ruši predrasude

Čini se da smo konačno dobili odgovor na vječito pitanje: Nova studija otkriva voze li bolje žene ili muškarci

Mit o "nespretnoj vozačici” nije samo neutemeljen, već i štetan, jer potiče nepravedne i pogrešne predodžbe

Vozačica, ilustracija

 Profimedia
Mit o "nespretnoj vozačici” nije samo neutemeljen, već i štetan, jer potiče nepravedne i pogrešne predodžbe

Nove studije o tome tko vozi bolje, žene ili muškarci, donose uvjerljive činjenice koje ruše ukorijenjene predrasude. Istraživanja temeljena na analizi prometnih nesreća i smrtnih slučajeva oba spola nedvosmisleno pokazuju: dobra vožnja prije svega je stvar stava, a ne spola, piše El País.

Desetljećima je stereotip o ženama kao lošijim vozačicama bio ukorijenjeno mišljenje, no najnoviji podaci iz Sjedinjenih Država, Ujedinjenog Kraljevstva, Europske unije, Australije i Irske to uvjerljivo opovrgavaju. Naime, muškarci su statistički odgovorni za većinu smrtnih slučajeva u prometu, kao i za najopasnija ponašanja za volanom.

image

Vozačica, ilustracija

Profimedia

U Ujedinjenom Kraljevstvu 76% smrtnih slučajeva u prometu u 2024. godini otpada na muškarce. Slična se slika ponavlja i u Europskoj uniji, gdje tri od četiri osobe poginule u prometu također pripadaju muškom spolu. Slične brojke bilježe Australija i Irska, dok su u Sjedinjenim Državama muškarci činili 72,5% svih poginulih u prometu tijekom 2023. godine, prema najnovijim podacima.

Ključno pitanje glasi: zašto je među muškarcima više smrtnih slučajeva? Odgovor ne leži u navodnom nedostatku vještina kod žena, već u bitno različitom ponašanju iza volana. Muškarci se češće upuštaju u visokorizične radnje poput prekoračenja brzine, vožnje pod utjecajem alkohola ili droga te nepravilne uporabe sigurnosnog pojasa. Primjerice, u SAD-u je prebrza vožnja sudjelovala u 20% smrtnih slučajeva, dok je alkohol bio faktor u čak 30% slučajeva.

Zanimljivo, iako žene u sličnim nesrećama imaju nešto veći rizik od ozljeda, to se prije svega može pripisati čimbenicima poput dizajna vozila, ergonomije sigurnosnih sustava i biomehaničkih razlika. Naime, sigurnosni pojasevi i drugi zaštitni sustavi povijesno su se testirali na muškim antropomorfnim lutkama, koje ne odražavaju adekvatno žensku anatomiju.

image

Vozač, ilustracija

Profimedia

Zaključak studija jasan je: vještina vožnje nije određena spolom, već ponašanjem. Statistički gledano, upravo su muškarci ti koji se češće upuštaju u ponašanja koja ugrožavaju njihove živote i živote drugih sudionika u prometu. Mit o „nespretnoj vozačici” nije samo neutemeljen, već i štetan, jer potiče nepravedne i pogrešne predodžbe.

Umjesto oslanjanja na zastarjele stereotipe, stručnjaci naglašavaju važnost usmjeravanja prema politikama koje potiču odgovornu vožnju, korištenje vozila opremljenih naprednim aktivnim i pasivnim sigurnosnim značajkama te bolju prilagodbu zaštitnih sustava svim tipovima tijela. Na kraju krajeva, dobra vožnja nije pitanje spola, već stava – i to je poruka koju valja prenijeti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 21:07