila te automobila pogonjenih "drugim postojećim ili budućim tehnologijama koje mogu doprinijeti smanjenju emisija". Poseban naglasak stavljen je i na potrebu uvažavanja niskougljičnih i obnovljivih goriva kao dijela rješenja za dekarbonizaciju prometa.

Regulativa o nultoj emisiji novih vozila usvojena je u ožujku 2023. godine, u razdoblju kad je optimizam oko brzog prelaska na baterijska električna vozila bio znatno veći nego danas. U međuvremenu se tržišna slika promijenila. Potražnja za električnim vozilima u Europi raste sporije od očekivanog, a domaći proizvođači sve teže konkuriraju kineskim markama koje agresivno ulaze na tržište s povoljnijim modelima.

image

Proizvodnja električnih automobila (ilustracija)

Volkswagen

"Moramo ostvariti klimatske ciljeve na učinkovit način, ali pritom ne smijemo uništiti vlastitu konkurentnost jer u industrijskoj pustinji nema ničega zelenog", poručuju potpisnici pisma. Njihova poruka je jasna - tranzicija mora biti tehnološki neutralna i industrijski održiva.

image

Ursula Von der Leyen

Profimedia

Europska komisija je trebala 10. prosinca predstaviti novi paket mjera za potporu europskoj autoindustriji, u kojem se već sada spominje mogućnost ublažavanja stroge interpretacije zabrane motora s unutarnjim izgaranjem. No već ranije je najavljeno da će odluka biti odgođena prema kraju mjeseca. U svakom slučaju, sve je izvjesnije da će se dosadašnji pristup potpune zabrane benzinaca i dizelaša morati prilagoditi realnosti tržišta, odnosno da bi motori s unutarnjim izgaranjem mogli preživjeti i dulje od 2035. godine. To bi trebalo imati dalekosežne posljedice na budući razvoj automobilske industrije i njene strategije za blisku budućnost, ali i uzrokovati osjetno usporavanje elektrifikacije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. prosinac 2025 17:10