Kupci novih automobila danas sve češće nailaze na novi problem. Naime, automobil koji su upravo kupili već za nekoliko godina može zastarjeti. Brzina kojom proizvođači uvode nove verzije, pogotovo električnih modela, veća je nego ikad prije. Elektrifikacija je, osim prednosti u učinkovitosti, donijela i novi ritam razvoja industriji, a to nije uvijek dobro za kupce.
Primjerice, Volvo EX90 i Polestar 3 dobili su veće baterije, snažnije motore i brže punjenje manje od godinu dana nakon početka prodaje. Sličan scenarij odvio se i kod Stellantisa. Opel Corsa Electric i Peugeot e-208 nakon nekoliko godina opremljeni su novim baterijama koje su poboljšale doseg i smanjile potrošnju. Volkswagen je, pak, u manje od dvanaest mjeseci dvaput osvježio ID.3, donoseći snažniji motor i potpuno preuređen infotainment.
Niti Hyundai nije iznimka, Ioniq 5 je dobio digitalne retrovizore i veći kapacitet baterije samo nekoliko mjeseci nakon lansiranja. No, prema riječima nizozemskog analitičara Larsa Krijgsmana, pravi epicentar promjena nalazi se u Kini. "Tamo je konkurencija toliko oštra da proizvođači poput BYD-a, Xpenga i MG-a lansiraju nove generacije svakih nekoliko godina. Tko ima najsvježiji automobil, taj opstaje", objašnjava Krijgsman.
Ovakav pristup ubrzanog razvoja prelijeva se i na europske marke i na tradicionalne proizvođače koji pokušavaju uhvatiti korak. Budući da električni automobili imaju manje mehaničkih ograničenja od vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, proizvođači lakše uvode nove elektromotore i baterije bez velikih troškova.
No takav razvoj ima i cijenu. Stručnjak za ostatak vrijednosti Maarten Baljet iz njemačkog BF Analyticsa upozorava da automobili iz prvih serija, prije tehničkih ažuriranja, često brže gube vrijednost. „"tko ne osvježite model, konkurencija vas prestiže. No to znači i da raniji kupci snose trošak tehnološkog napretka", kaže Baljet.
Unatoč svemu, nije riječ o potpunom gubitku. Modeli s velikim dosegom i brzim punjenjem zadržavaju solidnu vrijednost na tržištu. No poruka je jasna - u vremenu ubrzanih inovacija, novi automobili zastarijevaju sve brže.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....