Iz dana u dan na tržištu je sve više pristupačnih električnih automobila, a njihove cijene, za razliku od cijena benzinaca i dizelaša, padaju. Ali što je s ukupnim troškovima?
Njemački auto klub ADAC je izračunao koja je vrsta pogona najjeftinija uspoređujući troškove električnih automobila, plug-in hibrida i automobila s motorima na unutarnje izgaranje, a istina je prilično tužna za električne automobile.
Tijekom travnja stručnjaci ADAC-a napravili su veliku analizu svih troškova vožnje, ne bi li izračunali isplati li prelazak na električni automobil ili plug-in hibrid. Rezultat je prilično nepovoljan za "zelene" alternative. Ako se uzmu u obzir svi troškovi automobila, od kupovne cijene, preko operativnih troškova i troškova održavanja, do gubitka vrijednosti, benzinski ili dizelski automobili su uglavnom u prednosti, ovisno o modelu.
Iako cijene novih električnih automobila imaju tendenciju pada, električni automobili su općenito i dalje skuplji od vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, što utječe na amortizaciju i time na ukupne troškove. Povećani troškovi punjenja na javnim punionicama i trenutačno prilično umjerene cijene benzina i dizela također doprinose činjenici da su automobili s unutarnjim izgaranjem općenito povoljniji u pogledu troškova.
Za razliku od automobila s unutarnjim izgaranjem, gdje je ADAC izračunao troškove koristeći prosječne cijene goriva u posljednja tri mjeseca, troškovi električne energije za električne automobile uvelike ovise o individualnim okolnostima. Na primjer, netko tko puni gotovo isključivo kod kuće, ima vlastiti fotonaponski sustav i eventualno koristi dinamičnu tarifu električne energije za kućanstvo, imat će mnogo manje troškove energije od nekoga tko ne može puniti privatno i ovisi samo o javnoj infrastrukturi za punjenje s trenutačno visokim tarifama.
ADAC je stoga proveo četiri različita izračuna troškova na temelju različitih cijena električne energije te usporedio benzinske, dizelske, plug-in hibridne i električne verzije. Troškovi električne energije temelje se na 18 centi/kWh za punjenje putem vlastitog fotonaponskog sustava vozila (jer nije uvijek moguće računati na struju iz fotonapona, ovisno o vremenskim prilikama), 35 centi ako se vozilo puni kod kuće koristeći "normalnu" tarifu za kućnu električnu energiju i 45 centi za scenarij u kojem se punjenje uglavnom obavlja kod kuće, ali povremeno i na javnom mjestu. Također, ADAC pretpostavlja 60 centi po kWh u slučaju da električni automobil koristi samo javnu električnu energiju.
Ovdje valja napomenuti da je cijena električne energije za kućanstva u Njemačkoj mnogo viša nego u Hrvatskoj, ovisno o tarifama i pet puta skuplja, pa se ovaj izračun ne može "preslikati" na hrvatsku kada su u pitanju vlasnici koji pune kod kuće. No cijene punjenja na javnim punionicama su vrlo slične i u Hrvatskoj i u Njemačkoj, pa je izračun za korisnike koji uglavnom ili uvijek pune na javnim punionicama relevantan i za naše prilike.
S cijenom električne energije od 60 centi/kWh, električni automobili nisu nimalo cjenovno konkurentni u usporedbi s automobilima s motorima s unutarnjim izgaranjem. U samo 16 posto ispitanih modela, vožnja električnog automobila je jeftinija od vožnje dizelskog ili benzinskog automobila. Uz pretpostavku cijene električne energije od 45 centi, 22 posto električnih automobila pobjeđuje u usporedbi troškova, a pri cijeni od 35 centi ta je brojka 28 posto. Čak i oni koji računaju s najnižim cijenama električne energije od 18 centi/kWh obično voze skuplje od vlasnika automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem. I uz tu cijenu električne energije, auti na struju pobjeđuju samo u 36 posto slučajeva.
ADAC zaključuje da će, tek kada troškovi električne energije i nabavne cijene električnih auta padnu, električni automobili moći bolje konkurirati u smislu ukupnih troškova i isplativosti.
Detaljne rezultate ove usporedbe s konkretnim modelima možete pogledati na ovoj poveznici.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....