Električni automobili posljednjih godina doživljavaju ubrzan tehnološki i tržišni razvoj, ali u pozadini rasta prodaje i ekoloških ambicija, pojavljuju se i ozbiljna pitanja o dugoročnoj održivosti - ne samo u ekološkom, već i u ekonomskom smislu. Dok su norveški stručnjaci već ranije upozorili da bi električni automobili mogli postati bezvrijedni već nakon pet godina, danski tehnički konzultant Henrik Byrnel iz tvrtke Fragus podiže tu granicu na deset godina, ali uz isto upozorenje: buduća vrijednost mnogih rabljenih električnih vozila mogla bi biti ravna nuli, prenosi danski portal Boosted.
Prema Byrnelovim riječima, glavni problem nije toliko starenje tehnologije, koliko konstrukcija samih vozila i posebno, troškovi popravaka. U razgovoru za danski Motormagasinet, istaknuo je da je način na koji se električni automobili danas sklapaju izravno povezan s njihovom neisplativošću u kasnijim "fazama života".
Razlog za to su cijene rezervnih dijelova i visoki troškovi servisiranja. U praksi to znači da već kod deset godina starih vozila popravci mogu premašiti preostalu tržišnu vrijednost automobila. Iako takav scenarij nije nepoznat ni kod klasičnih vozila, kod električnih modela on se događa znatno ranije i češće, upravo zbog skupljih dijelova i kompleksnijih sustava.
Primjerice, stražnji blatobran za novi Kia EV9 u Danskoj je dosegnuo cijenu od nevjerojatnih 50.000 danskih kruna (oko 6.700 eura), i to bez uračunatih troškova montaže ili poreza. To je gotovo trećina ukupne vrijednosti vozila nakon samo nekoliko godina, što popravak čini ekonomski neracionalnim. Slične slučajeve već bilježe i servisi diljem Europe, osobito kod kineskih električnih modela, koji zbog visoke cijene dijelova nerijetko završavaju na otpadu i pri manjim oštećenjima.
Situacija stvara sve veći pritisak na servisere i distributere. Neki se saloni čak odlučuju uklanjati dijelove s neprodanih automobila kako bi osigurali potrebne komponente za vozila u servisu. To, međutim, nije dugoročno održiva praksa i dodatno narušava povjerenje kupaca u servisnu logistiku električnih vozila.
U tom kontekstu, Henrik Byrnel upozorava da bi kupci trebali razmisliti o dugoročnim troškovima vlasništva pri kupnji električnog vozila, osobito ako planiraju zadržati automobil više od sedam ili osam godina. Iako električni automobili donose brojne prednosti, od nižih troškova goriva do tišeg rada i smanjenih emisija, njihova servisna održivost i dostupnost dijelova ostaju ključni izazovi koji će u narednim godinama zahtijevati sustavne odgovore, kako od proizvođača, tako i od zakonodavaca.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....