Plan Europske unije da od 2035. godine zabrani prodaju novih vozila na fosilna goriva sve je ozbiljnije pod pritiskom. Šest država članica EU, Italija, Češka, Mađarska, Poljska, Slovačka i Bugarska, službeno je zatražilo od Europske komisije da ukine zabranu motora s unutarnjim izgaranjem, i to neposredno uoči predstavljanja novog europskog paketa mjera za automobilsku industriju koji bi trebao biti donesen do kraja godine.
U zajedničkom pismu, čiji je sadržaj prenio Reuters, premijeri tih zemalja pozivaju Komisiju da nakon 2035. godine dopusti i prodaju hibridnih vozila te automobila pogonjenih "drugim postojećim ili budućim tehnologijama koje mogu doprinijeti smanjenju emisija". Poseban naglasak stavljen je i na potrebu uvažavanja niskougljičnih i obnovljivih goriva kao dijela rješenja za dekarbonizaciju prometa.
Regulativa o nultoj emisiji novih vozila usvojena je u ožujku 2023. godine, u razdoblju kad je optimizam oko brzog prelaska na baterijska električna vozila bio znatno veći nego danas. U međuvremenu se tržišna slika promijenila. Potražnja za električnim vozilima u Europi raste sporije od očekivanog, a domaći proizvođači sve teže konkuriraju kineskim markama koje agresivno ulaze na tržište s povoljnijim modelima.
"Moramo ostvariti klimatske ciljeve na učinkovit način, ali pritom ne smijemo uništiti vlastitu konkurentnost jer u industrijskoj pustinji nema ničega zelenog", poručuju potpisnici pisma. Njihova poruka je jasna - tranzicija mora biti tehnološki neutralna i industrijski održiva.
Europska komisija je trebala 10. prosinca predstaviti novi paket mjera za potporu europskoj autoindustriji, u kojem se već sada spominje mogućnost ublažavanja stroge interpretacije zabrane motora s unutarnjim izgaranjem. No već ranije je najavljeno da će odluka biti odgođena prema kraju mjeseca. U svakom slučaju, sve je izvjesnije da će se dosadašnji pristup potpune zabrane benzinaca i dizelaša morati prilagoditi realnosti tržišta, odnosno da bi motori s unutarnjim izgaranjem mogli preživjeti i dulje od 2035. godine. To bi trebalo imati dalekosežne posljedice na budući razvoj automobilske industrije i njene strategije za blisku budućnost, ali i uzrokovati osjetno usporavanje elektrifikacije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....