Bilo da se radi o proizvođačima koji žele unaprijediti svoje cestovne automobile ili o poligonu za testiranje vrhunske tehnologije koja na kraju pronalazi put do masa, oba su jedinstvena i briljantna koncepta. Ali, ponekad su krajnje bizarni...
Toyota Prius GT300
Toyota Prius, koja se natječe u japanskom Super GT natjecanju, sama po sebi je prilično bizaran, ali i sasvim prikladan automobil. Još čudnije, ovo nije hibridni Prius s pogonom na prednje kotače poput svojih cestovnih kolega. Trkaći automobil ima središnje smješten V8 motor. Ranije verzije koristile su 3,4-litreni V8 motor izveden iz Toyotinog LMP1 WEC programa, ali od 2019. trebao ga je zamijeniti 5,4-litreni motor iz trkaćeg automobila Lexus RC F GT3.
Nissan GT-R LM Nismo
Samo su dva proizvođača ovog tisućljeća ušla u najvišu klasu Le Mansa s automobilom s motorom sprijeda. Prvi je Panoz, malo poznata američka marka, a drugi je Nissan. S marketinške perspektive, to je imalo smisla – uostalom, i GT-R serija je imala motor sprijeda, pa zašto to ne prenijeti u trkaći automobil? Ideja je bila osigurati pogon na sve kotače putem elektromotora straga, ali to se nikada nije ostvarilo, pa je snaga iz 3,0-litrenog šesterocilindričnog motora išla na prednje kotače.
Bila je to predvidljiva katastrofa, jer su sva tri automobila koja su se natjecala u poznatoj utrci 24 sata Le Mansa 2015. godine završila više od 20 sekundi iza prvoplasiranog Porschea 919 u kvalifikacijama. Dva automobila su ispala iz utrke, dok je treći završio, ali se nije kvalificirao za rezultat jer nije prešao minimalnih 70 posto udaljenosti pobjedničkog automobila.
Peugeot 806 Procar
„Posao preko tjedna, utrka vikendom“ bila je mantra mnogih proizvođača automobila u prošlom stoljeću. Najčešće se, međutim, odnosila na obiteljske limuzine. Međutim, 1995. godine Peugeot je želio sudjelovati u utrci izdržljivosti na glasovitoj stazi Spa s monovolumenom 806. Pokretao ga je motor od 280 KS iz reli automobila 306 Maxi uz ovjes iz Peugeota 405 Super Touring. Bio je iznenađujuće konkurentan, kvalificirao se na 12. mjesto i imao je prilično dobar tempo sve dok nije odustao od utrke u 10. satu zbog problema s motorom.
Tyrrell P34
A sjećate li se ovog čuda sa šest kotača? Čini se da je trkaće gorivo s dodatkom olova utjecalo na razmišljanje inženjera Formule 1 u 1970-ima. Godine 1978. predstavljen je Brabham BT46 Fancar i dospio bi na ovaj popis da nije bilo nečeg malo luđeg prije njega. Govorimo, naravno, o Tyrrellu P34 sa šest kotača koji se utrkivao u sezonama 1976. i 1977.
Teorija je bila da će dva manja prednja kotača umjesto jednog većeg ponuditi aerodinamičku prednost, kao i veću kontaktnu površinu za prianjanje prednjeg dijela. Ovo rješenje pokazalo se uspješnim, osvojivši Veliku nagradu Švedske 1976. s Jodyjem Scheckterom za kormilom i osvojivši 14 postolja u 30 utrka. Međutim, u drugoj sezoni bilo je mnogo odustajanja. FIA je kasnije revidirala pravila kako bi zahtijevala "samo" četiri kotača na bolidima.
Tatra 603
Tatra 603 dizajnirana je kao veliki luksuzni automobil za dužnosnike u socijalističkoj Čehoslovačkoj, kao odgovor Istočnog bloka na Mercedes ili Rolls-Royce. Utrke ne zvuče kao njezin prirodni dom, ali poznata limuzina uspjela je donijeti prilično značajan uspjeh u relijima i cestovnim utrkama. Od 79 događaja između 1957. i 1967. godine, ostvarila je 60 pobjeda (mnoge od njih na domaćim natjecanjima, naravno). Najistaknutije postignuće bila je pobjeda u klasi na Marathonu de la Route 1966. godine.
Nascar Chevrolet Camaro ZL1
Na utrci 24 sata Le Mansa 2023. godine, eksperimentalno mjesto u Garaži 56 popunio je NASCAR Chevrolet Camaro ZL1, prilagođen iz ovalnih utrka za natjecanje u utrci izdržljivosti. Nije se natjecao u određenoj klasi, ali je uspio nadmašiti svaki GTE automobil, pa čak i sporije LMP2 prototipove. Završio bi utrku na 39. mjestu, a vjerojatno i više, da nije bilo problema s pogonskim sklopom pri kraju utrke.
DeltaWing
Vratimo se u 2012. s prototipom DeltaWing. Izvorno dizajniran kao nova karoserija za IndyCar seriju, možemo reći da izgleda neobično. Dizajn nalik strelici nastao je iz želje za stvaranjem nečeg malog, laganog i aerodinamički učinkovitog. Kada je IndyCar odlučio koristiti konvencionalniju Dallara šasiju, projekt DeltaWing umjesto toga odlučio je da će Le Mans biti mjesto za predstavljanje njihova potencijala, uz podršku proizvođača automobila Panoz. Godine 2012. natjecao se u utrci 24 sata Le Mansa uz podršku Nissana, odustavši nakon 75 krugova nakon velikog sudara s Toyotom TS030 LMP1.
Rolls-Royce Rally
Rolls-Royce nije baš popularna marka za izradu konkurentnog automobila za zahtjevnu utrku Pariz-Dakar. Toliko da je sam Rolls pokušao spriječiti Francuze Thierryja de Montcorgéa i Jean-Christophea Pelletiera da Corniche pretvore u specijalno reli izdanje. No, dizajnerska kuća Christian Dior (koja je bila sponzor) pojavila se i uvjerila Britance da puste Francuze da se natječu. Tako je na utrci Pariz-Dakar 1981. na startnu liniju izašao Rolls-Royce Corniche s Chevrolet V8 motorom i pogonom na sva četiri kotača iz Toyote Land Cruiser. Automobil je završio reli, ali nije službeno klasificiran nakon neovlaštenog popravka.
Volvo 850 BTCC
BTCC je nesumnjivo dosegao vrhunac 1990-ih tijekom ere Super Touringa. Utrke su bile nevjerojatne, popis vozača bio je prepun zvijezda, a gotovo svaki proizvođač automobila koji je prodavao limuzine u Velikoj Britaniji bio je zastupljen u jednom ili drugom obliku. Volvo je odlučio izgraditi svoju reputaciju za kockaste obiteljske automobile s modelom 850 Kombi.
Tijekom sezone 1994. nije išao na pobjedu, ali tempo je bio konkurentan – njihov najbolji rezultat bilo je peto mjesto u Brands Hatchu. Promjene propisa 1995. godine dovele su do toga da se Volvo prebaci na limuzinu u pokušaju da bude konkurentniji.
Chaparral 2J
„Automobil iz Gran Turisma 4“ – barem se tako većina nas vjerojatno sjeća Chaparrala 2J. Can-Am trkaći automobil bio je jedan od prvih primjera aktivne aerodinamike, koristeći dva gigantska ventilatora preuzeta iz motora vojnog tenka za stvaranje vakuuma ispod automobila. I nekako je to funkcioniralo. 2J je bio stvarno brz 1970. – često je pobjeđivao ostatak automobila sa startne linije za dvije sekunde na tom događaju – ali se pokazao nevjerojatno nepouzdanim. Nije iznenađujuće da su organizatori zabranili prototip za sezonu 1971.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....