Monako, državica na obali sredozemnog mora je sinonim za luksuz, superjahte, cestovnu utrku Formule 1 i fascinantnu gustoću sportskih automobila po četvornom metru. No iza glamurozne kulise krije se jedan od najneobičnijih prometnih sustava u Europi. Dok sve europske države, bez iznimke, obvezno zahtijevaju korištenje sigurnosnog pojasa na svim sjedalima na kojima je ugrađen, u Monaku to nije slučaj. Malena kneževina jedina je europska jurisdikcija u kojoj vozači i putnici ne moraju nositi sigurnosni pojas, bez obzira na vrstu vozila.
Razlog je jednostavan. Naime, službena maksimalna brzina u Monaku ograničena je na 50 km/h. Logika koja stoji iza zakona glasi da pri takvoj brzini pojasevi nisu nužni, premda suvremena sigurnosna istraživanja to već dugo pobijaju. Paralelno s time, ova mikrodržava vjerojatno ima najveću koncentraciju supersportskih i hiperautomobila na svijetu, što čini situaciju još apsurdnijom.
Prometni stručnjaci već godinama upozoravaju da je pravilo zastarjelo i potpuno neprilagođeno stvarnosti. Ulice Monaka možda jesu uglavnom male i uske, ali brojne dionice, poput poznatog tunela Fairmont, redovito potiču vožnju iznad ograničenja, ponekad i iznad 100 km/h. Uz to, u kneževini ne postoje fiksne kamere za nadzor brzine, a policijske kontrole događaju se rijetko. Kombinacija brzih automobila, turističke gužve i minimalnog nadzora dovela je do toga da prometna sigurnost u Monaku posljednjih godina postaje sve osjetljivija tema.
Rasprava je posebno oživjela nakon prometnog izvještaja iz 2023., u kojem je zabilježeno šest poginulih osoba u prometu, iznimno visok broj za državu s manje od 40.000 stanovnika. Prometna udruga Monaca na čelu s Patrickom Rinaldijem nazvala je izostanak obveznog korištenja pojasa "monumentalnom pogreškom". Rinaldi smatra da je riječ o lošoj navici ukorijenjenoj u desetljećima stare prakse, koja više ne odražava rizike današnjeg prometa.
Politika se postupno uključuje u raspravu. Nacionalna vijećnica Jade Aureglia upozorila je da "čak i uz ograničenje od 50 km/h njihove ceste pozivaju na bržu vožnju" te podsjetila da je Monako globalno poznat po utrkama i brzini. Neki zastupnici predlažu kompromisna rješenja, poput noćne obveze pojasa kada alkohol dodatno povećava rizik, no trenutačno su zagovornici promjena u manjini.
Ipak, pritisak javnosti i sve veći broj kritika mogli bi potaknuti promjene. U zemlji koja godišnje privlači milijune turista, organizira jednu od najpoznatijih Formula 1 utrka i svakodnevno svjedoči kolonama superautomobila koji prolaze kroz slavne zavoje, pitanje sigurnosti više ne može ostati po strani. Hoće li Monako napokon napustiti status jedine europske "slobodne zone" bez sigurnosnog pojasa, postat će jasno tijekom nadolazećih rasprava o novom prometnom zakonu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....